کارآفرین زیر ۳۰ سال؛ از افسانه تا واقعیت

آیا واقعا سن روی موفقیت کارآفرینان تاثیری دارد؟

سال‌ها تلاش می‌شد بین سن کارآفرینان و موفقیت کسب‌وکار تازه آن‌ها ارتباطی برقرار شود. مطالعات زیادی در این زمینه انجام‌شده که گزارش بنیاد کافمن و دانشگاه دوک در کنار موسسه فوندر از آن جمله است.

در اینجا نمی‌خواهیم این مطالعات را بسنجیم و بازگو کنیم، اما بد نیست بدانیم که براساس یافته‌های این پژوهش‌ها میانگین سن افرادی که کسب‌وکار خود را شروع می‌کنند ۴۰ سال است و تعداد افرادی که در سن بالای ۵۵ سال موفق به ایجاد کسب‌وکار با رشد بالا می‌شوند، دوبرابر افراد ۳۵ساله است.

میانگین سن صاحبان کسب‌وکارهای میلیارد دلاری ۳۹ سال است. روشن است که تاثیر سن بر موفقیت کارآفرینان کمتر از تجربه آنان در کسب‌وکار است.

بنابراین در پاسخ به این پرسش که آیا سن در موفقیت کارآفرینان تاثیر دارد، باید گفت: نه، سن به‌خودی‌خود تاثیری در پیش‌بینی موفقیت یک کارآفرین ندارد، اما تجربه چنین نقشی را دارد. تجربه غالبا با افزایش سن به دست می‌آید. کارآفرینان باهوشی که تجربه کمی دارند این نقیصه را با حلقه‌ای از راهنمایان مجرب مرتفع می‌سازند.

برای ارضای حس کنجکاوی، تعدادی از کسب‌وکارهای موفق را بررسی کردیم تا ببینیم کارآفرینان صاحب این کسب‌وکارها در زمان شروع به کار خود چندساله بوده‌اند.

سن این افراد به ترتیب از جوان‌ترین فرد به این شرح است: فیس‌بوک «۲۰»، مایکروسافت «۲۰»، اپل «۲۱»، گوگل «۲۵»، توییتر «۳۰»، آمازون «۳۰»، تسلا «۳۴»، اوراکل «۳۵»، نتفلیکس «۳۷»، زینگا «۴۱»، والمارت «۴۴»، مک‌دونالد «۵۳». بنابراین سن این افراد محدوده بزرگی را در برمی‌گیرد و تجربه قبلی برای بسیاری از این کارآفرینان نقشی اساسی بازی می‌کند، گرچه در مورد فیس‌بوک، مایکروسافت، و اپل نیازی به آن نبوده است.

من هم در تمام عمر خود کارآفرین بوده‌ام و پنج شرکت را پایه‌گذاری کرده‌ام: در ۱۸سالگی شرکت مربوط به مشاغل عجیب، تجارت کتاب‌های کمیک در ۲۰سالگی، وب‌سایت سفرهای ماجراجویانه در ۲۹سالگی، شرکت مشاوره در ۴۱سالگی، و شرکت استارت‌آپی در ۴۴سالگی. اگر بخواهم میزان تاثیر سن بر موفقیت خودم را طی سالیان بیان کنم، باید به نکات زیر اشاره کنم: نخست اینکه موفقیت من مرهون میزان ساعاتی بود که صرف آن کار کردم. دوم موفقیت رابطه مستقیمی با میزان اشتیاقی دارد که صرف آن کار شده است. سوم موفقیت بستگی دارد به اینکه آن را چگونه معنا کنید. به این معنا که برای من راه‌اندازی این کارها موفقیت بوده، صرف‌نظر از اندازه‌ای که رشد کرده.

چهارم بزرگ‌ترین درآمد من در موردی بود که سابقه کاری قبلی و تجربه مدیریتی نداشتم که این در نقطه مقابل موارد ذکرشده قبلی است.

پنجم اینکه امروز در ۴۵سالگی و با ۱۶ سال تجربه مدیریت و درس‌های فراوانی که آموخته‌ام، خودم را باتجربه‌تر و قابل‌تر در ایجاد یک کسب‌وکار می‌دانم. یکی از شرکای سرمایه‌گذارم می‌گفت که هرگز روی کاری که مدیر تازه‌کاری دارد، سرمایه‌گذاری نمی‌کند چراکه این افراد اشتباهات زیادی می‌کنند.

به نظرم تا حدودی درست است که از تجربه‌های دست‌اول درس گرفته شود، اما این ربطی به سن و سال ندارد. نمونه‌های متعددی از کارآفرینانی هستند که در سال‌های جوانی به موفقیت رسیده‌اند، امرسون اسپارتز که بزرگ‌ترین سایت هواداران هری پاتر را با یک میلیون بازدید ماهیانه در ۱۲سالگی راه انداخت، یکی از این افراد است. در مورد سن مایلم درباره خودم بگویم که تمایلم به خطرپذیری در ۴۵سالگی با ۲۹سالگی تفاوت دارد.

برای مثال، شما به کارهایی فکر می‌کنید که به اندوخته‌تان برای دانشگاه رفتن فرزندانتان صدمه‌ای نزند. در حالی که بیشتر کارآفرینان از قرار دادن همه دارایی‌شان در جریان اجرای طرح‌هایشان ابایی ندارند. روشن است که امروز من توانایی فیزیکی کمتری دارم، اما می‌دانم که از نظر ذهنی کارآیی بیشتری دارم و می‌دانم که ساعات کاری‌ام را چگونه صرف کنم تا بهترین نتیجه را بگیرم.

بنابراین در پاسخ به این پرسش که آیا سن در موفقیت کارآفرینان تاثیر دارد، باید گفت: نه، سن به‌خودی‌خود تاثیری در پیش‌بینی موفقیت یک کارآفرین ندارد، اما تجربه چنین نقشی را دارد. تجربه غالبا با افزایش سن به دست می‌آید. کارآفرینان باهوشی که تجربه کمی دارند این نقیصه را با حلقه‌ای از راهنمایان مجرب مرتفع می‌سازند.

مترجم: فریبا عوض‌زاده

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.