استارتاپ های رگ تک و آخرین روندهای بازار فناوری قانون‌گذاری

رگ تک، ‌مجموعه از فین تک‌ها را در برمی‌گیرد که با خدمات تکنولوژیک خود، قوانین و مقررات مالی را برای سایر کسب‌وکارها تسهیل می‌کنند. تأثیر رگ تک بر کسب‌وکار به اندازه‌ای مهم است که طبق گزارش فین تک جهانی Let’s Talk Payment، انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۰ تقاضای جهانی برای نرم‌افزارها و پلتفرم‌های خدمات نظارتی و مطابقتی مقررات مالی، تا ۱۱۸.۷ میلیارد دلار افزایش پیدا کند. در ادامه، آخرین روندهای بازار رو به رشد این صنعت و تعدادی از استارتاپ های رگ تک را باهم بررسی می‌کنیم:

افزایش تعداد استارتاپ‌ های رگ تک

از سال ۲۰۱۵ تاکنون، استارتاپ‌ های رگ تک رشد قابل‌توجهی داشته‌اند. درحالی‌که اغلب استارتاپ‌های این حوزه روی تکنولوژی‌های نظارتی خدمات مالی متمرکزشده‌اند، اما برخی دیگر، خدمات خود را به‌صورت تخصصی‌تر به فیلدهای املاک و مستغلات، زنجیره تأمین و علوم زیستی ارائه می‌دهند. انتظار می‌رود در سال‌های آینده، شاهد تعداد بیشتری از استارتاپ های رگ تک در زمینه‌های آنالیز، الگوریتم‌ها، بررسی دقیق، تشخیص تقلب، تائید پرداخت و تأیید اعتبار باشیم.

افزایش سرمایه‌گذاری در صنعت رگ تک

طی ۳ سال اخیر، سرمایه‌گذاری روی استارتاپ‌ های رگ تک ۳۸.۵ درصد افزایش‌یافته است. تنها در سال ۲۰۱۶، ۶۷۸ میلیون دلار روی ۷۰ شرکت رگ تک سرمایه‌گذاری شده و انتظار می‌رود با تخصصی‌تر شدن استارتاپ‌های فعال، سرمایه‌گذاری‌های هدفمند بیشتری را شاهد باشیم.

استفاده از یادگیری ماشین (Machine Learning)

یادگیری ماشینی به استارتاپ‌ های رگ تک اجازه می‌دهد متدهای خدماتی خود را تغییر دهند. در قیاس با انسان‌ها، ماشین‌ها می‌توانند در مدت‌زمانی کوتاه‌تر، اطلاعات بیشتری را جمع‌آوری و آنالیز کنند و همچنین سریع‌تر پرچم قرمز خطر را می‌بینند. ازآنجاکه صنعت رگ تک به آنالیز داده‌ی بیشتری نیاز پیدا می‌کند، تقاضا برای سیستم‌هایی که از یادگیری ماشینی استفاده می‌کنند افزایش خواهد یافت.

استفاده‌ی بانک‌ها از رگ تک

رگ تک تا حدود زیادی شیوه‌های نظارت بر معاملات را بهبود می‌دهد و همچنین می‌تواند نقل و انتقالات مالی غیرقانونی و حتی پول‌شویی را تشخیص دهد. درحالی‌که تخلفات مالی روزبه‌روز پیچیده‌تر می‌شوند، رجوع بانک‌ها به فناوری‌های رگ تک برای نظارت بر انتقالات پولی و مالی بیشتر می‌شود. موسسه‌ی مالی بین‌المللی (II) می‌گوید اغلب بانک‌های سایز متوسط نیز در حال بررسی رگ تک هستند و بسیاری از آن‌ها به منظور یافتن راه‌حلی برای چالش‌های مقرراتی، همکاری خود را با استارتاپ‌های این حوزه آغاز کرده‌اند.

حمایت دولت‌ها از رگ تک

سال گذشته دولت انگلیس بودجه‌ای جداگانه را به تکنولوژی‌های فعال در زمینه‌ی نیازمندی‌های مقرراتی اختصاص داد. اسکات موریسون، خزانه‌دار بانک مرکزی استرالیا نیز اخیراً اظهار کرده همه‌ی دولت‌ها در سراسر جهان، به‌منظور کاهش هزینه‌های انطباق شرکت‌ها با مقررات مالی، باید از سیستم‌های رگ تک حمایت کنند.

انتظار می‌رود در سال ۲۰۱۸، شاهد حمایت‌های دولتی و رسمی بیشتری از این فین تک‌های جدید باشیم.

تغییر فرهنگ‌سازمانی کسب‌وکارها

جان هامفرایز، مدیرعامل شرکت بین‌المللی مدیریت ریسک در مقاله‌ای که در نشریه‌ی فوربز منتشر شد، اظهار کرد: «اگرچه بازار رگ تک هنوز مراحل ابتدایی خود را سپری می‌کند و مدارک اندکی مبنی بر نرخ بازگشت سرمایه‌ی آن وجود دارد، ولی پتانسیل رشد آن قابل‌تردید نیست.»

ازآنجاکه رگ تک نقش مهمی در شفافیت و آگاهی سازمانی بازی می‌کند، با تغییر فرهنگ شرکت‌ها آن‌ها را به سمت رعایت و اجرای قوانین سوق می‌دهد.

حمایت از استارتاپ‌هایی که با تقلب و خلافکاری مالی مبارزه می‌کنند

از یک سال پیش، حمایت از استارتاپ‌هایی که با تمرکز بر رعایت و اجرای مقررات، از تخلفات و کلاه‌برداری‌های مالی جلوگیری می‌کردند، رنگ تازه‌ای به خود گرفت. در سال ۲۰۱۷ نیز سرمایه‌گذاری روی شرکت‌های «ضد جاعل»، به ۳۳۴.۸ میلیون دلار رسید. پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آینده، همچنان که کارایی عملی این بخش رگ تک بیشتر مشخص می‌شود، حمایت‌های بیشتری را به خود جذب کند.

استارتاپ های رگ تکمعرفی برترین استارتاپ‌ های رگ تک اروپا

Digital Reasoning

این استارتاپ به مؤسسات مالی کمک می‌کند تا رفتار کارکنان خود را پیگیری کنند. برخی از بزرگ‌ترین بانک‌های جهان مثل گلدمن ساچز و یو‌بی‌اس، نرم‌افزار نظارتی Digital Reasoning را مورد استفاده قرار داده‌اند. این نرم‌افزار مکالمات انگلیسی را به شش گویش مختلف ازجمله انگلیسی آمریکایی، انگلیسی، اسکاتلندی و آفریقای جنوبی، رصد می‌کند. درواقع این نرم‌افزار با نظارت بر مکالمات تلفنی و ایمیل، قادر به شناسایی فعالیت‌های مشکوک کارمندان مؤسسات مالی است.

Qumarm

این استارتاپ در سال ۲۰۱۱ تأسیس‌شده و به شرکت‌های خدمات مالی کمک می‌کند به رفتار کارکنان خود توجه بیشتری داشته باشند. کار اصلی Qumarm این است که به سرویس‌های مالی کمک می‌کند اطلاعات مربوط به کارمندانشان را از پلتفرم‌هایی مثل واتساپ، لینکدین، وی چت و اسکایپ جمع‌آوری کنند. Qumram خدمات خود را به بیش از ۵۰ سرویس مالی، ازجمله شرکت آمریکایی مدیریت دارایی راسل و شرکت وام‌دهنده‌ی سویسی یو‌بی‌اس ارائه می‌کند.

Suade

این شرکت توسط تاجر معروف سابق، دیانا پرادس راه‌اندازی شد. در زمینه‌ی مقررات احتیاطی-حسابرسی مبتنی بر بازل III و میفید II عمل می‌کند. محصولات Suade عبارت‌اند از یک پلت فرم برای تست سناریو مدیریت نقدینگی و یک پلت فرم تست استرس برای الزامات سرمایه.

ComplyAdvantage

این استارتاپ هم در سال ۲۰۱۴ تأسیس شد و در حال حاضر خدماتش را به ۱۰۰ سازمان ارائه می‌دهد. این سرویس‌ها شامل پلتفرم‌های نظارت بر مشتری و سرویس‌های کنترل معاملاتی است. سازمان‌ها به کمک این خدمات می‌توانند هرگونه عملکرد مشکوک مشتریان را بلافاصله تشخیص دهند.

FundApps

فانداپس در سال ۲۰۱۰ تأسیس شد و حالا به مدیران بودجه کمک می‌کند فرایندهای کامپلاینس خود را راحت‌تر اجرا کنند. نرم‌افزار مبتنی بر ابر فاداپس، به مدیران صندوق‌دار و متصدیان حقوق‌های بازنشستگی و صندوق‌های تأمینی کمک می‌کند از مقررات قانونی متعدد این صنعت، متابعت کنند.

Sybenetix

این شرکت با استفاده از هوش مصنوعی به مؤسسات مالی کمک می‌کند روی رفتار، اجرا، معاملات و مذاکرات کارکنان خود نظارت داشته باشند. مؤسسات مالی ازجمله صندوق‌های تأمینی، شرکت‌های مدیریت دارایی و بانک‌ها با استفاده از Sybenetix از اجرای قوانین و مقررات مطمئن می‌شوند.

ClauseMatch

این پلتفرم در سال ۲۰۱۴، با کمک شتاب‌دهنده‌ی بارکلی رشد خوبی پیدا کرد. ClauseMatch شرکت‌ها را قادر می‌سازد فایل‌ها، ایمیل‌ها و اسناد را بر روی یک پلت فرم واحد جمع‌آوری و ادیت کنند و در ضمن، هر تغییری را که در پرونده‌ها، اسناد و مدارک به وجود می‌آید، سریعاً موردبررسی قرار دهند.

Alyne

این استارتاپ در سال ۲۰۱۵ تأسیس‌شده و در حوزه‌ی امنیت سایبری فعالیت دارد. Alyne به شرکت‌ها کمک می‌کند امنیت دیجیتالی خود را به‌طور مؤثر مدیریت کنند. این پلتفرم بیشتر برای کسب‌وکارهای کوچک مناسب است که با ریسک‌های بسیار بالا مواجه نیستند.

Privitar

به شرکت‌های اروپایی کمک می‌کند با مقررات امنیتی داده‌ها سازگار شوند. نرم‌افزار Privitar داده‌های شخصی را به شیوه‌ای کانورت می‌کند که فقط به‌صورت ناشناس قابل اشتراک‌گذاری باشند. در غیر این صورت اشتراک‌گذاری اطلاعات غیرقانونی و تخلف محسوب می‌شود.

Onfido

این شرکت در بخش رگ تک بریتانیا به یک پدیده تبدیل‌شده است. Onfido از تکنولوژی یادگیری ماشینی استفاده می‌کند و شرکت‌ها برای مبارزه با پول‌شویی یا KYC (شناسایی مشتریان) از آن استفاده می‌کنند. این امر از طریق اتوماسیون پروسه‌ی تأیید شناسایی مشتری بالقوه موسسه مالی صورت می‌گیرد.

منبع:Tech Bullion

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.