در فضای کسب وکارهای IoT، تحریم‌ها میتواند به فرصت تبدیل شود

حمیدرضا احمدیان، مدیر کل دفتر نوآوری و حمایت از سرمایه‌گذاری معاونت فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از اعضای شورای سیاستگذاری رویداد هفته دیجیتال هستند. به بهانه این رویداد گفتگویی با ایشان داشتیم که در ادامه می خوانید:
  •  شما وضعیت بازار IoT در ایران را چطور ارزیابی می‌کنید؟

اندازه بازار اینترنت اشیا در جهان در طی سالیان اخیر به حجمی معادل چند صد میلیارد دلار رسیده است. نرخ رشد سالانه این بازار در طی این سال‌­ها بسیار بالا بوده و پیش بینی‌های موسسات معتبر جهانی نشانگر این است که این روند رو به رشد، طی سال­‌های آتی نیز با نرخ بالاتر از گذشته ادامه می­‌یابد. قرار است ارزش این بازار در منطقه خاورمیانه و آفریقا تا سال ۲۰۲۱ به تنهایی به بیش از ۱۲ میلیارد دلار برسد.

با توجه به موارد بالا و همچنین وجود پتانسیل­‌های مناسب داخلی و فعالیت‌­هایی که در سال‌­های اخیر در کشور آغاز شده، قطعاً می‌توان گفت یکی از بازارهای دارای بیشترین پتانسیل رشد در سال‌های آتی در بخش فناوری اطلاعات ایران، بازار اینترنت اشیا است. علی الخصوص در چند سال گذشته و با گسترش و توسعه زیرساخت‌های ارتباطی در کشور از قبیل شبکه­‌های ارتباطی و فیبرنوری، افزایش پهنای باند و راه‌اندازی شبکه‌های نسل ۳ و ۴ ارتباطات سیار در کشور زمینه لازم برای فعالیت کسب‌و‌کارها در این بازار فراهم شده است. به طوریکه امروزه شاهد آن هستیم که برخی شرکت‌های نوپا به طور جدی در این حوزه وارد شده و کار می‌کنند. این کسب‌وکارها در لایه‌های مختلف سخت‌افزار، ارتباط، ایجاد پلت‌فرم‌ها، ارایه سرویس، امنیت و پردازش اطلاعات در بازار فعال هستند. از سوی دیگر وجود نیروی انسانی جوان، متخصص و تحصیلکرده نیز از جمله ظرفیت‌­های موجود کشور برای توسعه این بازار است.

اما آنچه مسلم است این که ما هنوز در ابتدای راه هستیم و بازار اینترنت اشیا در ایران پتانسیل و ظرفیت‌­های بکر بسیاری برای رشد و توسعه دارد. فرصت‌­های بسیاری برای سرمایه­‌گذاری و شکل­‌گیری کسب‌و‌کارها در زیربخش­‌هایی نظیر شهرها و منازل هوشمند، کاربردهای صنعتی، بهداشت، خودروسازی، کشاورزی و موارد مشابه در کشور وجود دارد. با این حال لازم است که علاوه‌بر کسب‌­وکارهای استارتاپی، شرکت‌های بزرگ فناوری اطلاعات کشور و خصوصاً اپراتورهای تلفن همراه و دیتا نیز از طریق برنامه­‌های اجرایی مدون به این موضوع ورود کنند و با حمایت از شکل­‌گیری استارتاپ­‌ها زمینه برای توسعه این بازار را به خصوص در لایه‌های ارایه خدمت، پردازش اطلاعات، امنیت و پیاده‌­سازی پلت­فرم­‌ها فراهم آورند.

  • طی یک سال گذشته چه اقداماتی در وزارت ارتباطات در حوزه IoT انجام شده است؟

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از طریق واحدهای زیرمجموعه نظیر پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات طرح اینترنت اشیا را در برنامه جدی کاری خود قرار داده است و اولین مستندات مطالعاتی در این ارتباط را سال گذشته منتشر کرده است و برنامه­‌های مداوم در راستای تعامل و هم­‌افزایی فعالین اکوسیستم در جریان است. همچنین برخی پروژه‌های اجرایی پایلوت در حوزه کشاورزی و صنعت با بهره گیری از تکنولوژی IoT را در مناطق مختلفی از کشور پیاده‌­سازی شده‌­اند. از دیگر اقدامات صورت گرفته در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌­توان به تفاهم و کارهای انجام شده با سایر وزارتخانه‌ها از جمله وزارت نیرو در راستای هوشمندسازی کنتورهای مصرف برق، آب اشاره کرد.

علاوه بر این دفتر نوآوری و حمایت از سرمایه گذاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در طی یک سال گذشته با انجام مطالعات راهبردی، نسبت به رصد تحولات بین­‌المللی، بررسی روند تغییرات بازار، و سرمایه گذاری­‌های انجام شده جهانی در این صنعت در منطقه و جهان اقدام کرده است.

  • برنامه وزارت ارتباطات برای سال آینده چیست؟

در طی سال جاری تعاملات با انجمن‌ها و تشکل‌های فعال در زمینه اینترنت اشیا در کشور توسط این دفتر به­‌طور مداوم برقرار بوده و تلاش شده است با مشارکت در برنامه‌ها، ارائه مشاوره، آموزش، فرهنگ­سازی و حمایت از طرح‌های پیشنهادی در راستای کمک به توسعه اکوسیستم اینترنت اشیا در کشور اقدام شود که قطعاً در سال آتی نیز این موارد با جدیت بیشتری از طریق تعامل بیشتر با ارگان‌­هایی نظیر شهرداری و سایر وزارتخانه­‌ها ادامه خواهد یافت.

  • به‌نظر شما با توجه به تحریم‌های وجود، توسعه خدمات IoT می‌تواند چه تأثیری درشرایط اقتصادی فعلی کشور داشته باشد؟

اگرچه تحریم در ذات خود چالش­‌ها و سختی‌­هایی را به دنبال خواهد داشت، اما در حوزه فناوری اطلاعات و مسائلی از این دست که با دانش روز ارتباط دارند، تحریم نمی‌­تواند به عنوان یک عامل بازدارنده عمل کند. در این شرایط مشاهده می‌کنیم که همچنان بازار فناوری اطلاعات به عنوان یکی از بخش‌های دارای بیشترین پتانسیل رشد در کشور به شمار می‌رود و علاوه بر امکان توسعه فعالیت‌­های داخلی، با مطالعه دقیق، شناخت درست بازار و تدوین برنامه هوشمندانه و حساب شده می‌توان به حضور در بازارهای منطقه حتی در شرایط تحریم بسیار امیدوار بود. چرا که علاوه بر وجود دانش و ظرفیت­‌های داخلی فرصت­‌های مناسب و بکری در منطقه و کشورهای هدف برای حضور و فعالیت بخش خصوصی داخلی وجود دارد که البته همانطور که اشاره شد موفقیت در این موضوع نیازمند تدوین و اجرای مدل­‌های هوشمندانه و متفاوت با گذشته است.

پس اساساً در فضای کسب­‌وکارهای جدید، تحریم می‌­تواند به عنوان یک فرصت تلقی شود و امکان رشد و رقابت برای کسب‌وکارهای داخلی را فراهم آورد. خصوصاً در حوزه IoT در صورتی که بخواهیم اقدامات محتوایی و زیرساختی در کشور انجام دهیم و برای ایجاد پلت­فرم‌­ها اقدام کنیم تحریم نمی‌­تواند مانع شود. برای دستیابی به این اهداف لازم است که با همکاری تمام بازیگران این حوزه از جمله فروم و آکادمی اینترنت اشیا برای ایجاد شرکت‌های ارزش آفرین با قابلیت حضور در بازارهای منطقه و جهانی، برنامه و مدل­‌های اجرایی تهیه و اجرایی شود.

  • فکر می‌کنید برگزاری کنفرانس IoTex می‌تواند چه تأثیری در توسعه بازار IoT در کشور داشته باشد؟

برگزاری کنفرانس­ IoTex توسط فروم و رویدادهایی نظیر این، علاوه بر اینکه فعالان این عرصه را به منظور تبادل دانش و اطلاعات، آشنایی با آخرین روندهای روز جهانی، مطالعه اقدامات سایر کشورها، و شناخت پتانسیل­‌های داخلی دور هم جمع می‌کند، فرصت خوبی را برای تبادل نظر بخش خصوصی و دولتی با هدف آشنایی با چالش‌­ها و موانع پیش رو فراهم می‌­آورد و کمک می­‌کند تا تعامل بیشتری برای ارائه راهکارهای حمایتی و هم‌­اندیشی در جهت رفع مشکلات فرآهم شود.

همچنین این رویدادها زمینه برای جلب مشارکت سایر فعالین اکوسیستم نظیر اپراتورها، شرکتهای سرمایه گذاری، مراکز علمی و تحقیقاتی برای تعریف پروژه­‌ها و ایجاد بازارهای بزرگتر را امکان­‌پذیر می‌­سازد. از سوی دیگر علاقه­‌مندان ورود به کسب­‌وکارهای این بخش نظیر دانشجویان و متخصصین جوان نیز می‌توانند از این رویدادها برای بهره­‌گیری دانشی و شبکه‌­سازی به منظور شروع فعالیت آتی کسب‌وکار خود بهره‌مند شوند.

منبع: دیجیتال ویک

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.