استارتاپ آکادمی خلاقیت چه کاری انجام می‌دهد؟

گفت‌وگو با سعید بهزادی بنیان‌گذار استارتاپ  آکادمی خلاقیت

سعید بهزادی بنیانگذار استارتاپ آکادمی خلاقیت ۲۹ ساله و در دانشگاه کامپیوتر خوانده است. او معتقد است خلاقیت مفهومی است که روان‌شناسان و محققان برداشت‌های متفاوتی از آن دارند. برخی از آن‌ ها ماهیت خلاقیت را پیچیده می‌دانند و عده‌ای دیگر خلاقیت را یک صفت شخصی دانسته و آن را یک مهارت نمی‌دانند. همچنین وی در این زمینه یک کتاب ۵ جلدی تحت عنوان قهرمان بزدل نوشته است.

بهزادی درباره خلاقیت می‌گوید: «در حال حاضر جامعه ما با کمبود خلاقیت، نوآوری و ایده‌پردازی روبرو است. ما نمی‌توانیم مزیت رقابتی ایجاد کنیم چون خلاقیت نداریم. خلاق بودن یک مهارت است.»

او درباره چگونگی شکل گرفتن ایده استارتاپ خلاقیت آکادمی گفت: «تقریبا ۶ سالی است که در این حوزه  فعالیت دارم و در این راستا همایش‌ها و کارگاه‌های متعددی به صورت فیزیکی و مجازی برگزارکرده‌ام. در این جلسات متوجه شدم که خلاقیت در جامعه گم شده است. به هدف این که بتوانیم خلاقیت را به همه آموزش بدهیم وارد اکوسیستم استارتاپی شدیم.»

کتاب قهرمان بزدل خلاقیت

بنیان‌گذار آکادمی خلاقیت درباره کتاب قهرمان بزدل گفت: «این کتاب اولین مرجع خلاقیت به صورت بومی است. قهرمان بزدل شامل ۵ جلد می‌شود که تاکنون ۲ جلد آن منتشر شده‌است. در این کتاب شخصیت‌های مانند جناب‌خان و خورزوخان و کلاه قرمزی خلاقیت را آموزش می‌دهند. در واقع این کتاب برای همه سنین قابل استفاده است.»

استارتاپ آکادمی خلاقیت

 

سعید بهزادی بنیان‌گذار این استارتاپ خلاقیت را یک راه حل برای مشکلات اقتصادی دانسته و درباره آن بیان می‌کند: «اغلب افراد در شرایط سخت اقتصادی کنار می‌کشند و میدان را خالی می‌کنند. من معتقدم این شرایط برای افرادی که خلاقیت دارند بهترین فرصت است. آن‌ها می‌توانند با ایده‌های خود مشکلات جامعه را تا حد قابل توجهی حل کنند.»

قبرستان دفن ایده‌ها

بهزادی ازبرنامه‌های این استارتاپ می‌گوید: «هدف آکادمی خلاقیت، آموزش خلاقیت به تمام افرادی است که می‌خواهند در کارهای خود نوآوری داشته‌باشند. در بسیاری از جلسات افراد حاضر ایده‌های خود را مطرح می‌کنند اما ۹۰ درصد این ایده‌ها در همان جلسات پوچ می‌شود. من اسم این جلسات را قبرستان دفن ایده های مرده می‌گذارم. در آکادمی خلاقیت معتقد هستیم که ایده خام به تنهایی فایده ندارد. سعی ما براین است که علاوه بر خلاقیت چگونه استفاده کردن از آن را به آن‌ها آموزش دهیم.»

او  از مشکلات آموزش خلاقیت می‌گوید: «یکی از مهم‌ترین چالش‌ها، نداشتن نیروی انسانی فعال در این زمینه است. حداقل به ۱۰۰ تا ۲۰۰ نیروی متخصص نیاز داریم که بتوانند خلاقیت را آموزش بدهند. یکی دیگر از مشکلاتی که ما با آن روبرو شدیم، مردم هنوز تنها نقاشی را یک خلاقیت می‌دانند، ذر واقع مفهموم و ماهیت این موضوع هنوز به درستی درک نشده‌است.»

بهزادی در پایان صحبت‌های خود درباره نقش دولت در این زمینه بیان کرد: «تنها یک ذهن خلاق می‌تواند در شرایط سخت اقتصادی نجات پیدا کند. دولت نه با حمایت مالی که تنها با حمایت معنوی خود می‌تواند باعث رشد و پیشرفت هرچه بیشتر خلاقیت در جامعه شود.»

گفت‌وگو: زهرا قنبری

مطالب مرتبط:
۸ نظرات
  1. Leyla hashemi می گوید

    واقعا امیدوارم یکروزی خلاقیت فراگیر شود و همه به عنوان یک مهارت به آن نگاه کنند

    1. سعید بهزادی می گوید

      سلام خانم هاشمی.چقدر دعای خوبی کردید.مرسی از شما.منم امیدوارم دید مردم به خلاقیت عوض شود

  2. امیرحسین بقایی می گوید

    البته تو این کشور خلاقیت زیاد هست فقط در جای مناسب استفاده نمیشه …

    1. سعید بهزادی می گوید

      سلام.ممنون امیر حسین جان.خلاقیت زیاد هست و باز هم نیاز داریم و البته چقدر خوب اشاره کردی جای خوبی باید استفاده بشه. ولی خلاقیت باید در کنار نوآوری باشه تا به نتیجه برسه

  3. سورنا می گوید

    کلا بیزنس مدل استارتاپ هایی مثل استارتاپ آکادمی خلاقیت اسکیل پذیر نیست. ضعفشون همینه این دست استارتاپها

    1. سعید بهزادی می گوید

      سلام سورنا.ممنون ازت بابت توجهت. اتفاقا به مقیاس پذیر بودنش فکر کردم و قابل رشد است.موفق باشید

  4. حسین آقا می گوید

    عالی بود عالی…

    1. سعید بهزادی می گوید

      ممنونم حسین آقا.مرسی از توجهت

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.