اینترنت اشیا یک مشکل منسوخ شده دارد!

اینترنت اشیا برای تبدیل شدن به یک فناوری پخته راهی طولانی در پیش دارد. از تجهیزات پوشیدنی تا سنسورهای صنعتی و لوازم مصرفی، فروشندگان و کاربران اینترنت اشیا هنوز در تلاشند تا بفهمند این فناوری چه چیزی را به بهترین شکل انجام می‌دهد، درحالی‌که براساس برخی برآودها اینترنت اشیا روز به روز توسعه می‌یابد و تا سال ۲۰۲۰ به بازاری ۹ تریلیون دلاری رشد خواهد کرد.

اما هنوز اینترنت اشیا با مشکل عظیمی مثل از رواج افتادگی روبه‌روست. این مساله به صورت خنده‌داری با خود «اشیا» گره می‌خورد!

ساعت اپل، یک عتیقه نارس

باور ندارید؟ نسخه طلای جامد اپل را در نظر بگیرید که در سال ۲۰۱۵ عرضه شد و با ارزش ۱۰ هزار دلار به مبلغ ۱۷ هزار دلار به فروش می‌رسید. انتظار می‌رود که یک ساعت سنتی در آن قیمت‌ها برای دهه‌ها دوام داشته باشد و شاید حتی نسل‌ها، تا جایی که به نوعی میراث خانوادگی بدل شود. اما با اعلام سیستم عامل ۵ ساعت اپل در کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان این شرکت، نسخه اصلی این ساعت‌های فانتزی دیگر نمی‌توانند ادامه یابند. به زبان ساده آنها نمی‌توانند آخرین نسخه سیستم عامل را اجرا کنند و به دلیل این سقوط آنها ویژگی‌های جدیدی ساعت‌های اپل را که بسیار ارزان‌تر هستند، نخواهند داشت. به این ترتیب احتمالا تعداد زیادی از مشتریان بالقوه پیش خود فکر می‌کنند، چرا باید ۱۰ هزار دلار برای چیزی بپردازند که تنها دو سال دوام خواهد داشت و بعد از آن عملا منسوخ می‌شود.

برخی جایگزینی‌ها بسیار دشوار است

مساله شایع‌تر و مشکل‌تری که برای حل کردن وجود دارد این است که دستگاه‌های اینترنت اشیا در مکان‌هایی تعبیه شده‌اند که به راحتی در دسترسی نیستند. به عنوان مثال، دستگاه‌های اینترنت اشیا پزشکی که در داخل بدن مثلا در قلب نصب می‌شوند. شاید چیز مهمی به نظر نرسد، همیشه اتفاق می‌افتد که دستگاه‌ها برای اصلاحات امنیتی فراخوانی گردند. متاسفانه، در این مورد، تجهیزات مورد نظر، دستگاه‌های ضربان‌ساز (pacemaker) بودند که در قفسه سینه بیمار نصب شده‌اند وتعویض آنها می‌تواند از هر لحاظ خیلی پراهمیت به حساب آید. البته خوشبختانه، تاکنون هیچکدام از دستگاه‌های ضربان‌ساز واقعا در معرض خطر رخنه هکری قرار نگرفتند.

این مساله از ساعت‌های هوشمند و ضربان‌ساز قلب بسیار فراتر می‌رود. اتومبیل‌های هوشمند سیستم‌های اینترنت اشیا دارند که مدت‌ها قبل از پایان عمر مفید وسایل نقلیه منسوخ می‌شوند؛ مشابه دستگاه پخش موسیقی قدیمی هشت ترک که هنوز در داشبورد خودروها دهه ۱۹۸۰ وجود دارد.

و این مساله بدتر هم می‌شود، به عنوان مثال، بسیاری از سنسورهای صنعتی که برای بهره‌گیری از مزایای اینترنت اشیا ضروری هستند در نقاطی قرار دارند که دسترسی به آنها برای جایگزینی یا ارتقاء بسیار دشوار، گران و یا خطرناک است. مطمئنا، ارتقاء نرم‌افزار از راه دور می‌تواند در بسیاری از موارد به کاهش این مشکل کمک کند، اما گاهی اوقات نیاز به تعمیر یا جایگزینی وجود دارد که به صورت چالشی بروز می‌یابد.

راه‌حل ماژولی

یکی از راه‌حل‌ها امکان جایگزین کردن ماژول به انواع به روز شده مثلا در مورد تجهیزات الکترونیکی مثل ساعت هوشمند اپل است. به این ترتیب کاربران می‌توانند بخش‌های دارای کارکرد تجهیزاتشان را تعویض کنند. البته این راهکار خود یک مشکل دیگر ایجاد می‌کند و آن بزرگ‌تر، حجیم‌تر و سنگین‌تر شدن وسایل است. همچنین عملکرد هم تحت تاثیر قرار می‌گیرد. این یک راه حل نهایی نیست و برای تمام دستگاه‌ها کار نمی‌کند اما می‌تواند یک نقطه آغازین باشد.

مترجم: بابک جمالی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.