بازار اینترنت اشیا در خاورمیانه آینده روشنی دارد

انتظار می‌رود بازار اینترنت اشیا در خاورمیانه و آفریقا در سال جاری ۱۵ درصد رشد کند و به حدود ۷ میلیارد دلار برسد. شرکت مشاوره‌ای Frost & Sullivan خاورمیانه را به عنوان منطقه‌ای با پتانسیل بالا برای اینترنت اشیا شناسایی کرده است. حمل و نقل هوشمند و مراقبت‌های پزشکی حوزه‌های اصلی این پیشرفت هستند.

حمل‌و نقل و مراقبت‌های پزشکی؛ دو حوزه پیشرفت بازار اینترنت اشیا در خاورمیانه

گزارش‌ها نشان می‌دهند بازار اینترنت اشیا در خاورمیانه تا سال ۲۰۲۱ به اندازه ۱۲.۶۲ میلیارد دلار رشد خواهد کرد، زیرا انتظار می‌رود با دیجیتالی شدن کسب‌وکارهای سازمان‌های بخش عمومی و خصوصی این روند شتاب بگیرد. در واقع، کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس که پیشگام در طرح‌های شهر هوشمند و دولت هوشمند هستند شاهد استفاده بسیار زیاد از اینترنت اشیا در حمل و نقل هوشمند خواهند بود. در حال حاضر نیز مواردی از این دست وجود دارند؛ مانند خودورهای بدون راننده شهر مصدر در ابوظبی که با انرژی خورشید کار می‌کنند.

مشابه همین وضعیت را می‌توان در بازار مراقبت‌های پزشکی در منطقه خاورمیانه شاهد بود، جایی که پتانسیل بی‌نظیر برای اینترنت اشیا دارد. بیمارستان‌های واقع در کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در حال حاضر برای تبدیل شدن به نوآورترین و پیشرفته‌ترین بیمارستان‌ها در منطقه با یکدیگر رقابت می‌کنند. در سال ۲۰۱۶ بالغ بر ۱۰۰ پروژه مرتبط با ساخت بیمارستان‌های جدید یا بهبود وضعیت بیمارستان‌های موجود در دستور کار قرار داشت که ارزش آنها در مجموع ۱۸.۷۰ میلیارد دلار بود.

بازار اینترنت اشیا در خاورمیانه و به ویژه امارات متحده عربی، در سال ۲۰۱۷ به اندازه ۵۰۰ میلیون دلار هزینه داشت و انتظار می‌رود این رقم تا سال ۲۰۲۱ به ۹۰۰ میلیون دلار برسد. به گفته مدیر برنامه‌های مخابرات و شبکه سازی در International Data Corporation (IDC) پیشبینی می‌شود با توجه به صنایع ساخت و ساز، همگانی، مراقبت‌های پزشکی و حمل‌ونقل که بازارهای کلیدی صنعت را تشکیل می‌دهند هزینه اینترنت اشیا تا سال ۲۰۲۰ از ۱۰ میلیارد دلار نیز تجاوز کند.

بازار اینترنت اشیا در خاورمیانه از پایه نسبتاً کمی یعنی چیزی کمتر از یک سوم مصرف جهانی آغاز کرد و اکنون رو به رشد است. در سال ۲۰۱۷ مصرف کلی اینترنت اشیا در منطقه ۶.۰۷ میلیارد دلار بوده است.

در مورد کشورهای دیگر منطقه خاورمیانه باید گفت که چهار کشور اصلی یعنی ترکیه، آفریقای جنوبی، عربستان سعودی و امارات متحده عربی روی هم رفته ۵۸ درصد سهم کلی را تا سال ۲۰۲۱ خواهند داشت.

بازار رو به رشد اینترنت اشیا در خاورمیانه

چند عامل بر تکامل بازار اینترنت اشیا در خاورمیانه و پیشروی آن اثرگذار هستند: اقتباس سریع، امنیت، افزایش کارآمدی، توانایی پایین آوردن هزینه مالکیت، شبکه‌ها و بلاکچین هوشمند. در واقع، فناوری ۵جی محل تلاقی اینترنت اشیا و سیار بودن است. به کار بستن این عوامل رشد اینترنت اشیا را دوچندان خواهد کرد.

پیشبینی‌ها نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۸ با مجموع ۲.۴۸ میلیارد دلار خدمات اینترنت اشیا به بزرگترین مقوله فناوری در بازار تبدیل شود.

منبع: Gulf News

مترجم: تمنا منصوری

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.