شبکه های تلفن همراه و چشم‌اندازهای پیش رو

هیاهو و تبلیغات در مورد ۵جی (۵G) و ارتباط آن با صنعت اینترنت اشیا از زمان عرضه اولیه آن در سال ۲۰۱۲ به طور چشمگیری افزایش یافته است. تا‌کنون، تعدادی از شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات مخابراتی وعده داده‌اند که ۵جی نسل بعدی شبکه های تلفن‌ همراه خواهد بود که همه چیز را از پهنای باند بسیار پر‌سرعت، تأخیر فوق‌العاده پایین و تا ده برابر پوشش جغرافیایی فراهم می‌آورد.

با این حال، تلاش برای رمزگشایی معنی تمامی این موارد برای سازندگان محصول و شرکت‌هایی که سرمایه‌گذاری‌هایی در توسعه ۵جی و اینترنت اشیا نموده‌اند، به طور معمول، فاقد ترکیبات واقعی و وضوح کافی است. در حالی که ۵جی امکان دارد اساساً شبکه‌ های تلفن همراه را تغییر دهد، با وجود تبلیغات گسترده از نزدیکی زمان ورود این فناوری، هنوز هم در مراحل اولیه پیاده‌ساری به سر می‌برد.

در واقع، به این زودی‌ها شاهد استفاده انبوه از فناوری ۵جی برای محصولات اینترنت اشیا نخواهیم بود. با توجه به میزان بالای کاربرد شبکه‌ های تلفن همراه مدتی طول می‌کشد تا شبکه‌های ۵جی به اندازه کافی گسترده شوند تا بتوانند محصول اینترنت اشیا را مورد پشتیبانی قرار دهند و حتی اگر ما مزایای فعلی ۵جی را درست فرض کنیم، ممکن است به این نتیجه برسیم که ۵جی برای اینترنت اشیا مناسب نیست!

شبکه‌های اینترنت اشیا تازه در آغاز راهند

ارائه‌دهندگان شبکه‌ های تلفن همراه به تازگی ‌Cat-M1 را عملیاتی کرده‌اند که یک شبکه چیپست ال‌تی‌ای به حساب می‌آید که برای کاربردهای مرتبط با اینترنت اشیا طراحی شده است. بر اساس اعلام اپراتور آمریکایی تلفن‌های همراه ‌Verizon، Cat-M1 مصرف انرژی کمتری دارد، همراه با یک باتری بهبود یافته عرضه می‌گردد و همه چیز را از سیستم‌های نظارت بر آب‌رسانی، ردیاب‌های دارایی‌ها گرفته تا لوازم الکترونیکی مصرفی‌کنندگان پشتیبانی می‌کند. Verizon سیستم Cat-M1 را در سال ۲۰۱۷ راه‌اندازی کرد و پلت‌فرم‌های اینترنت اشیا به تازگی شروع به ارائه Cat-M1 به عنوان یک سرویس موبایل کرده‌اند.

شبکه های تلفن همراه
فناوری ۵جی به رغم معرفی چندین و چندساله خود همچنان به طور گسترده در دسترس نیست.

این ممکن است سبب شود که بپرسید: چرا ال‌تی‌ای برای کاربردهای اینترنت اشیا به حقیقتی بدل گشته؟ خب، شما باید بدانید که ال‌تی‌ای روی تلفن همراهتان همان ال‌تی‌ای نیست که برای شبکه‌های اینترنت اشیا مورد استفاده قرار می‌گیرد. Verizon ال‌تی‌ای وویس (VoLTE) را در سال ۲۰۱۴ عرضه کرد اما عرضه ال‌ تی‌ ای برای اینترنت اشیا را یا همان Cat-M1 تا ژوئیه ۲۰۱۷ اعلام نکرد. فناوری VoELT از تماس‌های صوتی روی یک شبکه ال‌ تی‌ ای پشتیبانی می‌کند، در حالی که تکنولوژی Cat-M1 به شما اجازه می‌دهد تا دستگاه‌های M2M را روی یک شبکه ال‌ تی‌ ای متصل سازید و حتی پس از آن که Cat-M1 نهایتا عرضه شد، ارائه‌دهندگان تراشه‌های تلفن همراه و خدمات وایر‌لس برای پیاده‌سازی Cat-M1 روی ماژول هایی که می‌تواند برای کاربردهای اینترنت اشیا استفاده گردد به زمان احتیاج داشتند. به محض این که که ارائه‌دهندگان تراشه‌های وایرلس ماژول‌های همراه را (مانند SARA-R410Mمتعلق به شرکت U-Blox‌) که از شبکه‌های ال‌ تی‌ ای-ام پشتیبانی می‌کند، ایجاد و عرضه داشتند، ارائه‌دهندگان پلت‌فرم اینترنت اشیا در نهایت تراشه‌هایی را که نیاز بودند برای ادغام ال‌ تی‌ ای در خدمات همراه خود در اختیار داشتند.

آینده شبکه های تلفن همراه با ال تی ای

جاده ال‌ تی‌ ای به علاوه اینترنت اشیا در اینجا به انتها نمی‌رسد. اینترنت اشیا با پهنای باند پایین (Cat-NB1)، نوعی فناوری LPWA است که برای کارکرد در همه‌جا طراحی شده و می‌تواند وسایل با مصرف پایین را به یک شبکه موبایل متصل سازد. Cat-NB1 برای مدیریت انتقال داده‌ها با فراوانی پایین بهینه‌سازی شده‌ که آن را برای دستگاه‌هایی که در مکان‌های دور قرار گرفته‌اند و تنها به انتقال داده‌ها هر چند وقت یک بار نیازمندند، ایده‌آل می‌سازد‌. آمریکای شمالی و اروپا هر دو در حال گسترش شبکه‌های Cat-NB1 هستند، برخی از آنها هم‌اکنون ارائه گشته‌اند. این نشان می‌دهد که راهکارهای ال‌ تی‌ ای برای اینترنت اشیا هنوز در حال توسعه هستند و در طول زمان بهبود خواهند یافت.

ال‌ تی‌ ای یا ۵جی؟

اگر در مورد نیازهای فعلی برای اینترنت اشیا فکر کنیم، سه چیز از اهمیت بالایی برخوردار است: قیمت، پوشش و مصرف انرژی پایین. ۵جی بر افزایش پهنای باند متمرکز گشته در حالی که افزایش انتقال داده‌ها و سرعت‌‌ها بسیار مناسب در نظر گرفته می‌شود، آنها برای محصولات اینترنت اشیا کاملا ضروری نیستند. شرکت GSMA تخمین می‌زند که احتمالا پهنای باند هزار برابر در هر واحد سطح خواهد بود. با این حال، همان طور که آنها در گزارش خود می‌گویند، پهنای باند در هر منطقه واحد سطح به ۵جی وابسته نیست، اما دستگاه‌های بیشتری با پهنای باند بالاتر و برای مدت طولانی‌تر می‌توانند متصل گردند.

این پیشرفت خیلی خوبی به حساب می‌آید که ۵جی قصد دارد این سرویس را بهبود بخشد، گسترش ال‌ تی‌ ای تا به حال تاثیر قابل توجهی در مصرف پهنای باند داشته است. می‌توانیم در مورد پیشرفت‌های مداوم افزایشی Cat-M1 و اینترنت اشیا NB هیجان‌زده باشیم؛ زیرا هزینه‌های کمتری را برای استفاده از اینترنت اشیا می‌پردازیم. بر خلاف‌ ال‌ تی‌ ای، ۵جی یک تعریف دقیق ندارد به این معنا که ارائه‌دهندگان تلفن همراه می‌توانند در نهایت اتصالی اندکی سریع‌تر از ال‌ تی‌ ای را ۵جی بنامند و واقعا، تنها چیز مشخص در مورد ۵جی این است که تا زمانی اجرایی شدن کاملش نمی‌دانیم که چه چیزی را می‌تواند یا نمی تواند انجام دهد. تا آن زمان، سازندگان محصولات باید توجه خود را به ال‌ تی‌ ای معطوف دارند، اگر می‌خواهند بدون وقفه برای ۱۰ سال آینده و ورا آن کار کنند.

مترجم: بابک جمالی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.