آینده بازاریابی دیجیتال در دستان بلاکچین است

تبلیغات امروزی، یک صنعت مولتی میلیارد دلاری است. به گزارش شرکت تحقیقات بازار فاررستر، تا سال ۲۰۲۱ هزینه‌های دیجیتال مارکتینگ کشور آمریکا به ۱۲۰ میلیارد دلار خواهد رسید. جای تعجب نیست که کمپانی‌هایی نظیر فیس‌بوک و آمازون، بی‌وقفه در حال جمع‌آوری اطلاعاتی در مورد کاربران خود هستند. همانطور که بازاریاب‌های سنتی به دیجیتالی شدن کارشان در دنیای امروز فکر نمی‌کردند، حالا بازاریابان عصر دیجیتال هم باید خودشان را برای پیشرفت‌های فناورانه بعدی آماده کنند. به راستی آینده بازاریابی دیجیتال با ظهور فناوری‌های فوق پیشرفته مانند بلاکچین به کدام سمت و سو خواهد رفت؟

واقعیت این است که حدود ۵۰ درصد از ترافیک آگهی‌های تبلیغاتی توسط بات‌ها تولید می‌شود. برندها دائماً مبلغ هنگفتی روی بخش بازاریابی خود سرمایه‌گذاری می‌کنند اما هیچ تضمینی وجود ندارد که این هزینه‌ها به افزایش فروش آن‌ها منجر شود.

خوشبختانه بازاریابی اسیر یک سرنوشت محتوم نیست. این سناریو زمانی تغییر می‌کند که شرکت‌ها بتوانند مشتریان خود را به‌صورت انفرادی هدف قرار دهند و فناوری‌های پیشرفته‌ای نظیر بلاکچین و قراردادهای هوشمند، صنعت نوین آینده بازاریابی را به این سمت هدایت می‌کنند.

آینده بازاریابی دیجیتال; بی‌واسطه به مصرف کننده

موج فناوری بلاکچین، صنعت تبلیغات را نیز مانند سایر حوزه‌های کسب‌وکار، تحت تأثیر خود قرار داده است. در آینده بازاریابی دیجیتال اطلاعات همچنان ذخیره و توزیع می‌شوند، اما قابل‌تغییر و کپی‌برداری نیستند.

ازآنجاکه بلاکچین یک سیستم غیرمتمرکز است، اطلاعاتی که روی آن ثبت می‌شوند از امنیت فوق‌العاده بالایی برخوردار هستند. اما مهم‌ترین دلیلی که باعث می‌شود بلاکچین آینده بازاریابی دیجیتال و تبلیغات را دستخوش تحول کند، این است که نیاز به هرگونه «واسطه» را از بین می‌برد. در حال حاضر اغلب کسب‌وکارها اجرای نهایی تبلیغات خود را به گوگل یا فیس‌بوک می‌سپارند و هر دو پلتفرم فوق نیز بابت این خدمات از شرکت‌ها پول دریافت می‌کنند. اما شرکت‌های مبتنی بر بلاکچین نظیر بیت کلیو (BitClave)، روی حریم خصوصی داده‌های جستجو متمرکز هستند و به کاربران اجازه می‌دهند کنترل کامل داده‌های خود را در اختیار داشته باشند.

شرکت‌هایی مانند BitClave که بر فناوری بلاکچین مبتنی هستند با هدف حفظ امنیت حداکثری داده‌های کاربران فعالیت می‌کنند.

یک موتور جستجوی مبتنی بر بلاکچین، واسطه‌های تبلیغاتی را حذف می‌کند و ارتباط مستقیمی بین شرکت‌ها و مصرف‌کنندگان به وجود می‌آورد. این مشخصه‌ی اصلی فناوری بلاکچین است: عدم نیاز به دلال‌ها و واسطه‌ها. حالا متوجه شدید وقتی از آینده بازاریابی دیجیتال حرف می‌زنیم منظور چیست؟

هنگامی‌که کاربران موضوعی را جستجو می‌کنند، می‌توانند انتخاب کنند که چه حجم از داده را به تبلیغ‌کنندگان منتقل کنند. سپس برخلاف پروسه‌های رایج بازاریابی دیجیتال، کاربران به ازای داده‌هایی که ارائه می‌کنند پاداش می‌گیرند. بنابراین بجای اینکه یک «طرف ثالث»، داده‌های شما را به تبلیغ‌کنندگان بفروشد، خودتان مستقیماً داده‌هایی را که می‌خواهید به شرکت‌ها یا برندها می‌فروشید؛ این همان آینده بازاریابی دیجیتال است!

بازاریابی متقابل B2B

قراردادهای هوشمند به شما کمک می‌کنند پول، سهام یا هر دارایی ارزشمندی را که می‌خواهید، طی یک فرایند کاملاً شفاف به اشتراک بگذارید و از بازیکنان اضافی، نظیر وکلا، اجتناب کنید. این قراردادها درواقع برنامه‌های کامپیوتری هستند که روی بلاکچین اجرا می‌شوند. بلاکچین شرایط یک قرارداد را بررسی و تائید کرده و سپس مفاد آن را اجرا می‌کند. یک قرارداد قطعی، تنها با قرارداد جدید شرکت جایگزین می‌شود.

این قراردادها بازاریابی متقابل B2B را بسیار کارآمدتر خواهند کرد، به‌ویژه در عصری که بلاگرها و اینفلوئنسرها برای توسعه‌ی برند شخصی خود از پلتفرم‌هایی نظیر یوتیوب و اینستاگرام استفاده می‌کنند.

شکی نیست که بازاریابی دیجیتال از وجود اینفلوئنسرها بهره‌مند می‌شود، اما این متد بازاریابی با چالش‌های خاصی نیز همراه است. ازآنجاکه غالبا هیچ نیروی ناظری شرایط قرارداد را تنظیم نمی‌کند، به‌نوعی هر فرد شخصاً هزینه یا بهای خود را ارزش‌گذاری می‌کند. قراردادهای هوشمند به‌طور خودکار همه‌ی طرفین درگیر را وادار می‌کنند که به تعهدات خود عمل کنند و پرداخت‌ها نیز پس از تحقق کلیه‌ی شرایط قرارداد انجام می‌شود. برای مثال اگر یک بلاگر، برخلاف تعهد خود از انتشار مقاله یا پست شبکه‌های اجتماعی سرباز زند، قرارداد هوشمند عملکرد او را بررسی کرده و هیچ پولی را به حساب او واریز نمی‌کند. به‌علاوه، طرفین قرارداد تنها در صورتی می‌توانند به مرحله‌ی بعدی قدم بگذارند که شرایط و تعهدات مرحله‌ی قبل را تکمیل کرده باشند.

همان‌طور که راجر هائنی، هم‌بنیان‌گذار شرکت ذخیره داده Datum به نشریه‌ی فوربس می‌گوید:

آینده بازاریابی دیجیتال
سخنرانی راجر هائنی، از شرکت داتوم در مورد فناوری بلاکچین

شفافیت قراردادها و ارتباطات

شرکت‌ها با استفاده از بلاکچین به مشتریان نشان می‌دهند که چگونه از اطلاعات آن‌ها استفاده می‌کنند. ازآنجاکه این اطلاعات قابل‌تغییر یا کپی‌برداری نیستند، شرکت‌هایی که به این فناوری روی آورده‌اند، اطمینان دارند که اطلاعاتشان به‌طور مخفیانه یا غیرمجاز دستکاری نمی‌شود.

ماهیت شفاف داده‌های بلاکچین به مشتریان نیز آرامش خاطر بیشتری می‌بخشد، زیرا پس‌ازاین مطمئن هستند که شرکت‌ها و سازمان‌ها از داده‌های آن‌ها سوءاستفاده نمی‌کنند. به‌علاوه آن‌ها مطمئن هستند اطلاعاتی که در یک آگهی بازرگانی یا کمپین بازاریابی دریافت می‌کنند، واقعی و صحیح است.

منبع: Entrepreneur

مترجم: پویش پورمحمد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.