آینده خرده فروشی در اینترنت اشیا تا پایان سال ۲۰۱۸

تصور کنید که به دنبال عینک آفتابی جدید وارد فروشگاهی می‌شوید. به محض ورود صدای تلفنتان در می‌آید و به شما نقشه‌ای را نشان می‌دهد و می‌گوید همان عینکی که به صورت آنلاین دیده بودید در کجای فروشگاه قرار دارد. سپس به سمت همان قفسه می‌روید، عینک را امتحان می‌کنید و داخل ساک خرید می‌گذارید. سپس یک روبات به شما نزدیک می‌شود و می‌پرسد آیا برای پیدا کردن چیز دیگری به کمک احتیاج دارید. شاید کمی تخیلی به نظر برسد اما این اتفاق‌ها خیلی نزدیک‌تر از آن چیزی است که تصور می‌کنید. این تنها نمونه‌ای از آینده خرده‌ فروشی در اینترنت اشیا است.

حالا که قرار است تا سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۳۰ میلیارد دستگاه با اینترنت اشیا کار کنند چرا آینده خرده‌ فروشی در اینترنت اشیا جایی برای مشغله ذهنی ما نداشته باشد؟ آنچه در ادامه می‌آید تعدادی از مزایای اینترنت اشیا برای صنعت خرده‌فروشی است که به ویژه تا پایان سال ۲۰۱۸ پیشرفت در این حوزه را رقم خواهند زد.

۱- وارسی خودکار آیتم‌های خرید

با اینترنت اشیا شما می‌توانید سیستمی راه‌اندازی کنید که به هنگام بیرون رفتن مشتری از فروشگاه تگ‌های روی هر آیتم خرید را بخواند. در واقع این سیستم وارسی، آیتم‌ها را می‌شمارد و به صورت خودکار هزینه را از اپلیکیشن پرداخت موبایلی مشتریان کم می‌کند.

اما راه‌اندازی یک سیستم بررسی خودکار با استفاده از دستگاه‌های اینترنت اشیا چه تأثیری بر مشتریان می‌گذارد؟ طبیعتاً خوشحال‌تر می‌شوند و اشتیاقشان برای ورود دوباره به فروشگاه شما بیشتر می‌شود. این کار همچنین پول زیادی را برای شما ذخیره می‌کند. بر اساس برآوردهای مک کینزی سیستم بررسی خودکار می‌تواند تا ۷۵ درصد نیاز به کارمندان صندوق دار را پایین بیاورد، اتفاقی که به پس‌انداز سالانه ۱۵۰ میلیارد تا ۳۸۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۵ منجر می‌شود.

۲- تخفیف‌های شخصی

اگر تا این اندازه خوش شانس هستید که مشتریانتان بارها و بارها به فروشگاهتان باز می‌گردند جای تردید نیست که به دلیل وفاداری آنها را شایسته پاداش بدانید. به لطف اینترنت اشیا شما می‌توانید حسگرهایی اطراف فروشگاه نصب کنید که وقتی مشتریان معینی با تلفن‌های هوشمند خود در نزدیکی محصولات ایستاده باشند به آنها تخفیف‌های وفاداری ارسال شود. البته در صورتی که آن مشتری‌ها از قبل در برنامه وفاداری ثبت نام کرده باشند.

علاوه بر این شما می‌توانید از اینترنت اشیا برای ردگیری آیتم‌هایی استفاده کنید که مشتری در اینترنت به دنبالش گشته است. سپس یک تخفیف شخصی برای او به هنگامی که داخل فروشگاه است ارسال کنید. در واقع به جای آنکه روی تمامی محصولات تخفیف قائل شوید می‌توانید هر تخفیف را با استفاده از اینترنت اشیا برای به حداکثر رساندن نرخ بازگشت مشتری تنظیم کنید.

مقاله‌های مرتبط:

شخصی‌سازی خرید با کمک اینترنت اشیا در چین 

خودکارسازی ودیجیتالی شدن امور؛ رمز بالا بردن رضایت مصرف کنندگان 

و در نهایت، پیدا کردن شیوه‌هایی برای افزودن دستگاه‌های اینترنت اشیا در کسب‌وکار روزمره مستلزم خلاقیت و دوراندیشی است. اما خرده ‎‌فروشی در اینترنت اشیا می‌تواند از مزایای راه‌حل‌های نوآورانه برای جذب مشتریان ارزشمندتر و وفادارتر بهره‌مند شود.

۳- فناوری بیکن

این فناوری که اولین بار در سال ۲۰۱۳ توسط اپل معرفی شد دستگاه بلوتوث کوچکی است که بر مبنای مجاورت جغرافیایی به گوشی‌های هوشمند هشدار می‌دهد. این قابلیت در صنعت خرده‌فروشی به این معنا است که مشتریان می‌توانند به هنگام نزدیک شدن به یک فروشگاه از تخفیف‌ها، رویدادهای ویژه یا دیگر یادآورهای آن باخبر شوند، البته درصورتی که از قبل اپلیکیشن آن فروشگاه را دانلود کرده باشند.

بیکن علاوه بر اینکه به مشتریان داخل فروشگاه کمک می‌کند هشدارهایی را به گوش افراد پیاده بیرون از فروشگاه نیز می‌رساند. فروشنده‌ها می‌توانند به طرز مؤثری از این قابلیت برای تبلیغ کردن آخرین تغییرات یا رویدادهای داخل فروشگاه استفاده کنند.

۴- قفسه های هوشمند

کارمندان معمولاً زمان و انرژی بسیاری صرف می‌کنند تا پیگیری کنند آیتم‌ها تمام نشده باشند یا جایشان در میان قفسه‌های مختلف تغییر نکرده باشد. این درحالی است که شما می‌توانید از قفسه‌های هوشمند برای خودکار کردن این وظایف استفاده کنید و در همان حال دزدی احتمالی را نیز پیدا کنید.

قفسه‌های هوشمند با حسگرهای وزن سازگار هستند و از دستگاه‎ها و تگ‌های RFID (سامانه بازشناسی با امواج رادیویی) برای اسکن محصولات روی هر دو قفسه نمایش و موجودی استفاده می‌کنند. قفسه‌های هوشمند به شما اطلاع می‌دهند که چه زمانی آیتم‌ها دارند تمام می‌شوند و چه زمانی به درستی روی یک قفسه قرار نگرفته‌اند. این قابلیت‌ها فرایند صورت کالای شما را مقرون به صرفه و دقیق‌تر می‌کند. علاوه بر این هر تگ مذکور به یک دستگاه خوانا متصل است. بنابراین قفسه‌های هوشمند می‌توانند سارق داخل فروشگاه را شناسایی کنند و در همان حال در هزینه‌های پرسنل امنیت و دوربین‌های امنیتی صرفه‌جویی کنند.

 

5- بهینه سازی چیدمان داخل فروشگاه

اگر شما هم به عنوان یک فروشنده متوجه شوید که فضای فروشگاهتان برای رفتار مشتریان بهینه نشده است احتمالاً شگفت زده خواهید شد. شاید آخرین محصولات محبوبتان در ردیف اول باشند یا مشتریان شما فضای بیشتری را پیرامون کاناپه‌ها ترجیح بدهند. این درحالی است که با به کاربردن نرم‌افزار تجزیه و تحلیل راهروها که مجهز به مادون قرمز هستند می‌توانید چیدمان فروشگاهتان را با استفاده از فناوری اینترنت اشیا بهبود بخشید.

شاید شما متوجه شوید که بیشتر مشتریان فروشگاهتان برای چک کردن تلویزیون‌های شما وقت بیشتری صرف می‌کنند. درحالی که آن تلویزیون‌ها در بخش پشتی فروشگاه و پشت دستگاه‌های پخش قرار دارد که به ندرت کسی سراغشان را می‌گیرد. این اطلاعات، دانش بسیار مهمی در مورد رفتار مصرف‌کننده در اختیار شما قرار می‌دهد. بنابراین شما می توانید محل قرارگیری آیتم‌ها را بر اساس ترجیحات مشتری تغییر دهید.

۶- روبات‌های کارمند در آینده خرده‌ فروشی در اینترنت اشیا

با اینکه اعتماد کردن به یک روبات برای اینکه نماینده خدمات مشتریان شما باشند شاید کمی ترسناک به نظر برسد اما این کار در عین حال فرصت جالبی است برای پایین آوردن تکالیف بیشماری است که بر نیروی کار شما فشار بیش از اندازه وارد می‌کند.

OSHbot نام جدیدترین روبات کارمند شرکت Lowe است که به مشتریان در پیدا کردن محصولات ویژه کمک می‌کند و در زمینه آخرین تغییرات و سیاهه کالاها اطلاعات فراهم می‌کند. همچنین دوزبانه است و می‌تواند هم به سؤالات انگلیسی و هم اسپانیایی پاسخ دهد.

دیگر فروشگاه‌های خرده‌فروشی مانند Target هم از روبات‌ها استفاده می‌کنند تا در فروشگاه بچرخند و از آیتم‌های جابه جا شده یا محصولاتی که رو به اتمام هستند یادداشت بردارند. با این کار، کارمندان واقعی و انسانی شرکت می‌توانند تمام تمرکز خود را بر فراهم کردن آخرین خدمات مشتریان معطوف کنند.

۷- بهینه سازی مدیریت چرخه تأمین

با اینکه درحال حاضر هم فروشگاه‌های خرده‌فروشی می‌توانند محصولات را بدون کمک اینترنت اشیا ردگیری کنند اما این اطلاعات محدود است. شما می‌توانید با سامانه‌های شناسایی با امواج رادیویی و حسگرهای جی‌پی‌اس از اینترنت اشیا برای به دست آوردن داده‌های دقیق‌تر استفاده می‌کنند. اطلاعاتی مانند درجه حرارتی که یک آیتم در آن نگه داشته می‌شود یا مدت زمانی که در ترانزیت بوده است.

بر اساس گزارش شرکت مشاوره‌ای TATA ، کارخانجاتی که در سال ۲۰۱۴ از راه حل مبتنی بر اینترنت اشیا استفاده کردند شاهد متوسط افزایش ۲۸.۵ درصدی در عواید خود در میانه سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ بودند. اگر صف طولانی از تأمین کنندگان، راننده کامیون و وندور داشته باشید که همگی در دست به دست شدن محصول شما نقش دارند ضروری است که به دقت از چگونگی این فرایند باخبر باشید و بدانید همین حالا محصولتان در کجای چرخه تأمین قرار دارد.

مگر نمی‌خواهید هرچه سریعتر محصول خود را به دست مشتری برسانید؟

منبع: Hub Spot

مترجم: تمنا منصوری

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.