الزام هوشمندسازی تهران برای ایفای بهتر نقش‌های ملی و فراملی

جلسه داوری نخستین «چالش نوآوری تهران هوشمند»، روز جمعه ۱۶ آذر در مرکز نوآوری‌های شهری برگزار شد و تیم‌های حاضر در این چالش پس از سه روز مسابقه از ایده ها و طرح های خود دفاع کردند.

به گزارش روابط عمومی سازمان فاوای شهرداری تهران در این نشست، دکتر سکینه اشرفی، معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورا، دکتر محمد فرجود، مدیرعامل سازمان فاوا و دکتر سید علی مفاخریان، شهردار منطقه ۹ و داوران، مربیان و افراد و تیم‌های شرکت کننده در اولین «هکاتون» ایران حضور داشتند.

دکتر اشرفی در این رویداد، ضمن تبریک روز دانشجو و با ابراز رضایت از همراهی سازمان فاوا با دانشگاهیان و جوانان نوآور و خلاق شهر در مقوله هوشمندسازی گفت: باید تلاش کرد از ظرفیت‌های موجود در فناوری اطلاعات برای توسعه شهر، ارتقای کیفیت زندگی شهروندان به عنوان یک هدف اصلی و ایجاد کسب و کارهای نوین استفاده کنیم.

معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری، هوشمندسازی تهران را نه یک انتخاب بلکه الزامی گریزناپذیر خواند و افزود: با همکاری تمامی افراد نخبه و کارآمد در عرصه مدیریت شهری باید به سمتی برویم که زندگی برای مردم تسهیل شود و با این نگاه، راهی جز هوشمندسازی شهرها در پیش نیست. ما باید این مسئله را به عنوان یک مسئولیت اجتماعی بپذیریم. چراکه با توجه به قابلیت‌های گسترده تهران باید به آن نه تنها به عنوان یک شهر و پایتخت کشور بلکه به عنوان شهری که نقش‌های بین المللی و فراملی دارد نگاه کنیم.

وی با اشاره به نقش بین رشته‌ای IT گفت: حوزه فناوری اطلاعات حوزه‌ای ست که اگر توسعه یابد می‌تواند در همه رشته‌ها و زمینه‌ها مثل معماری، شهرسازی و مدیریت شهری موجب ایجاد تغییر شده و باعث استفاده از ظرفیت‌های هوشمندسازی در تمامی این حوزه‌ها شود. همچنین می‌تواند نقشی پررنگ در ارتقای کیفیت زندگی شهروندان داشته باشد.

دکتر محمد فرجود، مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری تهران نیز در ادامه ضمن دعوت از تمامی علاقمندان و فعالان عرصه مدیریت شهری برای شرکت در دومین همایش و نمایشگاه بین المللی «تهران هوشمند» که در روزهای ۱۹ و ۲۰ آذر ماه در برج میلاد برگزار می‌شود، گفت: شهرداری تهران به عنوان نهاد پیشرو گام در مسیر هوشمندسازی شهر گذاشته و در این راه آمادگی همکاری و هم‌افزایی را با سایر بازیگران حوزه هوشمندسازی شهر از جمله نهادهای دولتی، خصوصی، شرکت‌های دانش بنیان و تیم های نوآور استارتاپی دارد. رویداد چالش نوآوری نیز با هدف تعامل بیشتر با استارتاپ‌ها و بهره گیری از ایده ها و طرح‌های نوین آنها برگزار شد.

در ادامه این نشست نیز سید علی مفاخریان، شهردار منطقه ۹ ضمن ابراز رضایت از همکاری با سازمان فاوا و دانشگاه شریف در ایجاد مرکز نوآوری‌های شهری و ضمن اظهار امیدواری در ثمربخش بودن اولین ماراتن نوآوری و برنامه نویسی که به همت سازمان فاوا برگزار شد، گفت: یکی از اهداف برگزاری این رویداد استفاده از ظرفیت نخبگان و دانشجویان در رفع چالش‌های شهر بوده است، که امیدوارم بتوانیم با این اقدام گامی نوآورانه در حل آنها برداریم.

شایان ذکر است در اولین چالش نوآوری تهران هوشمند که به مدت سه روز از ۱۴ تا ۱۶ آذر برگزار شد افراد وگره‌های استارتاپی شرکت کننده با استفاده از دروازه‌های برنامه نویسی API مربوط به داده‌های شهرداری تهران که پس از ثبت نام در اختیار آنان قرار گرفته است، به ارائه سرویس و ایده‌های نوین پرداختند. در انتها سه تیم برتر انتخاب شده توسط داوران در همایش تهران هوشمند معرفی شده و از آن‌ها تقدیر خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.