رضا پورانی، مدیرعامل استارتاپ مای بی: شهردار تهران هم جای پارک را معضل تهران می‌داند

استارتاپ مای بی یکی از شرکت کنندگان دومین همایش و نمایشگاه تهران هوشمند بود. تمرکز این تیم بر ارائه سلوشن‌هایی هوشمند برای جای پارک است. درحاشیه رویداد تهران هوشمند با رضا پورانی، مدیرعامل این استارتاپ گفتگو کردیم که در ادامه می‌خوانید:

مای بی چیست و چه می‌کند؟

ما از سال ۹۵ آغاز به کار کردیم. اول استارتاپ بودیم اما درحال حاضر تا حدودی سرمایه جذب کرده‌ایم. کارما هم هوش مصنوعی و اینترنت اشیا است. برای جای پارک سنسورهای هوشمند ساختیم و سولوشن کاملی برای جای خالی پارک ارائه می‌کنیم که از اپلیکیشن موبایل و بک اند و خود موبایل‌ها استفاده می‌شود. این سولوشن کمک می‌کند که جای پارک خالی را به تمام استفاده کننده ‌ها ارائه می‌دهد.

محصول شما به صورت سخت افزاری به چه صورت هست و آیا اجرایی شده است؟

قطعه‌ای است که به صورت بالقوه دستگاه اینترنت اشیا محسوب می‌شود. درحال حاضر با سازمان حمل‌و‌نقل و ترافیک هم صحبت کرده‌ایم. به صورت مزایده‌ای می‌توانیم این کار را انجام دهیم. در مزایده اخیر نشد اما تلاش می‌کنیم در مزایده‌های بعدی شرکت کنیم. درحال حاضر پارک‌های بزرگ و عمومی و روباز به کار ما می‌آید.

تفاوت محصول شما با محصولات مشابه در چیست؟

این قطعه نسبت به سنسورهای دیگر خیلی کارایی دارد. ما با تنها یک مورد از این حسگر می‌توانیم چندین جای پارک را تشخیص دهیم درحالی که سنسورهای دیگر باید دانه به دانه نصب شوند. هرچند که در پارکینگ‌های مسقف هم کارایی دارد اما مزیتی که در پارک‌های عمومی و روباز دارد را ندارد. در پارک‌های سرپوشیده به دلیل پایین بودن ارتفاع عملکرد این سنسور کم می‌شود. زیرا این قطعه باید در ارتفاع نصب شود و می‌تواند محدوده بزرگی را پوشش دهد، در این حالت مزیت پیدا می‌کند وگرنه مثل هم می‌شوند.

سنسورهای دیگر که هم اکنون نیز در خیلی از پارکینگ‌ها کار می‌شود مثل ما است و ما مزیتی نداریم ولی بردش برای فاصله تا ۱۰۰ متر را می‌تواند پوشش دهد، اگر در پارکینگ های عمومی باشد که در اتفاع زیادی مثل ۳۵ متر نصب شود محدوده‌ای به اندازه ۱۰۰ جای پارک را می‌شود با یک سنسور پیدا کرد.

از حضورتان در این رویداد بگویید

برای اولین بار است که در نمایشگاه شرکت می‌کنیم. دو سال است که مرحله تحقیقات را انجام دادیم و حالا با یک محصول شرکت کرده‌ایم.

از اینکه دیدم شهردار تهران هم در مورد زلزله صحبت کرد و بعد از نبودن جای پارک به عنوان معضل بزرگ یاد کرد بسیار خوشبین و امیدوار شدم. نقطه امیدی هست که نشان می‌دهد دارند به این سمت می روند که این معضل را حل کنند. هر نفری که یک ساعت رانندگی می‌کند یک ربع دنبال حای پارک می‌گردد پس اگر بتوان آن یک ربع را هرچقدر کم کنید هم مصرف بنزین کم می‌شود هم ترافیک کم می‌شود، هم آلودگی هوا کم می‌شود.

استارتاپ مای بی

شرکت های رقیب دیگر که در مزایده برنده شدند بیشتر به صورت پارکبان و سیستم‌های قدیمی حضور داشتند. ما حتی با بازخورد منفی روبرو بوده‌ایم که هنوز پروژه شما زود است برای این کار و مردم هنوز آمادگی استفاده از این سیستم را ندارند. این را سازمان حمل و نقل و ترافیک گفت. اما ما می‌گوییم که نه اینطور نیست و مردم می‌توانند به سرعت یاد بگیرند. ما معتقدیم و شاهد هستیم که مردم ایران خیلی سریع با فناوری‌های جدید خو می گیرند و کار می‌کنند.

مصاحبه و تنظیم: تمنا منصوری

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.