زنجیره بلوکی به کشتزارها رسید

۸ استارتاپ بلاکچینی که صنعت کشاورزی را متحول خواهند کرد

فناوری بلاک‌چین، زمینه‌های مختلفی ر ا در عرصه کشاورزی بهبود بخشیده است. فناوری که این روزهای بیش از هر حوزه‌ای در بازار ارزهای دیجیتال از آن می‌شنویم در حال نفوذ بی‌سروصدا به سایر صنایع هم هست. یکی از این بازارهایی که فناوری زنجیره بلوکی برای متحول کردن آن سرمایه‌های زیادی را جذب کرده، کشاورزی است. اما بلاکچین چطور می‌تواند کشاورزی را تحت تاثیر محاسبات و پلتفرم‌های پیچیده خود قرار دهد؟

  • بهینه‌سازی چرخه تأمین مواد غذایی: کاهش زمان بررسی مبدأ مواد غذایی به چند ثانیه و حصوصل اطمینان از ایمنی و بهبود کارایی
  • بیمه محصولات: با بارها، مسیرهای زمینی و اطلاعات اساسی مطابقت با حامل‌ها در ارتباط است و کیفیت محصولات، قیمت، موقعیت مکانی و طرف‌های درگیر را ثبت می‌کند
  • تراکنش و معاملات: به کشاورزان در فروش محصولات با قیمتی منصفانه کمک می‌کند و هزینه معامله را پایین می‌آورد. همچنین به کشاورزان با حوزه کاری کوچک‌تر کمک می‌کند که وارد بازار شوند.
  • قابلیت رهگیری: قراردادهای هوشمند، محصولات کشاورزان را بیمه می‌کند و جایگزین فرآیندهای بیمه پیچیده می‌شود. فرآیندهای بیمه در گذشته چندین ماه زمان می‌‌برد.

۸ مورد از استارتاپ‌هایی که صنعت کشاورزی را متحول کرده، عبارت است از:

AgriChain

یک شرکت بلاک‌چین است که بر پایه تراکنش‌های کشاورزی نظیر به نظیر تمرکز دارد و سعی دارد که افراد واسطه را از میان بردارد.

AgriDigital

یک راهکار مدیریت کالای یکپارچه و مبتنی بر بلاک‌چین برای صنعت جهانی دانه‌ها و غلات است. این پلتفرم از طریق قراردادهای هوشمند به پردازش تراکنش‌های کشاورزی می‌پردازد.

AgriLedger

یک پروژه سازمانی اجتماعی در انگلستان است که به کشاورزان در رهگیری منشأ مواد غذایی کمک می‌کند و دسترسی به منابع مالی و ذخیره‌سازی اطلاعات مربوط به تراکنش‌ها را آسان می‌کند.

Demeter

یک قطب مرکزی برای اجاره و کشاورزی بر زمین‌های کوچک در تمامی نقاط جهان است. این استارتاپ قصد دارد واسطه‌ها، پیچیدگی یا موانع سازمان‌های بزرگ را از میان بردارد.

Etherisc

یک استارتاپ بلاک‌چین است که از طریق برنامه‌های بیمه غیرمتمرکز، به کشاورزان خدمات بیمه‌ای ارائه می‌دهد.

Ripe

این استارتاپ در زمینه چرخه تأمین شفاف و دیجیتال مواد غذایی فعالیت می‌کند و بر اطلاعات کیفیت مواد غذایی با هدف پیاده‌سازی سیستم بلاک‌چین در زمینه مواد غذایی تمرکز دارد.

بلاک‌چین در کشاورزی
میزان نوآوری بلاک‌چین در بازار کشاورزی، از حدود ۴۱.۲ میلیون دلار در سال ۲۰۱۷ به حدود ۴۳۰ میلیون دلار در سال ۲۰۲۳ خواهد رسید. این رقم بیانگر نرخ رشد مرکب سالیانه ۴۷.۸ درصد است.

TE-FOOD

این استارتاپ، ابزارهای شناسایی در دام‌ها، حمل و نقل و بسته‌بندی مواد غذایی پیاده می‌کند تا بتواند تمام فرآیند تأمین را تحت کنترل درآورد و از کیفیت محصولات اطمینان حاصل کند.

Worldcovr

این استارتاپ در زمینه بیمه محصولات فعالیت می‌کند و هدف آن حفاظت از محصولات در برابر آسیب با کمک گرفتن از ماهواره‌هاست. این استارتاپ در میزان بارش نظارت دارد و سیستم پرداخت آن خودکار است.

میزان نوآوری بلاک‌چین در بازار کشاورزی، از حدود ۴۱.۲ میلیون دلار در سال ۲۰۱۷ به حدود ۴۳۰ میلیون دلار در سال ۲۰۲۳ خواهد رسید. این رقم بیانگر نرخ رشد مرکب سالیانه ۴۷.۸ درصد است.

بهینه‌سازی چرخه تأمین مواد غذایی

ارائه اطلاعات در مورد منشأ محصولات غذایی برای حصول اطمینان از وفاداری مشتری الزامی است. بلاک‌چین این توانایی را دارد که فروش ایمن میوه و سبزیجات را تسهیل کند. زمان رهگیری منشأ مواد غذایی در این سیستم تا حدود زیادی کاهش می‌یابد. در عرض چند ثانیه می‌توان این مسئله را پیگیری کرد.

شاید برایتان جالب باشد:
رشد بلاک‌چین‌ در سال‌ جاری

بلاک‌چین در کشاورزی نه‌تنها بر تسهیل فرایندهای تراکنشی بلکه برای بالا بردن سطح کاری کشاورزان دارای زمین‌های کوچک  هم مناسب است. یکی از دلایل عرضه محصولات دارای کیفیت پایین در بازارهای جهانی، عدم نظارت بر کیفیت محصولات است.

این سیستم برای تعیین قیمت‌های منصفانه و منطقی نیز مناسب است و یک حوزه رقابتی خوبی در زمینه کشاورزی ایجاد می‌کند.

قابلیت رهگیری

در حال حاضر بازارهای جهانی نیازمند محصولات محلی و ارگانیک هستند. بلاک‌چین در کشاورزی از کیفیت عالی محصولات و پرورش آن‌ها در فضای مناسب اطمینان حاصل می‌کند. در بلاک‌چین اطلاعات مربوط به کاشت و برداشت محصولات ثبت می‌شود.

نتیجه گیری

بلاک‌چین در کشاورزی در واقع یک فناوری پیشرفته است که می‌تواند بسیاری از فرآیندهای فعلی بازمهندسی کند این بازمهندسی کلیه معاملات، رهگیری منشأ مواد غذایی و پیگیری نیاز مشتریان به ایجاد بازارهای جدید را دربرمی‌گیرد

همگام شدن با جدیدترین توسعه‌ها در زمینه فرآیندهای کشاورزی به اندازه ایجاد تحول در کل صنعت کشاورزی پیچیده است. با توجه به رشد و توسعه سریع این فناوری، داشتن اطلاعات کافی از جدیدترین پیشرفت‌ها در این زمینه برای برنده شدن در رقابت بزرگی که در صنعت کشاورزی به وجود آمده، لازم و ضروری است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.