بانک مرکزی برای استفاده از بلاکچین آماده می‌شود

محمد طالبی، دبیرکل بانک مرکزی از آغاز مطالعات متمرکز این بانک برای استفاده از فناوری بلاکچین خبر داد.

به گزارش آی چیزها، به نقل از پژوهشکده پولی و بانکی، محمد طالبی دبیرکل بانک مرکزی  با اشاره به  اهمیت بلاکچین در امنیت شبکه  گفت: بسیاری از مشکلات موجود در دنیای مالی کنونی مانند جعل و کلاهبرداری، با سیستم Encrypt (رمزنگاری) پیشرفته‌ای که در بلاکچین وجود دارد، به کلی متحول خواهد شد.

طالبی درباره اهمیت و ضرورت بررسی‌های جدی در مورد فناوری بلاکچین، با این مقدمه که بلاکچین تکنولوژی جدیدی است که در دنیا مطرح شده و پیش بینی می‌شود تحول بزرگ در دنیا بعد از اینترنت باشد، افزود: پیش‌بینی می‌شود بلاکچین تمام ساختار‌هایی که توسط اینترنت ایجاد شده  را با تغییر بزرگی روبرو کند.

وی با بیان اینکه تحولات بزرگ در نظام مالی یکی از تغییراتی است که توسط تکنولوژی بلاکچین رقم خواهد خورد، گفت: پیش بینی می‌شود که نظام مالی در عصر بلاکچین تا حد بسیار زیادی تغییر کند.

نیما امیرشکاری: با بلاک چین ارزش افزوده بانک‌ها بیشتر می‌شود

⁣خروج بانک‌های بزرگ از سیستم سوئیفت با ظهور ریپل

آخرین وضعیت راه‌ اندازی سامانه ارز دیجیتال ملی در کشور از زبان آذری جهرمی

رئیس پلیس فتا: هیچ وب سایتی مجوز قانونی استفاده از رمزارزها را ندارد

دبیرکل بانک مرکزی، مهمترین خصوصیت بلاکچین را تغییر ساختار‌های متمرکز در نظام مالی توصیف و ابراز کرد: بر مبنای این تکنولوژی ساختار‌های مبنی بر «نهاد‌های اداره‌کننده نظامات مالی به صورت متمرکز» تغییر خواهد کرد و در قالب اصطلاحاً Distributed ledger technology که همان تکنولوژی بلاکچین هست، اداره خواهد شد.

به گفته طالبی نظام‌های  مالی دنیا در حال حاضر بر نهاد‌های متمرکز مبتنی است؛ به عنوان مثال سوئیفت تمام تراکنش‌های بین کشور‌های دنیا و بانک مرکزی هر کشور و همه تراکنش‌های مالی درون آن کشور را اداره می‌کند، اما فناوری بلاکچین این پاردایم را تغییر می‌دهد. یعنی دیگر نظارت متمرکزی وجود نخواهد داشت و هرچه هست در یک شبکه اتفاق می‌افتد.

طالبی با این بیان که نظام مالی بعد از بلاکچین وارد دنیای جالبی خواهد شد، تصریح  کرد: مثلاً Crowd financing یا همان تأمین مالی جمعی، پدیده جدیدی در حوزه مالی است و معتقدم با فناوری بلاکچین شکل جدیدی خواهد داشت و همچنین نظارت نهاد‌های نظارتی، به طریق دیگری اعمال خواهد شد ضمن اینکه نحوه مشارکت و سرمایه‌گذاری و حضور افراد در نظام مالی در یک حالت Privacy (پوشیدگی و امنیت) بیشتری اتفاق خواهد افتاد.

دبیرکل بانک مرکزی با اشاره به اینکه بحث CryptoCurrency‌ها (رمز ارزهای) جهانروا مطرح شده، ادامه داد: هم اکنون کشور‌ها به سمت CryptoCurrency‌های ملی حرکت کرده‌اند که تحولاتی را ایجاد خواهد کرد و همچنین بازار‌های سرمایه به سمت ابزار‌هایی رفته‌اند که مبتنی بر بلاک‌چین است.

طالبی در پایان از مطالعات متمرکز برای استفاده بانک مرکزی از بلاکچین خبر داد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.