اتومبیل‌ های خودران؛ کجاییم و به کدام سمت‌وسو می‌رویم؟

بر اساس یافته‌های شرکت تحقیقات بازار آلایید، انتظار می‌رود که بازار اتومبیل های خودران و خودروهای متصل تا سال ۲۰۲۰ به ۱۴۱ میلیارد دلار برسد و پیش‌بینی شده فروش خودروهای کاملا مستقل و بدون نیاز به راننده تا سال ۲۰۳۵ به ۲۱ میلیون برسد. مزایای مشخصی وجود دارد و البته موانعی که برای تأمین نیاز مشتریان و پیش‌نیازهای صنعت و الزامات قانونی باید بر آنها فائق آمد.

اتومبیل خودران چیست؟

از زمان عرضه اولین خودروی کاملا مستقل، تعریف آن به عبارتی عمومی برای هر نوع اتوماسیون در وسایل نقلیه تبدیل شده است. برای جلوگیری از سردرگمی، صنعت، شش سطح خودمختاری را شرح می‌دهد، به این صورت که در سطح صفر هیچ اتوماسیونی وجود ندارد تا ۵ که در آن هیچ کنترل انسانی برای وسیله نقلیه مورد نیاز نیست.

در حال حاضر در جاده‌های امروزی ما، حدود ۱۰ درصد از اتومبیل‌ها به اینترنت متصل می‌شوند. Accenture پیش‌بینی می‌کند که تا سال ۲۰۲۰ در حدود ۹۸ درصد خودروها متصل باشند.

اتومبیل های خودران چه مزایایی دارند؟

در گزارش اخیر شرکت تحلیلی Canalys اشاره می‌شود که نمی‌توان حواس ماشین‌های خودران را پرت کرد، آنها تحت تاثیر دارو یا الکل قرار نمی‌گیرند، نقاط کور ندارند، چیزی به نام خشم جاده‌ای برای آنها بی‌معناست، به خواب احتیاجی ندارند و خواب‌آلود نمی‌شوند، با سرعت مجاز می‌رانند و از چراغ‌ قرمز عبور نمی‌کنند. از سرعت واکنش سریع‌تری نسبت به انسان‌ها برخوردارند و با اتصال V2X  با دیگر وسایل نقلیه، کاربران جاده‌ای و عابران پیاده ارتباط برقرار می‌کنند تا پیش‌بینی دقیق‌تری از آنچه ممکن است رخ دهد داشته باشند، به این ترتیب امکان وجود جریان ترافیک بسیار بهبود یافته‌تر و جاده‌های امن‌تر با قفل شدن کم‌تر ماشین‌ها میسر می‌گردد.

اتومبیل های خودران
تا سال ۲۰۲۰، حدود ۹۸ درصد خودروها به خانواده ماشین‎‌های متصل می‌پیوندند

در حالی که ما منتظر ورود رسمی خودروی کاملا مستقل هستیم، راهکارهایی که امروزه تولیدکنندگان پیشنهاد می‌کنند، می‌توانند به بسیاری از مسائل پاسخ دهند. آخرین نوآوری‌ها در خودروهای متصل چشمگیرند و باعث رانندگی  ایمن‌تر، آسان‌تر و کارآمدتر می‌شود. کمک‌های رانندگی با استفاده از ناوبری هوشمند، دستیار خطوط جاده، امکان ارتباط وسیله نقلیه به همه چیز (V2X)، نگهداری پیش‌بینی‌گر و تجزیه و تحلیل انرژی همه امروز در حال استفاده‌اند. تولید‌کنندگان خودرو به سرعت در حال پیاده‌سازی فناوری‌های متصل در مدل‌های جدید خودرو ارائه شده به بازار به سر می‌برند.

سیستم‌های پارک اتوماتیک که در بعضی از اتومبیل‌ها مانند نیسان لیف تعبیه گشته، پارک اتوماتیک وسایل نقلیه را یک گام به واقعیت نزدیک‌تر می‌کند. این فناوری‌ها ماشین را به طور دقیق و ایمن پارک می‌کند؛ تنها کاری که راننده باید انجام دهد فشردن یک دکمه در ماشین و یا در یک اپ تلفن هوشمند خود برای پارک کردن از راه دور است. فناوری نیز وجود دارد که محیط‌های پارکینگ و الگوی پارک را به خاطر می‌سپارد که می‌تواند برای پارک اتوماتیک خودرو در مکانی که به صورت مستمر به عنوان پارکینگ استفاده می‌شود مانند خانه یا ادراه به کار رود.

نگاهی به آینده ماشین‌های متصل و خودران

در حالی که هنوز به سال ۲۰۲۰ نرسیده‌ایم و اتومبیل‌ های خودران هنوز راه زیادی باید بپمایند، روشن است که برخی از نوآوری‌ها واقعا هیجان انگیز ظاهر شده‌اند. مسلما، آینده شهرهای هوشمند ما به طور ذاتی با ماشین‌های متصل کاملا مستقل آینده ارتباط دارد و باید رویکرد مثبت و پیشرفته‌ای را نسبت به این واقعیت در نظر بگیریم.

مترجم: بابک جمالی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.