آرزوهای ایستگاه نوآوری رشت

 امین فرهنگ، هم‌بنیان‌گذار فضای کار اشتراکی رشت در گپ‌وگفت نوروزی از انتظارات خود از افراد دولتی می‌گوید تا  افراد تاثیرگذار در اکوسیستم استارتاپی 

امین فرهنگ ۲۳ساله از دیار گیلان دانش‌آموخته مدیریت است و هم‌بنیان‌گذار فضای کار اشتراکی ایستگاه نوآوری رشت. هم‌تیمی او مهران عباسی، فوق‌دیپلم کامپیوتر است.

در سال ۹۸ خوشحالکننده ترین و ناراحت‌کننده‌ترین اتفاق در اکوسیستم برای شما چه بود؟

سال ۹۸، اتفاق خوشحال‌کننده‌‌ای نیفتاد، به نظر من، همین که اکوسیستم کج‌دار و مریض سرپاست شاید اتفاق خوشحال‌کننده‌ای باشد. بدترین اتفاق هم قطعی اینترنت بود که در آن برهه کسب‌وکارهای آنلاین دچار خسران شدند. همین طور رفتار زننده راننده اسنپ که مسافر خود را در نیمه راه پیاده کرد، یکی از خاطرات تلخ من در اکوسیستم است.

از نظر شما عجیب‌ترین اتفاق اکوسیستم در سال ۹۸ چه بود؟

قطعی اینترنت علاوه بر اینکه تلخ‌ترین اتفاق بود در عین حال عجیب‌ترین هم بود.

اگر بخواهید در سال ۹۸یک فرد تأثیرگذار در اکوسیستم را نام ببرید، چه کسی را معرفی می‌کنید؟

آقای شایان شلیله و بهترین استارتاپ هم فلایتیو بود که توانست سرمایه هم جذب کند.

ارزیابی‌تان در مورد اکوسیستم در سال ۹۸چیست؟

واقعیت این است که ناامیدی در فضای اکوسیستم به‌وجود آمده. به‌خاطر شرایط کشور بازار کوچک‌تر شده است و فقط کسب‌وکارهایی که قدیمی‌تر هستند و دارای سرمایه و به‌قولی جریان درآمدی دارند، توانستند سرپا بمانند که درآمد این کسب‌وکارها هم روزبه‌روز کمتر می‌شود.

دولت چه کارهایی می‌توانست انجام دهد، اما نداد؟

دولت می‌توانست مشکل سربازی و بیمه نیروهای انسانی اکوسیستم را تسهیل کند. البته لایحه‌ای با عنوان نوآفرین در مورد سربازی فعالان در حوزه استارتاپی نوشته شد، اما تصویب نشد.

گپ‌وگفت‌های نوروزی را از اینجا دنبال کنید:

آرزوهای نیوُ

آرزوهای نوین‌ هاب

آرزوهای شیراز فود

آرزوهای تریپ‌ساز

آرزوهای صحراداران

آرزوهای اینستاچاپ

آرزوهای شیراز تخفیف

مشخصا از کدام مسئول انتظار دارید؟

از آقای سورنا ستاری، معاونت علمی رئیس‌جمهور. انتظار دارم مقررات دست و پاگیری که برای فعالیت در اکوسیستم وضع شده را کاهش و برنامه‌های حمایتی از استارتاپ‌ها را افزایش دهند.

از مسئولان مرتبط با اکوسیستم چه خواسته‌ای دارید؟

تنها خواسته‌ام این است که اینترنت را قطع نکنند. قوانین را آسان‌تر  یا قانون‌زدایی کنند و بیشتر هوای اکوسیستم استارتاپی را داشته باشند.

در سال ۹۹ چه آرزویی برای اکوسیستم استارتاپی دارید؟

اینکه استارتاپ‌ها در این شرایط سخت بتوانند منابع انسانی خود را حفظ کنند، چراکه تنها سرمایه‌ای که در حال حاضر وجود دارد نیروهای انسانی‌اند که در حال مهاجرت هستند. امیدوارم شرایط کلان اقتصادی بهبود یابد که در کنار آن اکوسیستم استارتاپی هم رشد کند.

چه آرزویی برای فضای کار اشتراکی خودتان دارید؟

برای ایستگاه نوآوری رشت ، آرزو می‌کنم که محیط و شرایط کسب‌وکارهایی که ما با آن‌ها در ارتباط هستیم بدون مشکل‌ باشد و اقتصاد کشور از این شرایط بحرانی زودتر گذر کند و رونق یابد، چون رشد استارتاپ‌ها در گرو بهبود شرایط اقتصادی است.

بهترین استارتاپ سال ۹۸ از نظر شما کدام بوده است؟

پاسخ خاصی به این سوال ندارم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.