اعطای جایزه تعالی گردشگری و جشنواره طراحی بسته‌بندی خلاق و فرهنگی

دومین نشست خبری پارک ملی علوم، فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی به منظور اعلام برنامه‌ها و فعالیت‌های سال آینده و ارائه گزارش نهایی جایزه ملی تعالی گردشگری دوشنبه ۲۹ بهمن‌ماه، با حضور محمدحسین ایمانی خوشخو، رئیس پارک علوم، فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد.

رئیس پارک ملی علوم، فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی به تشریح برنامه اعطای جایزه ملی تعالی گردشگری پرداخت و گفت: «حوزه فرهنگ و به ویژه گردشگری منبعی است که می‌تواند در اشتغال نقش ایفا کند و کشور با کمک این منبع و بدون وابستگی به منابع خارجی و با تکیه بر نیروهای داخلی می‌تواند موفق باشد.»

استقرار ۱۷ شرکت در پارک ملی علوم، فناوری‌های نرم

او از استقرار ۱۷ شرکت در پارک ملی علوم، فناوری‌های نرم خبر داد و گفت: «فراخوان آزمایشی اولیه برای استقرار شرکت‌ها صادر شد که بیش از ۶۰ داوطلب برای استقرار در این پارک اعلام آمادگی کردند که پس از داوری توسط متخصصان ۱۷ شرکت برای استقرار در پارک انتخاب شدند.»

دلیل شکل‌گیری پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی

رئیس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی گفت: «این پارک به این دلیل شکل گرفت که ظرفیت‌های فرهنگی امروز جزئی از اقتصاد کشور هستند و این بخش مولد اصلی اقتصاد است. با مطالعه روی فرهنگ و حوزه‌های مختلف آن، می‌توانیم به آمار و ارقام زیاد در گردش‌های مالی دست پیدا کنیم. اما علی‌رغم ظرفیت بالای فرهنگی ایران، گردش مالی در حوزه فرهنگی و گردشگری بسیار کم است و کمترین میزان درآمدزایی را دارد. لذا پس از سه سال به این نتیجه رسیدیم که باید از الگوهای فرهنگی نیز در داخل کشور استفاده کنیم و به همین‌ دلیل پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم تأسیس شد.»

او ادامه داد: «فرهنگ و صنعت در کنار هم می‌توانند اقتصاد درآمدزا ایجاد کنند و صنعت برابر هر کلمه‌ای که قرار بگیرد، موجب رشد آن می‌شود و هم‌اکنون نیز صنایع فرهنگی به‌معنای رشد اقتصادی در این حوزه است.»

ایمانی خوشخو گفت: «این پارک اولین پارکی است که توانسته در حوزه فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی مجوز لازم را از وزارت علوم دریافت کند و همکاری خوبی با شهرداری برای توسعه فیزیکی پارک وجود دارد. همچنین دو سال زمان داریم تا زیرساخت‌های لازم را تهیه کنیم تا پارک بی‌نیاز از پول دولتی شود.»

جایزه ملی تعالی گردشگری

او در خصوص جایزه ملی تعالی گردشگری بیان کرد: «چیزی به نام تعالی گردشگری در کشور نداشتیم. ایده‌ای در دانشگاه علم و فرهنگ مطرح شد که پیگیری نشد و ما در پارک این ایده را پرورش دادیم.»

رئیس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی عنوان کرد: «این جایزه داوطلبانه است و در ابتدا حدود ۵۰ موسسه برای شرکت در این جشنواره اعلام آمادگی کردند. پس از ارزیابی‌های انجام شده حدود ۲۳ موسسه انتخاب شدند که ظرفیت لازم برای کار را داشته باشند. اکنون مرحله نهایی ارزشیابی در حال انجام است و روز یکشنبه ۵ اسفند ماه از ساعت ۱۵ تا ۱۸ در همین دانشگاه طی مراسمی با حضور مسئولان جهاد و صنعت گردشگری این جوایز اعطا می‌شود.»

او درباره جوایز این دوره گفت: «در سه رده این جوایز اعطا می‌شود؛ نخست رده تعهد به تعالی است و کسانی که علاقه‌مند به رشد سازمان خود هستند به این مرحله راه پیدا کرده‌اند. رده دوم جایزه اشتهار به تعالی است و شامل آنهایی است که به نحوی در این عرصه شهرت دارند و رده اول را طی کرده‌اند و به این مرحله راه یافته‌اند. رده سوم هم جایزه تندیس تعالی است که به موسساتی که دو مرحله نخست را سپری کرده باشند اعطا می‌شود.»

ایمانی خوشخو در ادامه اشاره کرد که این جوایز به لحاظ معنوی برای موسسات مهم است. همچنین برای بیش از ۱۰۰ نفر از اعضای این موسسات که در دوره‌های ارزیابی حضور داشتند، ۴۰ ساعت دوره آموزشی برگزار شده است.

جشنواره ملی طراحی بسته‌بندی خلاق و فرهنگی

او به برگزاری جشنواره دیگری از سوی این پارک اشاره کرد و گفت: «کم و بیش تولیدات فرهنگی در کشور عرضه می‌شود اما همواره یکی از مشکلات در کشور ما بسته‌بندی محصول است که در این زمینه بسیار ضعف داریم و کشورهای دیگر از این ضعف استفاده می‌کنند. در صنایع خلاق به این موضوع توجه کرده‌ایم و به همین منظور جشنواره ملی طراحی بسته‌بندی خلاق و فرهنگی را به منظور رسیدن به راه حل‌های نو برگزار خواهیم کرد. طراحان خوبی داریم اما این‌ها در جریان اقتصاد کشور گم می‌شوند و این جشنواره فرصت خوبی است.»

ایمانی خوشخو گفت: «از جمله اهداف این جشنواره می‌توان به ایجاد انگیزه در میان تولیدکنندگان به منظور بهره‌گیری از ایده‌های خلاقانه در بسته‌بندی محصول، پیدا کردن راه ورود به عرصه صنایع فرهنگی، گسترش فضای خلاقیت و نوآوری، رونق بخشیدن به کسب‌وکارها اشاره کرد.»

او در همین رابطه اضافه کرد: «مخاطبان ما در این جشنواره مجموعه‌ای از مخاطبان شامل طراحان صنعتی، تولیدکنندگان محصولات فرهنگی، هنرمندان و خلق‌کنندگان آثار فرهنگی توزیع‌کنندگان عمده محصولات فرهنگی و مصرف‌کنندگان عمده محصولات فرهنگی است. در این راستا دو بخش محصول و ایده‌های نو در جشنواره داریم که در این دو زمینه وارد کار شده‌ایم و ͏نتایج اعلام خواهد شد. این جشنواره از آذرماه کلید خورده و سال آینده اختتامیه آن برگزار خواهد شد.»

ایمانی خوشخو بیان کرد: «محدودیتی برای حضور در این جشنواره نیست و ͏همه شرکت‌ها و موسسات که در صنعت گردشگری فعالیت می‌کنند می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند.»

جشنواره ملی طراحی بسته‌بندی صنایع خلاق، به قدرت حضور ایران در صحنه‌های اقتصادی کمک می‌کند.

بسته‌بندی، فروشنده خاموش

مهدی عباسی، معاون پارک ملی علوم، فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی در ادامه این نشست بیان کرد: «پارک ملی علوم، فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی سعی داشته برنامه‌های نو و جدیدی در سال جدید دارد تا درجریان موازی‌کاری‌ها قرار نگیرد. همچنین سعی براین است که برنامه‌ها به صورت سالانه برگزار شود.»

او عنوان کرد: «پارک ملی علوم، فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی سعی کرده تا با برگزاری جایزه ملی تعالی گردشگری و جشنواره بسته‌بندی صنایع خلاق فرهنگی در حوزه فرهنگ پیشرو باشد. بر همین اساس از آذر امسال دبیرخانه برگزاری جشنواره ملی طراحی بسته‌بندی صنایع خلاق فرهنگی تشکیل و به تنظیم آیین‌نامه‌ها و مقررات پرداخت.»

مهدی عباسی ادامه داد: «در اسفند ماه جذب حامیان را برای برگزاری این جشنواره خواهیم داشت و در بهار ۹۸ دریافت و دسته‌بندی آثار انجام می‌شود. تیر ۹۸ زمان داوری و ارزیابی آثار است. در نهایت مرداد ۹۸ این جشنواره برگزار و برگزیدگان آن اعلام می‌شود.»

معاون فناوری پارک ملی علوم، فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی ادامه داد: «با توجه به اینکه بسته‌بندی را فروشنده خاموش می‌نامند، برگزاری این جشنواره می‌تواند به قدرت حضور ایران در صحنه‌های اقتصادی کمک کند و فضای رقابت گسترش پیدا می‌کند.»

عباسی تأکید کرد: «مخاطبان این جشنواره، وزارتخانه‌ها، نهادها، سازمان‌ها و ارگان‌ها هستند و در کنار این جشنواره زمان‌بندی جایزه ملی تعالی گردشگری صنعت برای سال ۹۸ انجام شده و فراخوان و ثبت‌نام متقاضیان نیز از ابتدای تابستان انجام می‌شود.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.