استارتاپ های ایران و جهاناسلاید اصلیاکوسیستم ایران

هنر ایرانی با چاپلی

مصاحبه با بیژن شمشیری بنیانگذار استارتاپ چاپلی

مصاحبه با بیژن شمشیری بنیانگذار استارتاپ چاپلی

استارتاپ چاپلی، یک پلتفرم آنلاین فروش محصول با آثار هنرمندان ایرانی است. بیژن شمشیری بنیانگذار این استارتاپ مدرک کارشناسی گرافیک دارد و  قبل از راه‌اندازی چاپلی ۸ سال در حوزه طراحی گرافیکی فعالیت داشته است. با او به گفتگو نشستیم تا برایمان از ایده تا اجرای استارتاپش بگوید.

چه سالی و چطور ایده چاپلی شکل گرفت؟

ایده اولیه چاپلی اردیبهشت ۹۷ شکل گرفت. با توجه به اینکه رشته‌ تحصیلی من گرافیک بود علاقه داشتم در زمینه چاپ و فروش طرح‌های گرافیکی روی تیشرت، روسری و .. فعالیت کنم. استارت اولیه کار، با سرچ از طریق اینترنت، آشنایی و بررسی سایت‌ها و ایده‌های مشابه زده شد. برای مثال سایت redbubble مشابه ایده چاپلی را در خارج از کشور اجرا کرده بود. تحلیل کار شروع شد و سایت چاپلی ۶ ماه بعد یعنی در شهریورماه ۹۷  راه‌اندازی شد اما بعد از مدتی با افزایش تعداد طراح‌ها سایت به مشکل خورد و مجبور شدیم از اول سایت را راه‌اندازی کنیم  که در نهایت اسفند ۹۷ سایت اصلی شروع بکار کرد.

تیم چاپلی چه تخصص‌هایی دارد؟

با توجه به اینکه در قالب سایت فعالیت داریم در حال حاضر من به عنوان بنیانگذار و یک دولوپر هم در تیم چاپلی حضور دارند.

چاپلی رو چطور معرفی می‌کنید؟ چه خدماتی ارائه می‌دهد؟

چاپلی یک پلتفرم فروش محصول با آثار هنرمندان ایرانی است. به عنوان مثال مشتری نیاز دارد یک تیشرت، روسری، شال یا محصولاتی از این دست را  با طرح و ویژگی‌های خاص خریداری کند. در این سایت تمرکز بر روی طرح است. تیشرت‌ها معمولا با جنس نخی و تنوع رنگی مختلف ارائه می‌شود و تمرکز چاپلی بر روی تنوع طرح است که مشتری می‌تواند بدون هیچ محدودیتی طرح را در سایت انتخاب کند. نزدیک به بیش از ۱۲۰۰ طرح در سایت وجود دارد که  توسط طراحان مختلف ارائه شده است.

چاپلی پلتفرمی است که طراحان گرافیکی، نقاش‌ها، تصویرسازان، عکاسان، خطاطان و بطورکلی هنرمندان در آن ثبت نام  و طرح آماده شده خود را آپلود می‌کنند، تا امروز ۲۰۰ طراح از شهرهای مختلف با چاپلی همکاری کرده‌اند.

در آینده چه بخش‌هایی به چاپلی اضافه خواهد شد؟

تنوع محصولات در آینده بیشتر خواهد شد، کیف، جامدادی، تابلو و محصولات دیگری که قابلیت چاپ شدن را داشته باشد و مشتریان راحت بتوانند براساس طرح‌ها و سلیقه‌هایی مدنظرشان انتخاب کنند و دیگر دغدغه سایز، رنگ و طرح را نخواهند داشت. تولید در چاپلی کاملا براساس تقاضا است و در حال حاضر ۱۰هزار محصول در سایت موجود است اما انباری نداریم. در واقع  هر زمان که مشتری سفارش را ثبت کند محصول تولید می‌شود و به دست مشتری می‌رسد. در نهایت اگر مشتری بین هزار طرح چیزی را پسند نکرد امکان شخصی‌سازی هم وجود دارد.

دسته اصلی محصولات چاپلی شامل پوشاک و از جمله تیشرت، شال، روسری و دکوراسیون منزل از جمله رومیزی، کوسن، رانر است و در آینده هودی، تابلو، دفتر مشق، کیف، جامدادی و پادری به این محصولات اضافه خواهدشد.

با چند هنرمند و طراح و چطور همکاری می‌کنید؟

چاپلی پلتفرمی است که طراحان گرافیکی، نقاش‌ها، تصویرسازان، عکاسان، خطاطان و بطورکلی هنرمندان در آن ثبت نام  و طرح آماده شده خود را آپلود می‌کنند و  طرحشان بر روی همه محصولات قرار می‌گیرد. طراح خودش سود را تعیین و بابت هر فروشی که از محصول داشته باشد سودش را دریافت خواهد کرد. تا امروز ۲۰۰ طراح از شهرهای مختلف با چاپلی همکاری دارند.

تا امروز چه تعداد سفارش داشته‌اید؟

از اسفند ۹۷ تا امروز چاپلی ۸۰ سفارش را برای مشتریان انجام داده است.

طرح‌ها بر روی چه محصولاتی قابل پیاده‌سازی است؟ چه دسته محصولاتی دارید؟

دسته اصلی محصولات ما شامل پوشاک و از جمله تیشرت، شال، روسری و دکوراسیون منزل از جمله رومیزی، کوسن، رانر است و در آینده هودی، تابلو، دفتر مشق، کیف، جامدادی و پادری به این محصولات اضافه خواهدشد. چاپلی به‌طورکلی توانایی این را داردکه در عرض یک روز یک محصول با هزار مدل اضافه کند.

از ابتدا جذب سرمایه داشته‌اید؟

خیر به صورت بوت استرپ با سرمایه شخصی جلو رفتیم.

 به نقطه سربه‌سر رسیده‌اید؟پیش‌بینی می‌کنید چه زمانی برسید؟

خیر . تقریبا ۶تا۸ ماه دیگر به نقطه سربه‌سر خواهیم رسید.

 مدل درآمدزایی شما به چه صورت است؟

درآمد چاپلی بر مبنای کمیسیون است و به‌صورت معمول بین ۲۵ تا۳۰ درصد از فروش به ما تعلق می‌گیرد. طراح درصد سود دریافت شده از محصول را خودش تعیین می‌کند اما سود پایه برای طراح‌ها ۲۰ درصد تعیین شده است.

از چالش‌های فعالیت در اکوسیستم استارتاپی بگویید؟

در حوزه بازاریابی چالش‌های زیادی داشتیم. برای  شرکت در نمایشگاه‌های تخصصی و دیده‌شدن هیچ حمایتی از ما صورت نگرفت. هزینه‌های شرکت در نمایشگاه بسیار بالا است. با وجود ارسال درخواست حمایت به صندوق نوآوری و شکوفایی هیچ جوابی دریافت نکردیم. استارتاپ‌ها واقعا به یک منبع حمایتی نیاز دارند.

گفت‌وگو: بنت‌الهدی فالنجی

دیدگاهتان را بنویسید