تعطیلی مدارس موجب رشد استارتاپ‌ های آموزشی در جهان شده است

استارتاپ‌های فناوری‌محور برای تبدیل شدن به “نه تنها یک ابزار آموزشی بلکه یک ضرورت” آماده می‌شوند

با شیوع کروناویروس در جهان و بالا رفتن آمار مبتلایان به این بیماری، سیستم آموزشی کشورها نیز برای جلوگیری از تجمع، مدارس و دانشگاه‌ها را تعطیل کرده و خواستار آموزش آنلاین شدند. طبق گزارش یونسکو، شیوع این ویروس تاکنون ۱۳ کشور جهان را مجبور کرده مدارس خود را تعطیل کنند و این وضعیت، آموزش بیش از ۲۹۰ میلیون دانش‌آموز را در سراسر جهان تحت‌تاثیر قرار داده که آماری بی‌سابقه است.

دانشگاه‌هایی مانند استنفورد، پرینستون، کلمبیا و… برای محدود کردن شیوع کروناویروس، به استاتید اعلام کردند که کلاس‌های خود را به صورت آنلاین برگزار کنند. اما کریتسین لین ساینانی، استادیار بخش اپیدمیولوژی و بهداشت عمومی دانشگاه استفورد که تجربه ۱۳ سال تدریس آنلاین را دارد، درباره این تغییر روش دانشگاه‌ها و مدارس نظر مثبتی ندارد و توضیح می‌دهد: «این روش مشکلات خود را دارد و زمانی که دانشگاه‌ها و مدارس از نظر زیرساختی برنامه درستی برای آن درنظر نگرفته باشند، امکان برگزاری صحیح این کلاس‌ها وجود ندارد.»

بیشتر بدانید:

دست‌وپنجه نرم‌کردن کسب‌وکارها با ویروس کرونا 

 کرونا و استارتاپ‌هایی برای ارتباط تصویری با پزشکان 

معرفی چند استارتاپ برای سرگرم کردن بچه‌ها در روزهای قرنطینه

در همین بین، موجی از استارتاپ‌ های آموزشی که یادگیری از راه دور را ممکن می‌سازند وارد میدان شدند و توانسته‌اند از این بازار سهمی را از آن خود کنند. برای مثال اپلیکیشن آموزش زبان دولینگو (Duolingo) در چین، در ماه گذشته رشد ۱۰۰ درصدی کاربری داشته است. همچنین شرکت کنفرانس ویدئویی زوم (Zoom Video Communications) توانسته در بازار سهام زیادی به دست آورد و بر سر زبان‌ها بیفتد. تعطیلی مدارس یکی از فاکتورهای رشد این شرکت‌های فناوری محور است.

گفتنی است، استارتاپ‌ های آموزشی صرف اینکه خدمات آموزش از راه دور ارائه می کنند، با رشد خوبی روبه رو خواهند شد، بلکه باید خدمات مناسبی به کاربران خود ارائه دهند. برای مثال، استارتاپ چینی دینگ‌تاک(Dingtalk) که یکی از شرکت‌های زیرمجموعه علی‌بابا است در ابتدا توانست یک رکورد ۷ میلیون نصب را از آن خود کند. اما این رشد زیاد پایدار نبود چون بخشی از کاربران درمورد نحوه ارائه خدمات این اپلیکیشن ابراز نارضایتی کرده و از آن صرف‌نظرکردند.

حال باید دید با شیوع این بیماری و تحت تاثیر قرار گرفتن سیستم آموزش کشورها، آیا شرکت‌های نوپا و استارتاپ‌ها می‌توانند به کمک این شرکت‌های سنتی بیایند و فرهنگ خدمات آنلاین را جا بیندازند؟ یا به زبان ساده‌تر آن‌ها می‌توانند این کار را به‌صورت یکپارچه ارائه دهند؟

ترجمه: زهرا قنبری

اخبار اکوسیستم استارتاپی ایران را در سایت آی‌چیزها بخوانید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.