ارائه خدمات مالی و بانکی جدید به اکوسیستم استارتاپ‌های کشور

۵۰۰۰ عضو سامانه نوآفرین به خدمات بانکداری باز بانک ایران زمین دسترسی پیدا کردند

در تفاهم‌نامه‌ای که سازمان فناوری اطلاعات مرکز نوآوری بانک ایران زمین امضا کرده‌اند سیم‌کارت، اینترنت پرسرعت، نرم‌افزار مدیریت ارتباط با مشتریان و دسترسی API بانک ایران زمین به اعضای سامانه نوآفرین داده می‌شود.

سازمان فناوری اطلاعات و مرکز نوآوری ایران زمین و تفاهم‌نامه‌ای امضا کرده‌اند که بر اساس آن امتیازها و سرویس‌هایی جدیدی به استارتاپ‌ها داده خواهد شد. در مراسم امضای این سند همکاری که امروز امیر ناظمی و وحید محمودیان پای آن را امضا کرده‌اند، به ۵۰۰۰ عضو سامانه نوآفرین خدمات رایگان به همراه دسترسی به سرویس API بانک ایران زمین تعلق می‌گیرد.

مراکز نوآوری حلقه اتصال بازیگران بانکداری باشند

امیر ناظمی، رئیس سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به این موضوع که تکنولوژی و صنعت دیجیتال زندگی ما را دچار تغییرات اساسی کرده، گفت: «ده سال پیش درباره آینده بانکداری پیش‌بینی‌های انجام شده که امروز شاید عجیب به نظر برسد.» امیر ناظمی با یاداوری تعارض و اختلاف‌های بازیگران حوزه بانکداری اعم از بانک‌ها، اپراتورها و فین‌تک‌ها در گذشته اظهار کرد: «امروز همچنان این تعارض وجود دارد و مراکز نوآوری به غیر از کارکرد متعارف خودشان، باید این سه را بهم نزدیک کنند.» به گفته ناظمی اپراتورها حوزه فین‌تک در حال رشد است و با کسی که بتواند زودتر کیف پول خود را ارائه دهد به جایگاه بهتری دست خواهد یافت.

او در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به موضوع جمع‌آوری پول گفت: «این وظیفه‌ هم‌‌اکنون در اختیار بانک‌ها است و انحصار آن به گونه‌ای در اختیار شبکه بانکی اما بسیاری از اپلیکشن‌ها نیز علاقمند به حضور در این بخش هستند. هر اپلیکیشنی دوست دارد به نحوی جمع‌آوری پول انجام دهد و این کار برای اپلیکیشن‌ها آسان نیست، درنتیجه بانک‌ها باید ازطریق Open API این اجازه را به آنها بدهند.»

امیر ناظمی، رئیس سازمان فناوری اطلاعات

تجهیز زیرساخت‌ها به جای تامین‌ سرمایه

عبدالمجید پورسعید، مدیرعامل بانک ایران زمین با توجه به خدماتی که بانک ایران زمین در اختیار کسب و کارهای نوآور گذاشته است، گفت: «حدود سه سال و نیم است که بانک ایران زمین در مسیر تحول دیجیتال در حرکت است، بانک ایران زمین باور دارد که باید با ایجاد پلتفرم باز و ارائه API به استارتاپ‌ها و فین‌تک‌ها امکان ارائه سرویس‌ها و خدمات جدید و متفاوت را به مشتریان فراهم کند و سازمان‌هایی که سریع‌تر و زودتر بتوانند در این مسیر گام بردارند، موفق‌تر خواهند بود.»

وحید محمودیان، مدیر عامل مرکز نوآوری ایران زمین هدف این مرکز را ارائه زیرساخت‌های مناسب به کسب و کارها به جای تامین سرمایه یا سرمایه‌گذاری دانست. او با اعلام این خبر که بانک‌داری دیجیتال به صورت پایلوت در پاییز به بهره‌برداری می‌رسد، بر این نکته تاکید کرد که بانک ایران‌زمین به معماری بانک‌داری باز نگاه ویژه‌ای دارد و بر همین اساس هم این مرکز با مشارکت سازمان فناوری اطلاعات ایران و شرکت آرین‌تل بسته‌های حمایتی ویژه حمایت از کسب‌وکارهای‌ نوپا و شرکت‌های دانش‌بنیان عضو سامانه نوآفرین آماده کرده‌اند. این بسته خدماتی آنطور که محمودیان گفته در دو حوزه بانکی و ارتباطی تعریف شده و شامل سیم‌کارت، اینترنت پرسرعت، نرم‌افزار مدیریت ارتباط با مشتریان و دسترسی API بانکی است که در اختیار اعضای سامانه نوآفرین قرار می‌گیرد.

براساس مفاد این تفاهم‌نامه قرار است خدمات بانکداری باز بانک ایران‌زمین از طریق سامانه نوآفرین به گروه‌های خلاق و شرکت‌های دانش‌بنیان تعلق بگیرد. برپایه تفاهم‌نامه منعقد شده بیش از ۷۰ خدمت در حوزه فناوری مالی و در مجموع ۲۰۰ خدمت بانکی در اختیار زیست‌بوم نوآورانه کشور قرار می‌گبرد. در این تفاهم‌نامه مقرر شده مرکز نوآوری ایران زمین به عنوان درگاه ارتباطی با زیرساخت بانکداری باز بانک ایران زمین، بستر ارائه خدمات API و زیرساخت‌های لازم را فراهم کند تا صاحبان کسب‌وکارهای نوآور و گروه‌های خلاق برای رفع نیازهای خود یا خلق کسب‌وکارهای جدید از آن استفاده کنند.. به گفته محمودیان هدف مرکز نوآوری بانک ایران زمین ارائه زیرساخت‌های مناسب به کسب و کارها به جای سرمایه و سرمایه‌گذاری است.

عبدالمجید پورسعید مدیرعامل بانک ایران زمین

استراتژی پیش رفتن در اقیانوس آبی

فرزاد غصنفری، مدیر توسعه تجاری آرین تل درباره همکاری خود با بانک ایران زمین توضیح داد: «در راستای همگرایی و بالا بردن هماهنگی در بانک ایران زمین و مجموعه‌های آن، بازویی ایجاد شده که چابک بودن در تصمیم‌گیری‌ها و قابلیت‌های سازمانی را دنبال می‌کند. استراتژی ما پیش رفتن در اقیانوس آبی است و استارتاپ‌های بازارساز را انتخاب می‌کنیم.» وی با تاکید بر اینکه پلتفرم‌های ایجاد شده در بانک ایران‌زمین براساس سیستم openAPI است، اظهار کرد: «این سیستم در اختیار استارتاپ‌ها قرار داده شده تا رشد کنند و خدماتی چون تراکنش‌های مالی احراز هویت و… ارائه کنند. یکی از بحث‌هایی که مرکز روی آن بسیار متمرکز است موضوع فین تک است که ما تلاش می‌کنیم که استارتاپ‌ها بیییند و خدمات خود را ارائه دهند.»

سعید روشنی، مشاور رئیس سازمان نوآوری و مجری طرح ایران‌نوآفرین

ایجاد بزرگترین پایگاه داده اکوسیستم استارتاپی کشور

سعید روشنی، مشاور رئیس سازمان نوآوری و مجری طرح ایران‌نوآفرین نیز نوآفرین را بزرگترین درگاه ارائه خدمات دولتی به اکوسیستم استارتاپی ایران دانست و گفت: «در این سامانه ارائه خدمات دولتی در یک پلتفرم واحد و یکپارچه به اکوسیستم نوآورانه دنبال می‌شود.» وی با مروری بر تاریخچه و دستاوردهای سامانه نوآفرین اظهار کرد: «اردیبهشت ۹۷، طرح نوآفرین تصویب شده و در یکسال گذشته موفق شده‌ایم ۲۵۴۸ کسب و کار نوپا، ۱۳۰ سرمایه‌گذار، ۲۲۲مرکز رشد، شتابدهنده و فضای کار اشتراکی، ۱۹۲۴تیم نوپا، ۶۳۰ شرکت بزرگ رشدیافته و ۲۵۵علاقمند به حوزه کارآفرینی را به این سامانه اضافه کنیم.» به گفته روشنی هم‌اینک بزرگترین پایگاه داده اکوسیستم استارتاپی ایران ایجاد شده و اختیار فعالان این عرصه قرار داده شده است. وی اضافه کرد: «۱۳سامانه دولتی در قالب‌های مختلف به اکوسیستم نوآرفرینی معرفی شده که منجر به ایجاد یک پلتفرم کسب‌وکار به نام بوم‌واره شده و از یک ماه پیش فعالیت خود را آغاز کرده و در حال حاضر ۲۴ سرویس روی آن عرضه می‌شود.»

مجری طرح ایران‌نوآفرین با بیان اینکه تاکنون ۷۵۰ سرویس از پلتفرم بوم‌واره استفاده کرده‌اند، آن را یکی بزرگترین دستاوردهای بخش دولتی خواند که در اکوسیستم نوآوری کشور رقم خورده است.

آنطور که روشنی گفته در یکسال آینده هر ماه یک سرویس جدید به اکوسیستم نوآفرین اضافه خواهد شد و مهم‌ترین آن سرویس بوسرمایه است که ارتباط سرمایه‌گذاران را به کسب و کارها متصل می‌کند.»

در ادامه عکس‌هایی از این رویداد و بازدید امیر ناظمی، رئیس سازمان فناوری اطلاعات را از استارتاپ‌های مستقر در مرکز نوآروی ایران زمین مشاهده می‌کنید:

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.