امنیت در اینترنت اشیا؛ پاشنه آشیل دستگاه‌های متصل

امنیت در اینترنت اشیا موضوعی داغ و چالش‌برانگیز است. هکرها همواره در کمین قربانیان فناوری‌های نوین هستند. اینترنت اشیا یکی از همان فضاهایی است که در صورت عدم برخورداری از غل و زنجیر مناسب و هوشمند می‌تواند امنیت داده‌ها و مشتری را به خطر بیندازد.

مهاجمان سایبری از کودکان و والدین از طریق مانیتورهای کودک جاسوسی کردند. قفل هوشمند درب صدها خانه پس از به‌روز‌رسانی نرم‌افزار دچار اختلال شد. هکرها از بدافزار برای سرقت اطلاعات شخصی استفاده و از طریق نرم‌‌افزارهای جاسوسی در گوشی‌های قربانیان آنها را ردیابی می‌کنند. اینها نمونه‌ای از اخباری است که بعید نیست به زودی بیشتر به گوشمان برسد.

درواقع، در حالی که اینترنت اشیا امیدبخش به نظر می‌رسد و می‌تواند از بسیاری جهات، زندگی ما را ساده‌تر سازد، اما این آرامش بیشتر هزینه‌هایی هم به همراه دارد. دستگاه‌های هوشمندی که در در خانه‌ها یا جیب‌هایمان داریم به اموال و جزئیات بسیار دقیق‌تر شخصی ما دسترسی می‌یابند. بنابراین، سواستفاده از این ابزارها می‌تواند امنیت فیزیکی ما را در معرض خطر قرار دهد.

امنیت در اینترنت اشیا را جدی بگیرید

در گذشته تنها راه نفوذ به رایانه‌ها استفاده از فلاپی‌های آلوده و انتقال یک ویروس یا بدافزار بود. اینترنت باعث شده است که کار نصب نرم‌افزارهای مخرب و انتقال ویروس‌ها بسیار آسان‌تر شود. امروز، مجرمان سایبری از ابزارهای خودکار برای حمله به میلیون‌ها دستگاه در یک زمان استفاده می‌کنند. همان طور که ما به آینده می‌نگریم، خانه‌های متصل به معنای انفجار دستگاه‌ها است. شرکت تحقیقاتی گارتنر تخمین می‌زند تا سال ۲۰۲۰ بیش از ۲۰ میلیارد ابزار متصل وجود خواهد داشت که اکثر آنها در بخش مصرف‌کننده قرار می‌گیرند. به صورت بالقوه، هر دستگاه یک نقطه دسترسی برای حمله می‌گشاید. اگر، فرض کنیم، یک ترموستات هوشمند در خانه شما هک شده باشد، می‌تواند اطلاعات تمام دستگاه‌های متصل به شبکه را در معرض خطر قرار دهد. اینترنت اشیا را به صورت یک زنجیره در نظر بگیرید؛ تنها به اندازه ضعیف‌ترین پیوندش مقاومت دارد.

همزمان با رشد وابستگی ما به ارتباطات باید مراقب بود. در اینجا به مواردی اشاره می‌شود که می‌تواند برای کمک به افزایش امنیت اینترنت اشیابه کار بست.

شبکه خانگی را امن سازید

هنگامی که شبکه خانگی محافظت شود، اطلاعات نیز در امنیت خواهند بود. تعدادی از اقدامات اساسی که برای این منظور باید انجام شود به این صورت خواهد بود؛ ابتدا اطمینان حاصل کنید که سیستم عامل روتر به آخرین نسخه به روز‌رسانی شده و رمز عبور پیش‌فرض تغییر یافته، شبکه خود را پنهان کنید تا یافت نشود. به طور مرتب رمز عبور وای‌فای خود را تغییر دهید تا از حملات سایبری جلوگیری شود. اگر برای مدتی از شبکه استفاده نمی‌کنید، وای‌فای را خاموش کنید. هنوز در مورد امنیت اطمینان ندارید؟ از نرم‌افزارهای حفاظت از امنیت مثلا Avast’s Wi-Fi Inspector استفاده کنید که می‌تواند شبکه خانگی را اسکن‌، آسیب‌پذیری‌ها را شناسایی و در مورد چگونگی اقدامات، شما را راهنمایی کند.

برای تمام تجهیزات اینترنت اشیا شبکه مهمان ایجاد کنید

به این ترتیب، اگر توستر یا یک وسیله خانگی متصل دیگر مورد حمله قرار گیرد، نمی‌توان از آن به عنوان یک دروازه ورود به رایانه، تلفن هوشمند یا سایر تکنولوژی‌های حاوی اطلاعات حساس سوء استفاده کرد.

تجهیزات اینترنت اشیا خود را مدیریت کنید

سناریوهایی را که در آغاز این مقاله در ارتباط با چگونگی امکان استفاده از اینترنت اشیا بر علیه کاربر به آن پرداخته شد، در نظر بگیرید. برای اجتناب از آنها، می‌توان با انجام تحقیقات و یافتن دستگاه‌هایی از مارک‌های معتبر که امنیت سایبری را در اولویت قرار می‌دهند، شروع کرد. برای محافظت از حریم خصوصی، دوربین‌ها و میکروفون‌ها را در زمان عدم استفاده خاموش کنید. اگر تجهیزات شما را به روز‌رسانی نرم‌افزار می‌شوند، همیشه به آخرین نسخه آپدیت شوید زیرا می‌توانند امنیت را بهبود بخشند‌. از کلمات عبور قوی برای حساب‌ها و دستگاه‌های خود، از جمله آنهایی که با تکنولوژی اینترنت اشیا کار می‌کنند، بهره ببرید (برنامه‌های مدیریت رمز عبور می‌تواند به شما در ایجاد و ذخیره یک رمز عبور قوی کمک کند).

اهمیت وی‌پی‌ان برای امنیت در اینترنت اشیا

یک شبکه خصوصی مجازی (VPN) مانع دید دیگران درباره فعالیت‌های شما در اینترنت می‌گردد. اتصال اینترنتی را امن، داده‌هایی ارسالی را رمزگذاری و از حریم خصوصی شما محافظت می‌کند. هنگامی که از یک شبکه وای‌فای غیر خانگی استفاده می‌شود، مثلاً در کافه، فرودگاه و یا در مکانی دیگر، وی‌پی‌ان روشن باشد تا حریم خصوصی ارتباطات حفظ گردد. بدون یک شبکه خصوصی مجازی، اطلاعاتی ارسالی و دریافتی، از جمله کلمه‌های عبور و اطلاعات شخصی، می‌تواند مورد سرقت قرار بگیرند.

امنیت در اینترنت اشیا
حالا کع قرار است تا سال ۲۰۲۰ بیش از ۲۰ میلیارد دستگاه متصل در سراسر جهان وجود داشته باشد لازم است نسبت به امنیت IoT حساس‌تر باشیم.

حفاظت از گوشی‌های هوشمند و رایانه‌ها برای تأمین امنیت در اینترنت اشیا

ویروس‌ها، جاسوس‌ابزارها، بد‌افزار‌ها و باج‌افزارها همگی می‌توانند از طریق تلفن همراه، تبلت، لپ‌تاپ به آیتم‌های اینترنت هوشمند شما مثلاً یخچال یا ماشین ظرف‌شویی راه بیابند. یکی از اولین اقدامات این است که یک سیستم حفاظتی ضد ویروس و ضد ورود هکرها روی تمام این تجهیزات نصب کنید و دائماً آنها را به روزرسانی کنید.

لزوم رصد تهدیدها در سطح شبکه

شرکت Avast در هر ماه به تنهایی حدود ۲ میلیارد حمله سایبری علیه مصرف‌کنندگان محصولات خود را متوقف می‌کند. صدها میلیون از این حملات منحصربه‌فرد هستند، به این معنی که قبلا هرگز دیده نشده‌اند. نوآوری دائمی برای جلوتر بودن از هکرها و حفظ امنیت در اینترنت اشیا برای کاربران نه تنها به صورت آنلاین، بلکه در جوامع و خانه‌هایشان مسأله‌ای ضروری به حساب می‌آید. Avast Smart Life یک پلت‌فرم خدمات امنیتی اینترنت اشیا است که از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین برای شناسایی و پیشگیری از تهدیدات استفاده می‌کند و امنیت شبکه خانگی را حفظ می‌کند. در اواخر سال جاری میلادی (۲۰۱۸)، این شرکت Smart Home Security را منتشر خواهد کرد که رفتار تجهیزات اینترنت اشیا را فرا می‌گیرد و اگر این رفتار تغییر یابد، به کاربر در مورد هر گونه حملات Botnet، نقض حریم خصوصی و بدافزارها هشدار می‌دهد و آنها را خاتمه می‌دهد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.