کاربردهای اینترنت اشیا در مراقبت سلامت

رشد اینترنت اشیا در عرصه‌های مختلف، نتایج خیره‌کننده‌ای را در دستاوردها و پیشرفت‌های بشر در قرن ۲۱ به ارمغان آورده است. با اینکه مفهوم IoT اغلب در کنار ساخت‌وساز، انبارداری و کارخانه‌های هوشمند آینده به چشم می‌خورد اما کاربردهای اینترنت اشیا در مراقبت سلامت یکی دیگر از حوزه‌های کمترشناخته شده در میان علاقه مندان به گفتمان اشیای به هم متصل است. در اینجا با برخی از دستاوردهای چشمگیری که بخش‌های پزشکی و مراقبت‌های بهداشتی به لطف اینترنت اشیا با آنها روبرو هستند آشنا می‌شوید:

کاهش زمان انتظار در اتاق اورژانس

چه کسی از گذراندن زمان طولانی در بخش اورژانس رضایت دارد؟ به لطف برخی پیشرفت‌های انجام شده در حوزه اینترنت اشیا، دست کم یک بیمارستان -مرکز پزشکی مونت سینای در نیویورک سیتی- توانسته است زمان‌های انتظار را برای ۵۰ درصد از بیماران اورژانسی که نیاز به مراقبت هرچه سریع‌تر دارند کاهش دهد.

نرم‌افزار AutoBed

مصداق کاربرد اینترنت اشیا در مراقبت سلامت را می‌توان در نرم‌افزار جدید و مبتنی بر IoT به نام AutoBed شاهد بود. این نرم‌افزار در همکاری با GE Healthcare طراحی شده است و می‌تواند بر اساس ۱۵ سنجه متفاوت در میان ۱۲۰۰ واحد و فاکتور ردگیری کند. تمامی این تهمیدات برای سنجش نیازهای بیماران به صورت انفرادی در نظر گرفته شده است. این یک سیستم بسیار مؤثر است که برخی از کاربردهای اینترنت اشیا در مراقبت سلامت را از نظر نوآورانه بودن برجسته می‌ سازد.

بهداشت و رصد از راه دور

در برخی موارد، بیماران حتی مجبور به ویزیت شدن در قسمت اورژانس یا بیمارستان نیستند. یکی از آشکارترین و محبوب‌ترین کاربردهای مراقبت سلامتی و اینترنت اشیا در زمینه رصد از راه دور است. همان چیزی که telehealth نامیده می‌شود.

این قابلیت نه تنها هزینه‌ها را به حداقل می‌رساند و نیاز برای چندین ویزیت را از سر راه بر می‌دارد بلکه با برداشتن زحمت سفر از دوش بیمار به بهبود کیفیت زندگی او کمک می‌کند. در صورتی که یک بیمار در تحرک دچار محدودیت باشد یا برای رفت‌وآمد به حمل‌ونقل عمومی وابسته باشد، همین اتفاق ساده نیز می‌تواند تفاوت چشمگیری برای او ایجاد کند.

تضمین دسترسی و موجود بودن تجهیزات مهم پزشکی

بیمارستان‌های مدرن نیازمند نرم‌افزار و سخت‌افزارهای نسل جدید هستند. این تجهیزات مانند تمامی دستگاه‌های الکترونیک مستعد ریسک‌های متعددی هستند- ازقطعی برق گرفته تا خطای سیستمی- که مرگ و زندگی بیماران را در دست دارد.

نرم افزار e-Alert

شرکت فیلیپس یک راه‌حل جدید و مبتنی بر اینترنت اشیا برای این موضوع طرح کرده است. e-Alert به عنوان سیستم جدید این شرکت به جای آنکه منتظر خراب شدن یک دستگاه بماند با رصد مجازی سخت‌افزارهای پزشکی و هشدار دادن به کادر بیمارستان در مورد وجود یک مشکل احتمالی رویکرد مبتکرانه‌ای اتخاذ کرده است. فیلیپس به تازگی در مشارکت با OpenMarket از این محصول رونمایی کرد.

ردگیری کارمندان، بیماران و صورت وضعیت‌ها

امنیت مهم‌ترین نگرانی هر بیمارستان یا مرکز پزشکی است. اگر هم نباشد لازم است که امنیت به اصلی‌ترین نقطه قابل توجه برای کادر پزشکی بیمارستان‌ها تبدیل شود. تأمین حداکثر امنیت در سراسر ساختمان، آنهم بدون توانایی ردگیری دارایی‌ها یعنی پرسنل، بیمار و تجهیزات، بسیار دشوار است.

شاید این وظیفه برای مؤسسات و نهادهای کوچکتر چندان پیچیده نباشد اما در مورد ساختمان‌ها و مراکز پزشکی بزرگتر که ساختارهای چندگانه و محوطه‌های متعدد و هزاران بیمار و پرسنل دارند چه باید گفت؟

این روزها چرخش به سمت فناوری‌های اینترنت اشیا و سیستم‌های موقعیت یاب در زمان واقعی به منظور تسهیل ردگیری بیش از پیش شده است. این کار نه تنها روشی نه چندان گران برای رصد فعالیت‌های روزانه در یک محیط بیمارستانی است بلکه کم خطا، مؤثر و پیشگام است.

کاربردهای اینترنت اشیا در مراقبت سلامت

مدیریت بهتر دارو

یکی از هیجان‌انگیزترین کاربردهای اینترنت اشیا در مراقبت سلامت خودش را در اشکال جدید تجویز دارو نشان می‌دهد.

شاید کمکی تخیلی به نظر برسد اما قرص‌هایی که حاوی حسگرهای میکروسکوپی هستند می‌تواند به یک دستگاه خارجی سیگنال بفرستند. منظور از این دستگاه معمولاً یک قطعه پوشیده شده روی بدن است که می‌تواند میزان صحیح مصرف را تذکر دهد و تضمین کند.

از سوی دیگر بیماران هم از طریق یک اپلیکیشن گوشی هوشمند به این اطلاعات دسترسی دارند تا عملکرد شخصی خود را ردگیری کنند و عاداتشان را بهبود بخشند.

رسیدگی به بیماری‌های مزمن

تکرار مشکلات سلامتی هرگز اتفاق مثبتی نیست اما در درمان چنین مسائلی دستاوردهای بزرگی انجام شده است که بخش اعظم آنها نتیجه مستقیم اینترنت اشیا است.

البته نمی‌توان تنها از یک نوآوری یا وسیله نام برد که به درمان بیماری‌های مزمن در قرن ۲۱ کمک کرده است. این اتفاق، ترکیبی از فناوری‌های پوشیدنی، تجزیه‌وتحلیل‌های نسل بعد و اتصالات موبایلی است.

صنایعی مانند Fitbit از اینترنت اشیا برای رصد سلامت شخصی استفاده می‌کنند. چنین اطلاعاتی را می‌توان با یک پزشک به اشتراک گذاشت تا به حل مسائل تکراری در زمینه سلامت کمک کند.

یکی دیگر از کاربردهای اینترنت اشیا در مراقبت سلامت را می‌توان در برنامه مدیریت دیابت شاهد بود که توسط شرکتی به نام Health Net Connect تأسیس شده است. هدف این برنامه بهبود درمان بالینی و کاهش هزینه‌های پزشکی برای بیمار است.

کاربردهای اینترنت اشیا در مراقبت سلامت هنوز راه درازی در پیش دارد

اینترنت اشیا حالا از سطح کارخانه‌ای به بیمارستان‌ها و تسهیلات پزشکی مبتنی بر فناوری‌های پیشرفته راه یافته است و این اتفاق همین حالا نیز درحال تغییر شکل دادن به صنعت فناوری اطلاعات در مراقبت‌های سلامتی است. تردیدی نیست که این پیشرفت همراه با ارتقا فناوری به رشد خود ادامه خواهد داد اما کسی نمی‌داند چقدر زمان برای رسیدن به کمال مطلوب اینترنت اشیا لازم است.

بیشتر بخوانید: مراقبت های پزشکی با اینترنت اشیا؛ از رویا تا واقعیت

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.