انرژی چگونه با فناوری‌های اینترنت اشیا متحول می‌شود؟

بخش انرژی با پیشرفت های روزافزون خود می‌تواند تقریباً هر صنعت دیگری را تحت تأثیر قرار دهد. یکی از دستاوردهای اخیر در دنیای انرژی بهره‌گیری از فناوری‌های اینترنت اشیا است. همه ما اهمیت یک سیستم قابل اعتماد برای انرژی را به رسمیت می‌شناسیم؛ گذشته از این، هیچ کسب‌وکاری بدون برق اداره نمی­شود. بر اساس یافته‌های یک شرکت برنامه نویسی به نام DataRPM که از کاوش و پیشبینی نامتعارف برای تأمین تجهیزات پایدار انرژی استفاده می‌کند «از آنجایی که انرژی به معنای واقعی کلمه همه چیز در جهان صنعتی را به حرکت وا می دارد، صنعت انرژی و صنایع همگانی خودشان تحت فشار مستمر هستند تا از پس مشکلات کارآمدی بر بیایند و بتوانند بدون اختلال به صورت شبانه روزی کار کنند.»

نکته دیگر این است که همه ما می‌دانیم که هزینه برق کم نیست. خوشبختانه اینترنت اشیا درحال توانبخشی شرکت‌ها برای فهم بهتر مصرف انرژی آنها است تا بدین وسیله بتوانند هم مصرف و هم هزینه‌های خود را پایین بیاورند.

صنعت، نماینده سهم عظیمی از مصرف انرژی در آمریکا یعنی حدود یک سوم از کل آن است و این رقم بیشتر از اینها در آمارها برجسته می‌شود. با افزایش مصرف انرژی، شرکت‌های ذی‌ربط تشویق می‌شوند تا به منظور کاهش هزینه‌های عملیاتی کل خود کارآمدی را بهبود بخشند و فرصت‌ها برای این دستاوردها فراوان است.

بر اساس مطالعات پراکنده، صنعت آمریکا می‌تواند مقیاس‌هایی را معرفی کند که مصرف انرژی را بین ۱۴ تا ۲۲ درصد پایین می‌آورد. فناوری‌های اینترنت اشیا که یا هم اکنون وجود دارند یا در حال رشد و توسعه هستند در میان راه‌حل‌های مبتنی بر فناوری قرار دارند که وعده کارایی امنیت برای بخش انرژی می‌دهند.

استارتاپ‌ها و محوریت اینترنت اشیا در کشف راه‌حل

کارآفرین‌ها اغلب به دنبال حوزه‌هایی برای ایجاد تفاوت هستند و بخش انرژی می‌تواند فرصت بی‌نظیری در این مورد باشد. شرکت‌هایی نظیر WIFIPLUG که هم به کسب‌وکارها و هم به مشتریان کمک می‌کند تا از راه یاد گرفتن کارهای روزمره آنها و آسان کردن این روتین برای آنها مصرف انرژی را پایین بیاورد. شرکت مذکور تولیدکننده پلاگی هوشمند است که درحال حاضر با چهار پلتفرم اینترنت اشیا کار می‌کند. این شرکت بخشی از گروه شتابدهندگان Ameren سال ۲۰۱۷ بود که درحال حاضر نیز برای دومین گروه سالانه خود با امید به پیدا کردن دیگر استارتاپ های انرژی راه حل-محور، اپلیکیشن می‌پذیرد.

ارتقا داده‌هایی که نیاز به انرژی را پیشبینی می‌کنند

ظرفیت منابع انرژی تجدیدپذیر روزبه روز بیشتر می‌شود اما نکته اینجاست که آنها همیشه به راحتی در شبکه انرژی ادغام نمی‌شوند. به علاوه آب و هوا اثر بزرگی بر موفقیت این منابع انرژی دارد به طوری که باعث می‌شود آنها نسبت به آن دسته از انرژی‌هایی که بر سوخت‌های فسیلی مبتنی هستند کمتر قابل اتکا باشند. درست همین حالا، منابع تجدید پذیر همیشه نمی‌توانند تقاضای حداکثری خودشان را برآورده کنند.

اطلاع داشتن از تقاضای مورد نیاز برای یک حوزه مشخص بخش مهمی از تعیین کردن بهترین روش برای رفع یک نیاز است. دانشمندان مؤسسه مشارکتی برای اقلیم و ماهواره ها در کالرولینای شمالی (Cooperative Institute for Climate and Satellites-North Carolina (CICS-NC)) درحال انجام دادن اقداماتی برای ارتقا تحلیل داده‌ها و ایجاد پیش‌بینی‌های دقیق‌تر در مورد تقاضای انرژی هستند. با پیشرفت بیشتر هوش مصنوعی و اینترنت اشیا، قابلیت‌های پیشبینی پذیری هر دو این فناوری‌ها به کمک بخش انرژی خواهد آمد تا در راستای توازن برقرار کردن میان شبکه انرژی و رفع مطالبات صنعت و مشتری گام بردارد.

کاربرد فناوری‌های اینترنت اشیا در شرکت‌های صنعتی برای افزایش کارآمدی

طبیعی است که شرکت‌های صنعتی که خواستار عملکرد بهتری از خود هستند به سمت راه‌حل های فناورانه گرایش پیدا می‌کنند. در مورد شرکت Honeywell که در نیوجرسی آمریکا مستقر است باید گفت که درحال ارتقا توانایی‌های اینترنت اشیا صنعتی در زمینه گاز و نفت است و می‌کوشد با همکاری تجاری با شرکت انتشارات هوایی به نام Aereon of Austin در تگزاس و با حذف کمک به مشتریانش برای افزایش کارایی زنجیره‌های تأمین خود و پایین آوردن مقدار زمان استراحت کارخانه که بدون برنامه ریزی سپری می‌شود گام بردارد.

علاوه‌براین، وقتی صحبت از دستیابی به کارآمدی‌های انرژی باشد اینترنت اشیا و هوش مصنوعی شرکای حتمی هستند. فناوری DeepMind در گوگل یعنی همان هوش مصنوعی مشابهی که به خودش یاد میدهد تا Go بازی کند و بهترین بازیکان جهان را شکست دهد به شرکت گوگل کمک کرده است تا افزایش تقاضا در مورد سیستمهای خنک کننده را در مراکز داده خود پیشبینی کند. این اطلاعات به گوگل در کاهش ۴۰ درصدی مصرف انرژی کمک کند؛ رقمی که به ذخیره صدها میلیون دلار در طول چند سال آینده می‌انجامد.

نمی‌توان منکر این شد که اینترنت اشیا بر بخش انرژی اثرگذار بوده است و نفوذ آن به رشد خود ادامه خواهد داد. نوآوری‌های فناورانه وعده می‌دهند که شبکه ذخیره انرژی را به قرن بیست‌ویکم می‌آورند و سیتمی امن‌تر و کارآمدتر را ایجاد می‌کنند و درهمان حال نگرانی‌های مربوط به قابلیت اعتماد را که بسیار پرهزینه نیز هستند کاهش می‌دهند. ما با سرمایه‌گذاری کردن بر شبکه‌ای هوشمند و کاربرد تمام و کمال از اینترنت اشیا قادر خواهیم بود تا از مزایای فناوری‌های تجدید پذیر نظیر نیروی باد و خورشید نهایت استفاده را ببریم و آینده‌ای روشن‌تر بسازیم.

منبع: ReadWrite

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.