سرویس‌های خبری برای تهیه پیشنویس اخبار به هوش مصنوعی مجهز شدند

برخلاف باور عمومی، حرکت به سمت اتوماسیون به تدریج در حال اثرگذاری روی تمامی حوزه‌ها ست و صرفا صنایعی نظیر تولید و حمل و نقل را تحت تاثیر خود قرار نداده است. همین حالا که این مطلب را می‌خوانید سیستم‌های هوش مصنوعی مشغول بازنگری قراردادها، جستجوی اسناد و تشخیص داوطلبانی هستند که برای تصدی مشاغل درخواست‌های خود را به شرکت‌ها ارائه کرده اند.

اما اخیراً دست کم یک نشریه تلاش نموده که از هوش مصنوعی برای کمک به مطرح نمودن «پرسش‌های اولیه» ای استفاده نماید که خبرنگاران معمولا قبل از تهیه خبرها از خود می‌پرسند و بعد با پاسخگویی به آنها پیش نویس مربوط به اخبار را تهیه می‌کنند. براساس گزارشی که نشریه Digiday منتشر کرده تیم تولید محتوای فوربس اخیراً به صورت داخلی شروع به تست نوعی ابزار هوش مصنوعی کرده که قابلیت تولید رشته‌های داستانی را دارد. ابزار مذکور برای این منظور از قابلیت نیمه خودکار پیشنهاددهی موضوعات در Bertie استفاده می‌کند که در واقع سیستم مدیریت محتوای فوربس محسوب می‌شود و براساس کارهای قبلی خبرنگاران این نشریه، نوشته‌های تمرینی را ارائه می‌دهد.

سیستم مدیریت محتوایی که به آن اشاره کردیم لینک‌هایی به مقالات مرتبط با موضوع را هم در خود فوربس و هم نشریات رقیب ارائه می‌کند و همزمان عکس‌هایی که ممکن است منجر به بهبود خبر شوند را نیز فراهم می‌کند. البته باید اشاره کنیم که پیشتر رویترز نیز سیستمی مشابه به این تحت عنوان Lynx Insights را راه‌اندازی کرد که درست مانند Bertie داده‌های کلیدی مرتبط با اخبار را در اختیار خبرنگاران قرار می‌دهد و به آنها کمک می‌کند که مثلاً در کمترین زمان تغییرات تاریخی را در قیمت گذاری کالاها تحلیل نمایند.

قابلیت پیشنهاد دهی موضوع که فوربس پیشگام ارائه آن شده، احتمالاً در سه ماهه نخست امسال در اختیار تمامی نشریات متعلق به آن در آمریکا و اروپا قرار می‌گیرد. البته تاریخ دقیقی برای ارائه ابزار خبرنویسی مبتنی بر هوش مصنوعی مشخص نشده با این حال ساخت چنین ابزاری را می‌توان آغازگر یک گرایش تازه دانست.

فراگیری استفاده از هوش مصنوعی در اخبار

گفتنی است فوربس و رویترز تنها نشریاتی نیستند که از هوش مصنوعی در خبر نویسی کمک می‌گیرند. واشنگتن پست نیز چندی پیش از یک تکنولوژی داخلی به نام Heliograf رونمایی کرد که خبرهایی کوتاه را براساس موضوعاتی متنوع نظیر المپیک، رقابت های دبیرستانی و امثال آن می‌نویسد. این ابزار در سال ۲۰۱۷ بالغ بر ۸۵۰ خبر نوشت که طبق برخی برآوردها در سال ۲۰۱۸ به رقم چند هزار رسید. در عین حال اسوشیتد پرس هم در همکاری اش با شرکت Automated Insights یک نویسنده هوش مصنوعی را در سال ۲۰۱۵ توسعه داد که درهر ثانیه ۲۰۰۰ مقاله را با کمترین خطا نسبت به نویسنده های انسانی می نویسند.

البته باید اشاره کنیم که ابزارهای گزارش دهی مبتنی بر هوش مصنوعی لزوماً پیش قراول خبرنویسی ماشینی نیستند و می‌توان از آنها در حوزه‌های دیگری نظیر تشخیص ترندهای غیرمنتظره در رویدادهای خبری یا انجام برخی امور پیش پا افتاده ای که هم اکنون توسط انسان‌ها انجام می‌گیرند بهره گرفت.

برای مثال نشریه لس آنجلس تایمز در سال ۲۰۱۴ از نوعی الگوریتم یادگیری ماشینی را برای وارسی سوابق ۸ ساله از طبقه بندی نادرست جرائم خشن توسط پلیس این شهر استفاده کرد.

منبع: دیجیاتو

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.