آغاز دومین دوره رویداد بین‌المللی ایده‌پردازی ایرآپ

مراسم افتتاحیه دومین دوره رویداد بین‌المللی ایده‌پردازی ایرآپ ، سه شنبه ۱۶ بهمن ۹۷ در ساختمان فارابی دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد.

به گزارش آی‌چیزها، هدف رویداد ایرآپ که سال گذشته برای اولین بار برگزار شد، جذب ایده‌های حوزه هوافضا و تبدیل آنها به کسب‌وکار و استارتاپ‌های فعال بوده است؛ امسال هم برای دومین دوره برگزار می‌شود و مهلت ارسال ایده‌ها و شرکت در این رویداد تا ۲۰ بهمن‌ماه ادامه داد. مراحل بعدی آن از ۲۳ بهمن‌ماه شروع می‌شود و مراسم اختتامیه در تاریخ ۱۴اسفند انجام خواهد شد.

افتتاحیه دومین ایرآپ، شامل بخش‌های مختلف از سخنرانی ریاست دانشکده هوافضای امیرکبیر، دبیر علمی دومین رویداد ایرآپ، مشاور ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، صاحب ایده برگزیده دوره گذشته ایرآپ، پنل‌های تخصصی حوزه هوافضا و یک پنل تخصصی استارتاپی بود.

راه‌اندازی شتابدهنده‌های تخصصی هوافضا

محمدرضا میگون‌پور، مشاور ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سخنرانی خود از راه‌اندازی چند شتابدهنده تخصصی در حوزه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته خبر داد. او در ادامه بیان کرد که ایده‌های منتخب شرکت کننده در دومین دوره ایرآپ، برای ورود به مرحله شتابدهی در حوزه هوافضا پذیرفته خواهند شد و همچنین ایده‌های برگزیده  علاوه بر ورود به دوره‌های شتابدهی، از سرمایه‌گذاری مرحله سیدمانی هم برخوردار می‌شوند.

برگزاری پنل‌های تخصصی

در پنل‌های تخصصی حوزه هوافضا، از چگونگی نجام حمایت‌ از ایده‌های این حوزه و بیان نیازهای موجود در این زمینه صحبت شد.

بخش پایانی این رویداد، پنل استارتاپی بود که با مدیریت محمدباقر سیف‌اللهی، مدیرعامل شرکت متین رایانه آریان انجام شد. کارشناسان حاضر در این پنل، محمد مجددی، مدیرعامل آزمایش آنلاین؛ آرش سروری، مشاور رسانه‌ای و محتوایی استارتاپ‌ها؛ عیسی خوشوقت، پژوهشگر و مشاور حوزه شهر هوشمند و اینترنت اشیا و علیرضا نیکوکار، مشاور و مربی تیم‌های چابک بودند.

شکایت دانشگاه از آزمایش آنلاین و بازداشت مدیرعامل این استارتاپ

محمد مجددی، در این پنل از تجربیات خود در رابطه با موانع قانونی و بازداشت خود به عنوان مدیرعامل آزمایش آنلاین صحبت کرد؛ او به استارتاپ‌ها توصیه کرد: «ما دو راه جلوی پایمان داریم، یا از کشور برویم یا بمانیم و برای کشور ارزش‌آفرینی کنیم. توصیه من به استارتاپ‌ها این است که بمانید، محکم بمانید ولی قانون را مطالعه کنید و کاملا در برابر آن آماده باشید. باید بدانیم که تنها افراد داخل اکوسیستم استارتاپی درد ما را می‌فهمند و تنها خودمان از داخل اکوسیستم هستیم که می‌توانیم یکدیگر را کمک کنیم نه هیچ‌کدام از مسئولین یا نهادهای مختلف.»

دکاکورن‌ و ترندهای دنیا

آرش سروری صحبت خود را نام بردن سه استارتاپ که از مرحله یونیکورنی هم گذشته‌اند شروع کرد و گفت: «بعد از uber، airbnb و spaceX قرار دارند که هر سه مرحله یونیکورنی یعنی  میلیارد دلاری را پشت سر گذاشته‌اند و به مرحله دکاکورن  (decacorn)یعنی ۱۰ میلیارد دلاری رسیده‌اند.»

او در ادامه صحبت‌هایش ترندهای دنیا را به این صورت نام برد: «هوافضا، هوش مصنوعی، واقعیت افزوده و واقعیت مجازی، بلاک‌چین، گیم، توریستم سلامت، بومگردی ترندهای دنیا هستند.»

کار روی یک حوزه با تلفیق ترندها

علیرضا نیکوکار بیان کرد: «ترندهای دنیا مشخص هستند و کار در این حوزه‌ها نتیجه خواهد داشت ولی موضوعی که مهمتر است، تلفیق چند ترند با یکدیگر و کار روی آنها است برای مثال، استفاده از تلفیق AR، VR به صورت هوشمند و استفاده از آن در صنعت توریسم.»

پارادوکس عجیب اکوسیستم استارتاپی ایران

عیسی خوشوقت از پروژه INSIGHT در حوزه هوافضا صحبت کرد که دوربردترین پروژه اینترنت اشیا در جهان است و برای شروع کار استارتاپ‌ها گفت: «برای شروع یک پروژه استارتاپی باید با برنامه‌ریزی، هدف و بیزینس مشخص شروع کنیم. اینکه بدانیم دقیقا در چه حوزه‌ای وارد شویم و چه محصولی ارائه دهیم و اینکه آیا محصول ما مورد نیاز جامعه است یا خیر مسائل بسیار مهمی است که باید حتما در نظر داشت و بعد کار را شروع کرد.»

او در ادامه به ۱۴ مولفه مهم در حوزه استارتاپ‌ها اشاره کرد و گفت: «نمره ما در مولفه مهارت‌های کسب‌وکارهای نوپا ۹۹/۰ محاسبه شده که بیشترین حد آن ۱ است. در مورد نیروی انسانی، ۴۷/۰ که نمره قابل قبولی است را داریم ولی در درک فرصت ۰۱/۰ هستیم و ۹۹/۰ کم داریم. این پارادوکس عجیب موجود در اکوسیستم ما است. سوال این است که کدام فرصت را درک کردیم که با مهارت بتوانیم آن را بسازیم؟ تا درک فرصت نباشد، نمی‌دانیم کدام محصول را با پتانسیلی که داریم باید ساخت.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.