انتقاد از اسنپ‌دکتر توسط استارتاپ علی‌بابا

دکترنکست برای پرونده سلامت الکترونیک چه خوابی دیده است؟

سعید طاهری، مدیرعامل و بنیان‌گذار دکترنکست، می‌گوید رقم ۱۵درصد جی‌دی‌پی کشورها جذاب است و مجرب‌های تجارت الکترونیک را به سوی خود می‌کشد. ولی این جذابیت مسیر سنگلاخی هم دارد و یکی از مهم‌ترین آن‌ها الکترونیک شدن نسخه و پرونده سلامت افراد است. مسیری که ترغیب پزشکان و سیستم درمانی برای گام نهادن در آن، به سیاست‌های تشویقی نیاز داشت. به گزارش هفته‌نامه کارنگ، طاهری درخصوص دلایل سرمایه‌گذاری‌هایی چون سرمایه‌گذاری علی‌بابا روی دکتر نکست، ایرانسل روی پزشکت، آپ روی مشورپ و حرکت اول روی نبض هم می‌گوید: «جهان، جهان تجارت الکترونیک است و همه به دنبال دیجیتالیزه کردن تبادلات و اطلاعات هستند. بازار سلامت حوزه قابل توجهی در تجارت الکترونیک است. حدود ۱۰ تا ۱۵درصد کل جی‌دی‌پی یا تولید ناخالص داخلی کشورها در سلامت هزینه می‌شود. افرادی که به این حوزه وارد می‎شوند، نام‌های بزرگی هستند که تجربه تجارت الکترونیک دارند، ولی در ایران به جز اسنپ، علی‌بابا و دیجی‌کالا نام دیگری نمی‌شنویم. آن‌ها از سر هوشمندی به حیطه سلامت وارد می‌شوند. تجربه حوزه‌های غذا، حمل‌ونقل، فروش و غیره را دارند، هوش، زیرساخت، امکانات فنی و پول هم در اختیارشان است. شروع همکاری دکترنکست با علی‌بابا در حوزه گردشگری سلامت و با برند مدگو بود که با همه‌گیری کرونا توانستیم علی‌بابا را با این ایده جدید همراه کنیم.» طاهری با نقد آنچه برخی‌ها به عنوان پلتفرم پرونده سلامت الکترونیک این روزها راه انداخته‌اند هم تاکید می‌کند: «درباره دیگر پلتفرم‌ها نمی‌توان گفت پرونده الکترونیک دارند، چون پرونده الکترونیک استانداردهایی دارد که باید رعایت شود. اغلب آن‌ها یک فرم‌ساز در اختیار پزشکان گذاشته‌اند که با پلتفرم دیگر فرق دارد و داده‌ای مبادله نمی‌شود. پس نام آن پرونده الکترونیک نیست. می‌توانم ادعا کنم که الان تنها دکترنکست است که پرونده الکترونیک بر مبنای استانداردها دارد. اگر شرکت‌های دیگر استانداردهای پرونده الکترونیک را رعایت کنند، داده‌ها مبادله می‌شود و پرونده الکترونیک شکل می‌گیرد. در اینجا مشکل همپوشانی نخواهیم داشت ولی هنوز میان پلتفرم‌های موجود این اتفاق نیفتاده است. برای تشکیل پرونده الکترونیک باید مجوز سپاس یا سامانه پرونده‌های الکترونیک سلامت از وزارت بهداشت اخذ شود و ما این مجوز را داریم.»

نقد جدی مدیرعامل دکترنکست به رقبایی است که از رانت و امتیازهای ویژه بهره‌مندند. طاهری با نقد عملکرد بخش سلامت اسنپ می‌گوید: « ما باید ارزش‌های سلامت دیجیتال را حفظ کنیم. مثلا ارسال بدون نسخه دارو به در منزل مشتری کاری غیرقانونی، غیرارزشی و غیراخلاقی است که توسط اسنپ و با تکیه بر باگ‌های قانون و تنها اخذ مجوز از اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی انجام می‌شود. وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو هم از آن شکایت کرده‌اند. سوی دیگر سخنم با رگولاتور است که به جای تعیین استانداردها، دست شرکت‌ها را می‌بندد و با عملکرد خود این پیام را به کسب‌وکارها مخابره می‌کند که به این حوزه نیایند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.