استفاده از اینترنت اشیا در مخازن پسماند

مدیرعامل بازماند در مراسم افتتاحیه از اهداف فاز دوم این استارتاپ گفت

مراسم افتتاح نخستین پلتفرم هوشمند مدیریت پسماند به نام «بازماند» در ۲۰ خرداد با حضور علی نوذرپور، شهردار منطقه ۲۲، احسان خیراتیان صفائی معاون خدمات شهری و محیط زیست منطقه ۲۲، زهرا صدراعظم نوری رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران و آیدین خانکشی‌پور، مدیرعامل گروه سایروپولیس در سالن کنفرانس ستاد بحران منطقه ۲۲ برگزار شد.

به گزارش آی‌چیزها، در ابتدای جلسه، زهرا صدراعظم نوری ضمن تشکر از بنیان‌گذران این پلتفرم گفت: «طبق آمارهای موجود، از نظر مصرف کالا، انرژی و منابع، ایران از آمریکا پرمصرف‌تر است. این در حالیست که آمریکا خود کشور پرمصرفی است.»

او با اشاره به اینکه در کشور ما، پرمصرف ترین شهر، تهران است، ادامه داد: «هر شهروند تهرانی به صورت میانگین روزانه ۱۰۰۰ گرم پسماند تولید می‌کند و در حالت کلی، روزانه ۷ تا ۸ تن زباله در تهران تولید می‌شود.»

او در سخنان خود به این موضوع اشاره کرد که سالانه بخش زیادی از بودجه ۱۸ میلیاردی شهرداری، به موضوع پسماند اختصاص پیدا می‌کند که با مشارکت مردم و تحول رفتاری در حوزه پسماند و کاهش این هزینه، می‌توان مقداری از آن را در جای دیگری مانند مترو و فضای سبز مصرف کرد.

قدیمی‌ترین وظیفه شهرداری، مدیریت پسماند است

در ادامه این مراسم، شهردار منطقه ۲۲ تهران، علی نوذرپور با اشاره به قانون بلدیه که در سال ۱۲۸۶ نوشته‌ شد بیان کرد: «مهم‌ترین موضوع در قانون بلدیه، مدیریت پسماند بود. این یعنی قدیمی‌ترین وظیفه شهرداری، مدیریت پسماند محسوب می‌شود. قدمت پسماند معادل قانون بلدیه است اما با وجود این قدمت، تنها یک بند در حوزه پسماند وجود داشت تا اینکه در سال ۱۳۸۳ قانون مدیریت پسماند نوشته شد.»

او گفت: «علیرغم اقدامات قانون‌گذار در حوزه تفکیک پسماند، تا ابتدای این دوره از خدمات شهری، سهم تهران از تفکیک پسماند خشک در مبدا تنها ۳ درصد است، این آمار در سایر کلان‌شهرها مانند اصفهان، شیراز، مشهد، تبریز ۱۵ درصد است. برای رسیدن به نقطه صددرصدی تفکیک کامل پسماند خشک و تر، راه درازی وجود دارد اما این موضوع باید به عنوان هدف استراژیک مورد توجه مدیریت شهری قرار بگیرد.»

چرایی ایجاد پلتفرم بازماند

خانکشی‌پور مدیرعامل گروه سایروپولیس درباره چرایی ایجاد پلتفرم بازماند گفت: «به علت کمبود تکنولوژی و ابزارهای نظارتی، چرخه جمع‌آوری پسماند با مشکلاتی مانند حمل‌ونقل همراه بود. هدف ما از طراحی پلتفرم بازماند ایجاد یکپارچگی در این حوزه است تا شهروند بتواند با یک نام کاربری از طریق غرفه، مرکز تماس و اپلیکیشن بازماند درخواست خود را ثبت کند و همکاران ما پسماند را تحویل بگیرند.»

او در رابطه با بخش‌های این پلتفرم توضیح داد: «پلتفرم بازماند شامل شش بخش بازماندیار، خانه بازماند، پیک بازماند، مرکز تماس بازماند، بازماندآموز، بازماند ناظر است. ما به منظور رواج اپلیکیشن بازماند در بین شهروندان، خانواده بازماند را تشکیل دادیم و هرماه دو رویداد در فضای طبیعی شامل گردشگری، ورزش و پاکسازی محیط زیست برگزار می‌کنیم. در همین راستا، طبق تفاهم‌نامه با مرکز نوآوری علوم و فنون علامه طبرسی نیز کلاس‌هایی مانند زبان‌ بدن، فروش میدانی، فنون مذاکره، فن بیان، جهت ارتقا ارتباط خانواده بازماند با شهروندان برگزار می‌شود.»

خانکشی‌پور توضیح داد: «در ۲۵ روز گذشته، در نسخه آزمایشی اپلیکیشن بازماند و تنها در یک منطقه، ۱۲۷۸ هزار نفر کاربر فعال و ۳۸۹۴۶ میلیون تومان گردش مالی داشته‌ایم که در اکوسیستم استارتاپی این آمار شگفت‌انگیز است.»

مدیرعامل گروه سایروپولیس در پایان اشاره کرد که در فاز دوم، هدف استفاده از اینترنت اشیا در سیستم مخازن است.

سایت تفکیک پسماند الکترونیک و بازیافت منطقه ۲۲

صفایی معاون خدمات شهری منطقه ۲۲ درباره راه‌اندازی سایت‌های تفکیک پسماند و کمپوست گفت: «پیش از زمانی که آقای نوذرپور به عنوان شهردار انتخاب شود آمار تفکیک پسماند از مبدا تنها ۳ درصد بود اما در حال حاضر این آمار به ۱۸ درصد رسیده ‌است.»

او در ادامه بیان کرد: «در سال ۹۷ سایت تفکیک پسماند الکترونیک و بازیافت با مطالعاتی گسترده و با کمک استانداری تهران در منطقه ۲۲ به بهره‌‌برداری رسید و خدمات خود را در اختیار ۱۵ منطقه دیگر قرارداده ‌است. سایت مدیریت پسماند به مساحت ۳۰۰ مترمربع در وردآورد فعالیت دارد.»

او اضافه کرد: «جمع‌آوری پسماندهای الکترونیک توسط غرفه‌ها و ملودی‌ها انجام می‌شود و پس از تخصیص در سایت مذکور برای بازآفرینی مجدد به چرخه‌ لازم باز می‌گردد. در برخی موارد مانند  لامپ‌های ال‌ای‌دی که قابلیت خود را از دست داده‌اند نیز امحاء صورت می‌گیرد. این سایت ظرفیت پسماند تا ۱۰۰ تن را در ماه دارد که این بیشترین میزان قابلیت پسماند است و در حال حاضر حدود ۳ یا ۴ تن جمع‌آوری پسماند صورت می‌گیرد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.