اندازه گیری هوشمند آب رودخانه تیمز با اینترنت اشیا

بی‌آبی به طرزی باور نکردنی در شرف وقوع است و منابع طبیعی آب به طور روزافزون کاهش یافته و از حالت پیشبینی پذیری خارج می شوند. به همین منوال توانایی ما برای حفظ و بهترین استفاده از این منابع نیز بیش از پیش اهمیت خود را نشان می‌دهد. کاستن از اثرات این مشکل نیازمند ترکیب کردن سنجه‌ها و مقیاس‌های اندازه گیری متفاوت است اما با مرور زمان و پیشرفت سریع دنیای فناوری، می توان به وضوح تأیید کرد که اینترنت اشیا محور هر استراتژی موفق برای مقابله با کمبود آب است.

در پاسخ به این سؤال که اینترنت اشیا چه قابلیت‌هایی برای مدیریت بهینه آب و ارائه راه حل برای برون رفت از معضل بی‌ آبی و کم آبی اکنون و آینده دارد، کشور انگلیس برای یکی از رودخانه‌های مشهور خود، تیمز، دست به بهره‌گیری از پتانسیل‌های اینترنت اشیا زده است؛

روخانه تیمز (رودی است در جنوب انگلستان به طول ۳۴۶ کیلومتر که عمده شهرتش به دلیل عبور از شهر لندن است. این رود از شهرهای آکسفورد، ریدینگ و ویندزور نیز گذشته و در انتها به دریای شمال می‌ریزد) ۲۶۰۰ میلیون لیتر آب شیرین را برای ۹ میلیون مشتری در هر روز تأمین می‌کند. اما به نظرمی‌رسد، قرار نیست همیشه اوضاع به همین منوال باقی بماند، به همین علت قرار است اپراتور فرآیند، برای حل مشکلات به اینترنت اشیا و سیستم اندازه‌ گیری هوشمند آب متصل شود.

استفانی بیکر، مدیر برنامه اندازه‌گیری مداوم تیمز در نمایشگاه اینترنت اشیا در لندن می‌گوید: اگر قرار باشد همین روند را ادامه دهیم، تیمز و شهر لندن خشک خواهند شد. او برای تأکید بر جدی و بغرنج بودن این وضعیت به تجربه شهر کیپ‌تاون در آفریقای جنوبی اشاره می‌کند: با نرخ فعلی تا سال ۲۰۴۰ میلادی دو میلیون نفر در معرض کمبود تأمین آب قرار می‌گیرند. بنابراین لازم است حتماً قدمی برای سنجش هوشمند آب برداشته شود و این اقدام باید پایا باشد.

خوشبختانه، این شرکت در حال انجام کاری مهم است. با نصب سیستم‌های سنجش هوشمند آب، مقدار مصرفی این مایه حیاتی به صورت معناداری کاهش می‌یابد. بخش عمده‌ای از ناحیه جنوب شرق واجد شرایط برای نصب و راه‌اندازی دستگاه سنجش هوشمند هستند، مکان‌هایی که در اصطلاح صنعتی نواحی به شدت دچار تنش آبی خوانده می‌شوند.

به گفته بیکر، این چیزی است که از قرار معلوم مورد توافق و اجماع تمام دیدگاه‌ها است. با این حال، همه نسبت به آن خوشبین و مشتاق نیستند. بیکر اذعان می‌کند که چالش‌های پیش رو، سیستم مدیریت رودخانه تمیز را بر آن داشته که به طور کامل در استراتژی مشارکت مشتری بازنگری کنند، برای مثال، رزرو آنلاین قرار ملاقات که در اکثر صنایع معمول است. اما در ارتباط با تجهیزات برای ما قدم بسیار بزرگی بود. اکثر مشتریانی که تا به حال در جریان امور نبوده‌اند، به جای این که عصبانی باشند، بی‌تفاوت هستند، اما کسانی که از اقدامات ما خبر دارند درمورد حافظت از داده‌ها و سلامت آن پرسش‌هایی دارند. افرادی هم وجود دارند که معتقدند، سیستم اندازه‌ گیری هوشمند آب راه درستی برای حفاظت از رودخانه تیمز به حساب می‌آید.

چند نکته در مورد برنامه‌ریزی وجود دارد. اول، بر خلاف برق و گاز که در همه جا حاضر است، تنها یک مشتری از هر سه مشتری خانگی تیمز از سیستم‌های اندازه‌ گیری هوشمند آب برای شروع برخوردار هستند. در واقع، مهندسان باید به صورت فیزیکی وارد خانه‌ها شوند تا سیستم‌های اندازه‌گیری هوشمند را تنظیم و سایر مسائل را حل و فصل کنند. در صورتی که مستأجر یک آپارتمان باشد این موضوع برایتان قابل فهم‌تر خواهد بود. اما آیا می‌دانید چرا نصب باید صورت گیرد؟ آیا به آنها اجازه می‌دهید؟

بیکر اضافه می‌کند: آنهایی که سیستم اندازه گیری هوشمند آب دارند می‌توانند در حدود ۷ درصد در مصرفشان صرفه‌جویی کنند. برای آنهایی که نصب را با بازدید دقیق خانگی تلفیق می‌کنند این عدد به ۱۵ درصد می‌رسد. از ابتدای سال ۲۰۱۸ تاکنون ۲۴۰ سیستم هوشمند سنجش نصب شده و روزانه ۸/۵ میلیون قرائت صورت می‌گیرد. تا سال ۲۰۲۵ مدیریت رودخانه تیمز تصمیم دارد تا این نرخ را به ۳۵ میلیون برساند. این یک روند بی‌وقفه است و دیر یا زود همه مشتریان آب رودخانه تیمز به این برنامه می‌پیوندند و از مزایای آن بهره‌مند خواهد شد.

مترجم: بابک جمالی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.