بازدید وزیر امور‌خارجه از کارخانه نوآوری آزادی

ظریف: با کارخانه‌های نوآوری سهم بزرگی از آینده خواهیم داشت

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه روز ۲۹ مهر از کارخانه نوآوری آزادی، شعبه پارک فناوری پردیس بازدید کرد.

کارخانه نوآوری آزادی یکی از شعبه‌های پارک فناوری پردیس است که با هدف ایجاد بستری مناسب  برای جذب، پرورش و رشد تیم‌های نوپا و تسهیل ورود آن‌ها به پارک‌ فناوری پردیس شکل گرفته است. در حال حاضر بسیاری از استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان، پتانسیل صادرات محصولاتشان را به کشورهای دور و نزدیک دارند. در حاشیه این بازدید وزیر امورخارجه، به سوال‌های خبرنگاران  هم پاسخ داد.

ظریف در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره احساسش از شنیدن دغدغه‌های جوانان فعال در پارک و راه‌حلش برای حل مشکلات آنان گفت: «در پارک فناوری پردیس می‌توانیم آینده بسیار روشن کشور را مشاهده کنیم. کشور ما با این سطح از توانمندی جوانان تحت تاثیر تحریم‌ها و فشارهای خارجی قرار نخواهد گرفت. اگر ما با آگاهی و سعه صدر اجازه دهیم جوانان قدرت بگیرند و امکانات موردنیازشان را در اختیارشان قرار دهیم، فرصت بی‌نظیری برای کل کشور فراهم خواهد شد. صادرات یکی از زمینه‌های مهم افزایش توان اقتصادی و قدرت ملی ما است که در پارک علم‌وفناوری پردیس به‌صورت جدی و با رویکردهای علمی بر روی آن سرمایه‌گذاری شده است.»

ظریف همچنین در مورد اجرایی شدن کمک‌های وزارت خارجه برای اقدام در مقابل تحریم‌های گوگل و اپل گفت: «البته در این زمینه وزارت ارتباطات به طور مستقیم دخالت دارد، اما ما کمک خواهیم کرد. ما توانستیم تحریم‌های آمریکا را در دنیا نامشروع کنیم. البته آمریکا بواسطه دلار قدرت زیادی در بازار دارد، اما به این معنی نیست که آمریکا می‌تواند به‌صورت دائمی فشارهایش را اعمال کند.

برای مدتی فشارهایی را تحمل می‌کنیم که البته فشارهای وارد بر مردم برای ما جای نگرانی دارد اما با این جوانان و توانمندی‌هایشان حتما آمریکاها نمی‌توانند این وضع را پیش ببرند.

در حال حاضر شاهد هستیم که بسیاری از کشورها سیستم مالی و بانکی خودشان را تا جایی که ممکن است از دلار آمریکا مستقل کرده‌اند و این اقدام مهمی است. کارهایی که در کارخانه نوآوری انجام می‌شود نشان‌دهنده این است که ما سهم بزرگی در آینده خواهیم داشت و این باعث خوشحالی من است.»

ظریف همچنین تاکید کرد: «دست دوستی و همکاری جمهوری اسلامی همیشه به سمت کشور‌های همسایه دراز بوده و اگر زمینه فراهم باشد و آمادگی وجود داشته باشد که کشور‌های همسایه همکاری کنند حتما ما هم این آمادگی را خواهیم داشت.»

ظریف در ادامه بیان کرد: « امکاناتی که ما برای صادرات داریم به عنوان یکی از روش‌های شش گانه تقویت اقتصاد کشور، افزایش صادرات، افزایش خدمات فنی مهندسی و افزایش کار غیر ضروری در برابر واردات، سرمایه گذاری و گردشگری است.»

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان با بیان اینکه شرکت‌های دانش بنیان و تولیدات علمی آن‌ها یکی از مزیت‌های نسبی ما در صادرات است گفت: «امروز بسیار خوشحالم که جوانان زیادی را در اینجا دیدم که می‌توانند توفیقات بسیار زیادی در بازار‌های جهانی داشته باشند و امیدوارم دولت بتواند موانعی را که تحریم‌های ظالمانه آمریکا بر سر راه این جوانان ایجاد کرده بردارد؛ البته آنطور که من این جوانان توانمند را دیدم این‌ها خودشان موانع را برمی دارند چرا که دنیا احساس می‌کند نداشتن این توانمندی‌ها ضرری برای خودشان است.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.