یک زندگی سالم‌تر با یک استارتاپ ایرانی

مصاحبه با محمدمهدی قنبری بنیانگذار استارتاپ فیت شیپ

محمدمهدی قنبری هم‌بنیانگذار استارتاپ فیت شیپ، متولد ۱۳۷۵ است و به گفته خودش از ۱۸ سالگی و در دوران دبیرستان فعالیت خود را درحوزه ورزش و سلامت آغازکرده‌است. او دانشجوی کارشناسی آی تی است و به همراه  ۴ نفر دیگر درتیم فیت شیپ به طراحی پلتفرمی برای ارائه لایف استایل به افراد پرداخته و در حال حاضر در تهران مشغول به فعالیت در این زمینه است. با او به گفتگو نشستیم تا بیشتر برایمان از حال‌و هوای اکوسیستم سلامت ایران بگوید.

خودتان و دیگر بنیانگذارهای فیت شیپ را معرفی کنید؟

تیم فیت شیپ متشکل از بنده، محمدمهدی قنبری، دانشجوی کارشناسی کامپیوتر، محمدامین پرنمازه فارغ‌التحصیل کامپیوتر، امیرمحمد نصراللهی فارغ التحصیل کامپیوتر، حسین نورایی فارغ التحصیل هوا فضا و محمد سپهری فارغ التحصیل بیولوژی است .

ایده استارتاپ شما چگونه شکل گرفت ؟

ایده‌ اولیه فیت شیپ از سال ۹۳ شکل گرفت. ما از سال ۹۵ وارد شتاب‌دهنده شریف شدیم و ایده را در این شتاب‌دهنده اجرا و در قالب وبسایت به‌صورت یک باشگاه مجازی شروع به فعالیت کردیم اما خدمات ما به لحاظ قیمت و گستردگی حق انتخاب متخصصین بهبود یافته نبود، به همین دلیل تغییرات  زیادی در این مسیر اتفاق افتاد و در نهایت اوایل سال ۹۷ با شرکت سلامت الکترونیک کارا وارد همکاری شدیم و در واقع در همان سال تجاری شدن ایده صورت گرفت . ما در ابتدا به دنبال تولید یک اپلیکیشن ورزشی بودیم که افراد بتوانند با همدیگر اطلاعات ورزشی خود را به اشتراک بگذارند و هرفرد نسبت به بهترین عملکرد ورزشی خود اطلاع پیدا کند. پس از آنالیز بازار این صنعت متوجه شدیم بازار سلامت حجم زیادی را به خود اختصاص داده است و به همین دلیل از حوزه صرفا ورزشی تغییر جهت به سمت سلامت دادیم و در حال حاضر در حوزه بیماری‌‌های غیر واگیردار فعالیت می‌کنیم و همچنین به ارائه برنامه ورزشی و غذایی برای افراد می‌پردازیم.

استارتاپتان را معرفی می‌کنید؟

تیم فیت‌شیپ در واقع  اپلیکیشنی به‌نام سبک برای استفاده و دسترسی عموم توسعه داده است. سبک در واقع برگرفته از سبک زندگی است و هدف ما این است که به افراد  براساس ویژگی‌های شخصیتی منحصر بفردشان، دوره‌های سلامتی از جمله برنامه غذایی و برنامه ورزشی پیشنهاد بدهیم. برای مثال ما برای افرادی که وقت رفتن به باشگاه را ندارند و نیاز به برنامه ورزشی درون منزل دارند و یا بیماران مبتلا به دیابت و پرفشاری خون که نیاز به برنامه شخصی‌سازی شده توسط متخصص دارند برنامه غذایی و ورزشی ارائه می‌دهیم. برنامه‌های ارائه شده توسط تیم فیت شیپ زیر نظر متخصصان و فیزیولوژیست‌های ورزشی است. با توجه به اینکه اپلیکیشن سبک، سیستم ثبت عملکرد، دیتا بیس مواد غذایی و کالری‌شمار فعالیت‌های ورزشی برای ثبت اطلاعات افراد دارد هدف ما این است که بر مبنای اطلاعاتی که از افراد جمع‌آوری می‌کنیم آنالیز انجام دهیم و یک پیش‌بینی از ابتلا به بیماری‌های غیروارگیردار احتمالی و سبک زندگی مناسب برای پیشگیری از این بیماری‌ها در قالب رژیم غذایی نیز ارائه دهیم. درکنار اپلیکیشن سبک، یک مجله الکترونیکی در حوزه سلامت و تناسب اندام با ۵۰۰ هزار بازدیدکننده در ماه به‌نام نیوز فیت شیپ داریم که مقالات منتشر شده در این مجله توسط متخصصین نوشته شده و یا از وبسایت‌های معتبر استخراج و برای مطالعه کاربران بومی‌سازی و ترجمه شده است.

استارتاپ فیت شیپ
اعضای تیم استارتاپ فیت شیپ

فیت شیپ دقیقا چه خدماتی ارائه می‌دهد؟

ما علاوه بر مجله الکترونیکی، ارائه برنامه غذایی و برنامه ورزشی نیز داریم. ارائه دیتا بیس ورزشی به عنوان کالری‌شمار و امکان ارتباط‌گیری افراد با متخصصان تغذیه و مربیان ورزشی از دیگر خدمات فیت شیپ است.

فرآیند ارائه خدمات استارتاپ فیت شیپ به چه صورت است؟

مشتریان بعد از ورود به اپلیکیشن سبک و انجام فرآیند ثبت‌نام، می‌توانند از خدمات دیتا بیس‌ها کاملا رایگان استفاده کنند اما برای دریافت رژیم‌های غذایی باید هزینه پرداخت کنند.

در حال حاضر چند کاربر دارید؟

ما تقریبا از ابتدای امسال اپلیکیشن سبک را را‌ه‌اندازی کردیم و در حال حاضر نزدیک به ۵۰۰۰ کاربر داریم.

تیم شما در حال حاضر متشکل از چه تخصص‌هایی است؟

تیم ما متشکل از۳- ۴ متخصص تغذیه و ۲ فیزیولوژیست ورزشی است و همچنین از راهنمایی‌های یک هیئت ناظر نیز استفاده می‌کنیم.

علاوه بر این افرادی در بخش فنی، CRM و مدیریت محتوا نیز با ما همکاری می‌کنند.

هزینه خدمات شما به چه صورت می‌باشد؟

دریافت برنامه غذایی و برنامه ورزشی ارائه شده توسط ما در بازه ۷۰ هزارتومان الی۲۰۰ هزارتومان است.

اخبار اکوسیستم استارتاپی ایران در تلگرام آی‌چیزها دنبال کنید

پلن درآمدزایی شما به چه صورت است؟

در حال حاضر به صورت پلتفرم فعالیت می‌کنیم به این صورت که افراد برنامه های غذایی و ورزشی را از متخصصان خریداری می‌کنند و ما تا سقف ۳۰ درصد از سهم هزینه پرداخت شده توسط مشتریان را دریافت می‌کنیم. پلن‌های دیگری نیز به صورت اشتراکی و یا فروش محتوا نیز داریم که فعلا آغاز نشده است.

به سوددهی و نقطه سر‌به‌سر رسیده‌اید؟

در حال حاضر به سوددهی و نقطه سر‌به‌سر نرسیده‌ایم ولی پیش‌بینی می‌کنیم تا یک ‌سال آینده به نقطه سر‌به‌سر دست پیدا کنیم. البته لازم به ذکر است که تیم ما هزینه‌های زیادی برای طراحی اپلیکیشن برمبنای IOS متقبل شد ولی به دلیل مشکلاتی که برای گوشی‌های آیفون اتفاق افتاد این هزینه‌ها به هدر رفت. علاوه بر این مشکلاتی به‌ دلیل تحریم‌ها نیز اتفاق افتاد که روند فعالیت ما را با مشکل مواجه کرد.

حجم بازار حوزه سلامت و استارتاپ‌ها حوزه لایف استایل را چطور ارزیابی می‌کنید؟

۱۰درصد از حجم بازار گسترده سلامت در ایران را در حال حاضر استارتاپ‌های حوزه سبک زندگی و لایف استایل تشکیل می‌دهد. اگر استارتاپ‌‌های این حوزه در ابتدای راه بتوانند حتی ۱ درصد از حجم این بازار را به خود اختصاص دهند، گام بزرگی را برداشته‌اند.

وضعیت اکوسیستم سلامت را در ایران به چه صورت می‌بینید؟

در حال حاضر اکوسیستم سلامت ایران بسیار ضعیف عمل می‌کند برای مثال استارتاپ‌های این حوزه زمانی که برای دریافت مجوزهای مختلف به وزارت بهداشت، وزارت علوم و سازمان غذا و دارو مراجع می‌کنند استاندارد خاصی در این زمینه برای این سازمان‌ها تعریف نشده است. سرعت بازار سلامت در حال حاضر بسیار کند است اما بخش‌های زیادی از این بازار همچنان دست‌نخورده باقی مانده است.

تعداد استارتاپ‌های حوزه سلامت نسبت به استارتاپ‌های سایر حوزه‌ها بسیار کم است و این به دلیل سختی فعالیت در این حوزه و عدم شفاف‌سازی دولتی برای سرمایه‌گذاران و فعالین این حوزه است.

گله از دستگاه‌های دولتی در این زمینه زیاد است. حداقل کاری که دستگاه‌های دولتی می‌توانند انجام دهند شفاف‌سازی خدمات در این زمینه است. در واقع  مشخص باشد برای گرفتن تاییده‌های موردنظر باید به کدام ارگان مراجعه شود.

 هدف شما در آینده چیست؟

مهم‌ترین هدف ما در آینده پیش‌بینی بیماری‌های غیر واگیردار است . به طور متوسط از هر ۱۰ مرگ، عامل ۵ مرگ بیماری‌های غیرواگیردار است. در واقع این بیماری‌ها براساس سبک زندگی و لایف استایل اشتباه در درازمدت بوجود می‌آیند ما به دنبال آنالیز داده‌ها در این حوزه هستیم و بتوانیم برای افراد یک پیش‌بینی از ابتلا به بیماری‌های احتمالی بر مبنای سبک زندگی آنها داشته‌باشیم و به این ترتیب تا حدودی بر روی درصد مرگ‌ومیر موثر باشیم.

مطالب مرتبط:
۲ نظرات
  1. عارفه می گوید

    جایگاه استارتاپ فیت شیپ در بین استارتاپ های سلامت ایران کجاست. کلا کدام استارتاپ سلامت از بقیه جلوتر است؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.