بازار فروش آنلاین برنج در میدان رقابت با بازار سنتی

مصاحبه با محمدرضا پژوهنده، بنیانگذار استارتاپ بیجارگیلان

استارتاپ بیجارگیلان، بازاری برای فروش آنلاین برنج در استان گیلان ‌است که از حیث مدل کسب‌وکار شبیه استارتاپ کشمون فعالیت می‌کند. محمدرضا پژوهنده، بنیانگذار بیجارگیلان و سرپرست ایده این استارتاپ، اصالتا گیلانی است و تجربه مدیریت در شتابدهنده اکسل و فعالیت در اکوسیستم استارتاپی گیلان را دارد. با او به گفتگو نشستیم تا برایمان از ایده تا اجرای بیجارگیلان بگوید. هنگامه امیرعالیخانی و حسام پورغلام دیگر بنیانگذاران این استارتاپ هستند.

ایده بیجار گیلان چه زمانی و چطور شکل گرفت؟

ایده استارتاپ ما در سال ۹۷ و با شناسایی بخشی از مشکلات فروش سنتی برنج شکل گرفت. من خودم گیلانی هستم و با مشکلات و چالش‌های بازار سنتی برنج آشنایی دارم. عدم وجود مرجعی مطمئن برای سنجش راستی‌آزمایی ادعای فروشندگان برنج، فروش برنج‌های مخلوط ایرانی و خارجی در بازار برای کسب سود بیشتر و شکل‌گیری شایعاتی در مورد برنج مبنی بر وجود آرسنیک و سرطان‌زابودن از جمله این چالش‌ها است. از سوی دیگر در بازار انواع مختلفی از برنج مانند صدری، هاشمی، طارم، کاظمی وجود دارد و خریدار نمی‌داند کدام برنج برای مصرف موردنیازش مناسب‌تر است. به‌طور کلی برنج بازار گسترده‌ای دارد، حدودا ۲.۳میلیون تن مصرف سالیانه برنج در کشور است که یک بازار ۶۴هزار میلیارد تومانی را تشکیل‌ می‌دهد. ما تصمیم گرفتیم برای حل مشکلات موجود در بازار سنتی برنج و جلب اعتماد مردم، با ساماندهی این بازار تبدیل به مرجعی مطمئن برای خرید برنج در کشور شویم و در نهایت از خرداد سال ۹۸، به‌صورت جدی فعالیتمان را در قالب استارتاپ آغاز کردیم.

 به غیر از گیلان با کشاورزان چه شهرهای دیگری همکاری دارید؟

بیجار گیلان فعلا بر روی بازارسازی اینترنتی و  فروش برنج‌های داخل استان گیلان تمرکز کرده است، که از ۲.۳میلیون تن برنج مصرفی کشور، ۷۰۰هزارتن در داخل استان گیلان کشت می‌شود.

دقیقا چه خدماتی را ارائه می‌دهید؟

ما واسط فروش برنج نیستیم بلکه کار اصلی ما این است که به‌صورت مستقیم از زمین کشاورز شلتوک را خریداری می‌کنیم، شلتوک همان پوسته اولیه برنج است، خودمان آن‌را به کارخانه برنج‌کوبی می‌بریم و بعد از انجام فرآیند جداسازی لایه سبوس، برنج سفید نیم‌دانه، سبوس برنج و سایر فرآورده‌های آن را برای عرضه به مشتری ارائه می‌کنیم.

به‌طور کلی برنج بازار گسترده‌ای دارد، حدودا ۲.۳میلیون تن مصرف سالیانه برنج در کشور است که یک بازار ۶۴هزار میلیارد تومانی را تشکیل‌ می‌دهد. از ۲/۳میلیون تن برنج مصرفی کشور، ۷۰۰هزارتن در داخل استان گیلان کشت می‌شود.

پلن درآمدزایی بیجارگیلان چگونه است ؟

ما تا دوسال اول برای جلب اعتماد و بازارسازی اولیه، با سرمایه شخصی اقدام به خرید شلتوک کردیم و بعد از آماده‌سازی فرآورده‌های مختلف برنجی آن را بفروش رساندیم. اما بعد از ساخت بازار، به کشاورز این اعتماد را می‌دهیم که اگر طبق استاندارد ما فرآورده‌ها را تهیه کند می‌تواند محصولاتش را در پلتفرم بیجارگیلان به‌فروش برساند و درصدی از مبلغ دریافتی کشاورز به عنوان کمیسیون به ما تعلق می‌گیرد.

از ابتدا جذب سرمایه داشته‌اید؟

از ابتدا با سرمایه شخصی حدود۲۰ میلیون تومان شروع کردیم. اولین اقدام ما برای جذب سرمایه در رویداد کافه سرمایه اتفاق افتاد.

به نقطه سربه‌سر رسیده‌اید؟

خیر. ۹ماه بعد از جذب سرمایه به نقطه سربه‌سر می‌رسیم.

از ابتدای شروع بکار تا امروز چند مشتری و از چه شهرهایی داشته‌اید؟

حدود۱۰۰تا ۱۱۰ مشتری اولیه داریم. مشتری‌های ما از استانهای گیلان، تهران و اصفهان هستند.

در زمینه ارسال برنج به شهرهای مختلف مشکلی نداشته‌اید؟

به این دلیل که برنج کالای استراتژیک شناخته شده است خوشبختانه ما توانستیم  قرارداد خوبی با اداره پست استان گیلان داشته باشیم و با قیمت مناسبی ارسال فرآورده‌های برنجی انجام می‌شود، مشتریان هم از محصول و کیفیت بسته‌بندی ما راضی بوده‌اند. در حال حاضر نیاز مشتری بیشتر از پیش‌بینی ما برای تامین بوده است.

چه چالش‌های در مسیر بازارسازی نوین برای این کالای استراتژیک وجود دارد؟

ما بواسطه تجربه‌کاری که در این فضا داشتیم، توانستیم روابط خوبی با ارگان‌های دولتی برقرار کنیم. برنج بازار گسترده‌ای دارد و مافیای قوی نیز پشت این بازار فعالیت می‌کند. درآینده احتمالا چالش‌هایی را با بخش سنتی بازار برنج تجربه خواهیم کرد. در زمینه ارسال محصولات نیز دغدغه‌هایی داشتیم که خوشبختانه مرتفع شد به‌طوری که در حال حاضر هرکیلو برنج با قیمت ۸۵۰تومان ارسال می‌شود و این قیمت برای ما و مصرف‌کننده بسیار به‌صرفه است.

گفت‌وگو: بنت‌الهدی فالنجی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.