مراقبت های پزشکی با اینترنت اشیا؛ از رویا تا واقعیت

اینترنت اشیا نوید دهنده ارزان‌تر و بهتر شدن مراقبت‌های بهداشتی در طیفی گسترده است اما به نظر می‌رسد بسیاری از مزایای این فناوری در اتاق انتظار باشند.

اینترنت اشیا برای ایجاد تحولات اساسی در همه چیز از حمل و نقل و تعمیر و نگهداری ساختمان‌ها گرفته تا امنیت سازمانی بسیار امیدبخش ظاهر شده، اما هیچ زمینه‌ای شاید بیشتر از صنعت مراقبت‌های بهداشتی از این فناوری بهره‌مند نمی‌شود. هدف ارائه‌دهندگان مراقبت‌های پزشکی با اینترنت اشیا و سازندگان تجهیزات مرتبط با IoT ایجاد انقلابی در جمع‌آوری اطلاعات بهداشتی و عرضه خدمات پزشکی به کمک اینترنت اشیا است.

اما در حالی که بسیاری از این مزایا در حال تبدیل شدن به واقعیت به سر می‌برند، عده‌ای هنوز مردد هستند. دو داستان بسیار متفاوت در ارتباط با مراقبت‌های پزشکی با اینترنت اشیا به تازگی سرو صدای زیادی به پا ساخته، اگر هر دو با هم در نظر گرفته شوند تصویری با جزییات بالا از مراقبت‌های بهداشتی ارائه می‌دهند.

باندهای هوشمند هنوز در مراحل پژوهشی هستند

شنیدن خبر توسعه نمونه‌های پیشرفته باند‌های هوشمند هیجان‌انگیز است. این باند‌های هوشمند که توسط محققان دانشگاه توفتس (Tufts) با استفاده از قطعات الکترونیکی انعطاف‌پذیر طراحی شده‌اند، نه تنها بر وضعیت زخم‌های پوستی مزمن نظارت دارند، بلکه از یک ریزپردازنده برای تجزیه و تحلیل این اطلاعات استفاده می‌کنند تا به صورت الکترونیکی داروهای مناسب را برای بهبود زخم اعمال کنند. با پایش دما و pH زخم‌های مزمن پوست، باند‌های هوشمند که ضخامتی ۳ میلی‌متری دارند برای رساندن درمان‌های مناسب (معمولاً آنتی بیوتیک‌ها) طراحی شده‌اند تا از عفونت‌های مداوم و حتی آمپوتاسیون‌های ناشی از زخم‌هایی که بهبود نمی‌یابند و ناشی از سوختگی، دیابت‌ و سایر شرایط پزشکی هستند، جلوگیری کنند.

دکتر سمیر سونکوسال، استاد مهندسی الکترونیک و کامپیوتر دانشکده مهندسی دانشگاه توفتس از محققان این پژوهش می‌گوید: باند‌ها از زمان شروع دنیای پزشکی تنها کمی تغییر کرده‌اند، ما فقط تکنولوژی مدرن را در کنار یک هنر باستانی با امید به بهبود نتایج برای یک مشکل قابل حل اعمال می‌کنیم.

مشخص نیست که آیا باند‌های هوشمند توفتس به اینترنت متصل می‌شود یا نه، اما مزایای بالقوه یک اتصال اینترنت اشیا در اینجا کاملاَ روشن نظر می‌رسد. مصرف‌کنندگان می‌توانند وضعیت زخم خود را راحت‌تر تحت نظارت و کنترل داشته باشند و در صورت نیاز تغییراتی در نسخه‌های درمانی صورت گیرد حتی در مواردی که ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی زخم را از نزدیک ویزیت کند یا خیر. در همین حال محققان می‌توانند داده‌های بهبود زخم و اثربخشی درمان‌های مختلف را به صورت لحظه‌ای جمع‌آوری کنند.

مراقبت های پزشکی با اینترنت اشیا

واقعیت موجود در مورد مراقبت های پزشکی با اینترنت اشیا این است که در حالی که باند‌های هوشمند در آزمایشگاه مورد بررسی قرار گرفته‌اند، هنوز باید از پس آزمایش‌های بالینی برآیند و روشن نیست که چقدر طول می‌کشد تا آنها به دست بیماران واقعی برسند و یا هزینه آنها چقدر خواهد بود.

اسپیکرهای هوشمند که توصیه‌های خوب پزشکی می‌کنند!

در حالی که جهان برای عرضه باندهای هوشمند در داروخانه‌های محلی انتظار می‌کشد، ما در حال حاضر قادر به دریافت مشاوره پزشکی از دستیاران دیجیتال و اسپیکرهای هوشمند مانند الکسا آمازون، دستیار گوگل و سیری اپل هستیم. متاسفانه، معلوم شده که توصیه‌ها همیشه هم خوب نیستند.

یک مقاله دقیق که اخیراً در کوارتز با موضوع مراقبت های پزشکی با اینترنت اشیا منتشر شده هشدار می‌دهد الکسا یک دکتر وحشتناک به حساب می‌آید؛ مشکل این است که دستگاه‌های اینترنت اشیا به اینترنت متصل هستند، نویسندگان مقاله کاترین الن فولی و یویو ژو عنوان می‌دارند: بسیاری از پاسخ‌های اینترنتی به سوالات در ارتباط با سلامت، نامربوط و یا مبهم هستند و درخواست از یک اسپیکر هوشمند مانند الکسا، حتی از این هم بدتر است: اگرچه الکسا در ارتباط با سوالات اساسی عملکرد خوبی دارد، اما دانش او از دنیای پیچیده پزشکی محدود است و الکسا به طور کلی فقط یک پاسخ را ارائه می‌دهد.

بدتر از همه، منبع این پاسخ می‌تواند به طور گسترده‌ای متفاوت باشد. اگر از الکسا برای جستجوی پاسخ یک سوال مربوط به سلامت سوال کنید، به احتمال زیاد یک پاسخ از ویکی پدیا یا WebMD دریافت خواهید کرد. اما نویسندگان یادآور می‌شوند که ۱۰۰۰ مهارت مرتبط با سلامتی در آمازون نیز وجود دارد که از نظر کیفیت بین بهترین حالت، یعنی دردسرآفرین و در بدترین فرم، شبه علم نوسان می‌کند. با همه این توصیفات بعید به نظر می‌رسد که بتوان جامعه را از تکیه بر آنها برای مشاوره پزشکی باز داشت.

بیشتر بخوانید: کاربردهای اینترنت اشیا در مراقبت سلامت

یک پزشک در مصاحبه با نویسندگان مجله کوارتز توضیح می‌دهد: مشاوره درمانی که توسط دانش‌ الکسا ارائه شده به طور کلی خوب است، اما می‌‌‌‌تواند بسته به آلرژی و سوابق بیماری‌های گذشته برای گروه خاصی از بیماران به گونه‌ای خطرناک نامناسب باشد. پزشک دیگری حتی از این هم فراتر می‌رود و توضیح می‌دهد: به نظر می‌رسد این پاسخ‌ها تنها اطلاعاتی استخراجی از ویکیپدیا (که همزمان شامل بسیاری از اطلاعات نادرست است) هستند که با استفاده از الگوریتم‌های بسیار ساده بله یا  خیر  به دست می‌آیند. بر اساس قضاوت من، اینها همه پاسخ‌های بدی هستند.

مراقبت‌های پزشکی با اینترنت اشیا در اتاق انتظار گیر کرده اند!

بسیار خوب، بنابراین اعتماد کامل به اسپیکرهای هوشمند برای مشاوره پزشکی احتمالا ایده خوبی نیست. به نظر می‌رسد کاملا واضح باشد. اما این اساسا آن چیزی است که اینترنت اشیا در حال حاضر واقعا ارائه می‌دهد و آن باند‌های هوشمند هیجان‌انگیز چه طور؟ کسی نمی‌داند چه زمانی می‌توان آنها در قفسه‌های داروخانه‌ها یافت. متأسفانه، این دوگانگی می‌تواند وضعیت کلی مراقبت‌های بهداشتی اینترنت اشیا را توضیح دهد: چیزهای جالب بسیاری در حال توسعه‌اند، اما باید مراقب آنچه در حال حاضر در دسترس است، باشید.

مترجم: بابک جمالی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.