استارتاپ‌های گردشگری را با کنسلی‌ها تنها نگذارید!

فقط حجم بلیت‌های استردادشده علی‌بابا و فلایتیو تا پایان سال به ۱۰۰ میلیارد تومان خواهد رسید!

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی با اشاره به شیوع ویروس کرونا در کشور و درخواست مردم برای استرداد مبلغ بلیت‌های قطار و هواپیما که از قبل خریداری کرده‌اند، به شرکت راه‌‌آهن و سازمان هواپیمایی دستور داده هزینه بلیت‌های مردم،‌ تمام و کمال و بدون کم‌ و کسری بازگردانده شود. وزیر راه گفته، خیال مردم راحت باشد و جای نگرانی نیست،‌ حتی مسافران هواپیما می‌توانند بلیت خود را به حالت open تبدیل کنند تا در زمان دلخواه دیگری اقدام به سفر کنند.

دستوری که در نهایت باید شرکت‌های ریلی زیرمجموعه راه‌آهن و ایرلاین‌های زیر نظر سازمان هواپیمایی مجری انجام آن باشند. اما این خیال راحت فقط در خروجی خبرها و برنامه‌های وزارت راه است که دیده می‌شود و در سمت دیگر ماجرا که فروشندگان بلیت هستند ماجرا کاملا متفاوت و پر از نگرانی و هراس از بلایی است که کرونا به سر آن‌ها آورده است.

بیشتر بلیت‌های مرتبط با اسفندماه و سفرهای نوروزی از طریق استارتاپ‌ های فروش آنلاین بلیت فروخته شده و حالا در یکی از شلوغ‌ترین و پرهزینه‌ترین ماه‌های سال؛ آن‌ها با حجم زیادی از کنسلی بلیت مواجه شده‌اند. استارتاپ‌هایی که می‌گویند به اندازه وزیر راه، خیال‌شان از بازگرداندن پول بلیت‌های فروخته‌شده توسط ایرلاین‌ها و ریلی‌ها راحت نیست و فارغ از دستوری که وزیر داده، نگران‌‌اند که هر ایرلاینی مقررات خودش را اعمال کند.

نگرانی‌ که تا حد زیادی به این معناست که احتمالا برخلاف خوش‌بینی وزیر بابت کنسلی بدون جریمه هر بلیت قطار و هواپیما، مبلغی توسط برخی ایرلاین‌ها از بلیت‌های استردادشده کسر شود. دعوای میانه اسفندماه پرماجرا و سراسر رکود سال۹۸ این است: چه کسی باید ضرر و زیان ناشی از کرونا را در صنعت حمل‌و‌نقل به‌عهده بگیرد؟

وزیر گفته، ایرلاین‌ها و قطارها، اما استارتاپ‌هایی که به مردم بلیت فروخته‌اند می‌گویند به‌شدت نگران هستند که در این میان ارائه‌دهندگان خدمات حمل‌و‌نقل هوایی و ریلی، توپ را در زمین آن‌ها بیندازند و این استارتاپ‌ های فروش آنلاین بلیت مجبور شوند یا خودشان ضرر و زیان‌ها را متحمل شوند یا برای توجیه مشتریان خود درباره دلایل کسرشدن از هزینه بلیت‌های کنسل‌شده با مشکلات زیادی روبه‌رو شوند.

 پول بلیت‌های خریداری‌شده توسط مردم دست ایرلاین‌هاست و آن‌ها هستند که باید تصمیم بگیرند این پول را کِی و چطور به مردم برمی‌گردانند. اما مسئله نگران‌کننده برای استارتاپ‌های گردشگری این است که مسافران و مشتریان، صرفا آن‌ها را می‌شناسند و سروکاری با ایرلاین‌ها و شرکت‌های ریلی ندارند

دور زدن دستور وزیر با بخش‌نامه‌های پیچیده‌؟

موضوعی که از سوی مجید حسینی‌نژاد، بنیان‌گذار علی‌بابا در توئیت‌هایی مطرح شد، نشان می‌دهد که آن‌ها از همین سمت ماجرا می‌ترسند که در نهایت با بی‌تفاوتی ایرلاین‌ها و شرکت‌های ریلی نسبت به دستور وزیر، متهم اصلی بازنگرداندن کامل پول مسافران قلمداد شوند. حسینی‌نژاد تاکید کرده، ایرلاین‌ها در رابطه با برگرداندن پول بلیت‌ها، بخش‌نامه‌های پیچیده‌ای را مطرح می‌کنند که یک معنای آن این است که قصد ندارند به‌طور مستقیم دستور وزیر را نقض کنند، اما معنای اصلی آن، نرفتن زیر بار کنسلی بدون جریمه بلیت‌هاست.

موضوع وقتی مهم‌تر می‌شود که بدانیم برخی استارتاپ‌ها دوره تسویه کوتاهی با شرکت‌های ریلی و هوایی دارند و عملا حالا پول بلیت‌های خریداری‌شده توسط مردم دست ایرلاین‌هاست و آن‌ها هستند که باید تصمیم بگیرند این پول را کِی و چطور به مردم برمی‌گردانند. اما مسئله نگران‌کننده برای استارتاپ‌های گردشگری این است که مسافران و مشتریان، صرفا آن‌ها را می‌شناسند و سروکاری با ایرلاین‌ها و شرکت‌های ریلی ندارند. ساده‌تر و واضح‌تر اینکه آن‌ها پولشان را از استارتاپ‌ های فروش آنلاین بلیت چون فلایتیو و علی‌بابا و دلتابان و علا‌ء‌الدین و دیگر سایت‌های فروش بلیت طلب خواهند کرد، نه از وزیر راه و نه از شرکت‌های هواپیمایی و ریلی!

بیشتر بدانید: اطلاعیه فلایتیو: فعلا سفر نکنید!

در این شرایط سخت، کنار استارتاپ‌های گردشگری بایستید

در همین راستا و در پی شیوع ویروس کرونا در کشور و خطرات و نگرانی‌های جدی که این بیماری برای سلامت شهروندان می‌تواند داشته باشد، وب‌سایت فلایتیو، یکی از شرکت‌های فروش آنلاین بلیت قطار، هواپیما و اتوبوس از شهروندان خواسته که فعلا تا حد امکان سفر نکنند.

فلایتیو به‌منظور رفع نگرانی‌هایی که به آن‌ها اشاره شد، اطلاعیه‌ای صادر کرده که خود نشان‌دهنده دغدغه‌ای است که مطرح شد. اینکه در نهایت آیا ایرلاین‌ها و ریلی‌ها به دستور وزیر برای بازگرداندن تمام و کمال پول مسافران گردن خواهند نهاد یا نه؟

در اطلاعیه فلایتیو آمده است: «متاسفانه با شیوع ویروس کرونا در نقاط مختلف جهان و ایران، در حال تجربه‌ برهه‌ای نگران‌گننده و پرخطر هستیم، بنابراین  فارغ از منافع کسب‌وکاری، همه موظفیم برای گذر از این شرایط نامطلوب در کنار هم و حامی یکدیگر باشیم، بنابراین منطق حکم می‌کند برای جلوگیری از شیوع بیشتر این بیماری، سفر نکنیم و تا آنجا که ممکن است ارتباط خود را با دیگران کاهش دهیم.»

اخبار اکوسیستم استارتاپی ایران را در سایت آی‌چیزها بخوانید

فلایتیو در این اطلاعیه که به‌نوعی استمداد از مسئولان برای همراهی‌کردن با شرایط سخت کسب‌وکارهای آنلاین گردشگری در این شرایط استثنایی است، تاکید کرده برای گذر از این شرایط تصمیم‌هایی گرفته‌ که مهم‌ترین آن‌ها را می‌توان به این ترتیب شمرد:

  • به‌منظور آرامش‌خاطر مسافران نوروزی، فلایتیو استرداد ۱۰۰درصد مبلغ بلیت پروازهای داخلی و خارجی را عملیاتی کرده است. این پیشنهاد که ابتدا طی مصوبه ابلاغی از سمت سازمان هواپیمایی کشوری ارائه شد، هم‌اکنون توسط شرکت‌های هواپیمایی به‌تدریج در حال انجام است. فلایتیو بدون کسر هیچ‌گونه جریمه و کارمزد از پروازهای مسترد شده ۱۰۰درصد مبلغ پروازهای کنسلی را به مشتری عودت می‌دهد. البته این قوانین (بازه زمانی خرید پروازهایی که استرداد بدون جریمه برایشان ممکن است) برای هر ایرلاین متفاوت است.
  • فلایتیو برای شرایط فورس‌ماژور دارای پروتکل‌هایی از پیش‌تعیین شده است. حجم مبلغ استردادشده، تنها در روز ۵ اسفندماه ۹۸ بیش از ۲۰ میلیارد ریال بوده و پیش‌بینی می‌شود در صورت عدم مهار شیوع ویروس کرونا و ادامه استرداد پروازهای مربوط به سفرهای نوروزی، مبلغ پروازهای مستردشده تا پایان سال به ۳۰۰ میلیارد ریال افزایش پیدا کند.
  • متاسفانه این روزها در بدترین شرایط و وضعیت صنعت گردشگری ایران در طول چند دهه گذشته به‌سر می‌بریم. اتفاقاتی که در ماه‌های گذشته شاهد بوده‌ایم به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم، در به‌وجود آوردن وضعیتی که می‌توان آن را «کمای صنعت گردشگری ایران» نامید دست‌به‌دست هم داده‌اند. از این‌رو و با توجه به اینکه مسافران، به‌شکل مستقیم با شرکت‌های گردشگری مانند فلایتیو در ارتباط هستند، توقع داریم که در این شرایط همه فعالان و نهادهای مرتبط با صنعت گردشگری ایران از جمله سازمان هواپیمایی کشوری، حمل‌ونقل ریلی و جاده‌ای، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در کنار شهروندان و کسب‌وکارهای گردشگری باشند و با برنامه و اقدام فوری، ما را در گذر از این شرایط سخت یاری کنند.

بیشتر بدانید:

دورکاری و ریزش مشتری: استارتاپ‌ها در برابر کرونا
کرونا و استارتاپ‌هایی برای ارتباط تصویری با پزشکان
دست حوادث بر گلوی گردشگری
کرونا فاتحه‌خوانی را آنلاین کرد
دست‌وپنجه نرم‌کردن کسب‌وکارها با ویروس کرونا

قوانین متفاوت برای هر ایرلاین!

اطلاعیه فلایتیو هم نشان می‌دهد که نگرانی بابت همکاری نکردن شرکت‌های حمل‌و‌نقل از جمله ایرلاین‌ها در این روزهای سخت استارتاپ‌های گردشگری، یک دغدغه جدی است. روزهایی که عملا صنعت گردشگری کشور معلق شده و با کاهش محسوس سفرهای داخلی و لغو کاملا سفرهای خارجی و بسته‌شدن مرزها، باید گفت یکی از سخت‌ترین سال‌های گردشگری ایران در چند دهه گذشته، همین سال ۹۸ بوده است. سالی که کارشناسان این بازار معتقدند، اثرات آن در خوش‌بینانه‌ترین حالت ممکن تا انتهای بهار سال آینده هم ادامه خواهد داشت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.