تجربه خرید از حراجی با تلفیقی از گیمیفیکیشن

حراج آنلاین در ایران با استارتاپ بیدزیلا

استارتاپ بیدزیلا سامانه حراج و فروش کالاست. مهدی رسولی، ویدا ربیعی و ثمین نورعلی‌زاده، سامانه و اپلیکیشنی طراحی کرده‌اند که بر اساس یک بیزینس مدل رقابتی و جذاب به حراج و فروش کالاهای مختلف و مخصوصا کالاهای دیجیتال و لوازم خانگی می‌پردازد؛ مدلی که در آن مشتریان، یا به تعبیری شرکت‌کننده‌های حراج‌ها، ضمن رقابت در زمان‌بندی حراج، می‌توانند کالای مورد نظرشان را با تخفیف‌های زیاد و تا ۸۰ درصد ارزان‌تر از قیمت بازار خریداری کنند. بیدزیلا توانسته است با برگزاری بیش از ۲۷۰۰ حراجی کوچک و بزرگ تا کنون تعداد کاربرانش را از مرز ۶۲ هزار نفر بگذراند.

مشتریان با خرید بسته‌هایی که حکم ورودی به حراجی‌های بیدزیلا را دارند، علاوه بر شرکت در حراج و احتمالا شانس خرید کالا با قیمت مطلوب‌تر می‌توانند از کوپن تخفیف خرید آن‌لاین کالا که معادل ۱۵۰ درصد قیمت ورودی آن‌ها به حراج‌ها بوده، استفاده کنند. مهدی رسولی یکی از هم‌بنیان‌گذاران بیدزیلا و مدیرعامل آن است.

او تحصیل‌کرده رشته مدیریت بازرگانی و دولتی است و بعد از فارغ‌التحصیلی به عنوان کارشناس تحلیل نرم‌افزار، کارشناس و مدیر فروش نرم‌افزار و همین‌طور مدیر کنترل پروژه با شرکت «همکاران سیستم» به مدت نُه سال کار کرده. رسولی از چهار سال پیش تصمیم گرفت وارد حوزه استارتاپ‌ها شود؛ راه‌اندازی سامانه «مسیر ایرانی و دنیای کار» در زمینه معرفی مشاغل و هدایت تحصیلی اولین تجربه او در این مسیر بود. درحالی‌که این تیم به قوت در حال فعالیت هستند، رسولی از هشت ماه پیش از آن‌ها جدا شد و این‌بار تصمیم گرفت با هم‌فکران دیگرش در کنترل‌تک، کسب‌وکار دیگری را در اندازه بزرگ‌تر و با قابلیت رشد و پتانسیل بیشتر تجربه کند.

مهدی رسولی در این رابطه می‌گوید: «وقتی وارد کنترل‌تک شده بودم، ایده‌های اولیه بیدزیلا شکل گرفته بود. این ایده را در کنار دیگر افراد تیم متناسب با شرایط و قوانین ایران با هم‌فکری هم اصلاح و گسترش دادیم. از آن زمان تا این لحظه بیدزیلا به رشد و بلوغی رسیده که خوش‌بختانه آن را در مسیر اصلی خودش قرار داده است.»

بیدزیلا تا چه اندازه توانسته در فضای آزمون و خطایی که برای کسب‌وکارهای نو، از این دست وجود دارد، برای ادامه کار در بازار انعطاف داشته باشد؟

قطعا بیدزیلا انعطاف بسیار زیادی نشان داده، چون مدل کسب‌وکار این برند یک مدل جذاب و جدید است. به تعبیری می‌توان آن را شبیه به یک بازی دانست. در واقع ما در بیدزیلا، پروسه خرید را برای مردم به یک پروسه جذاب و بازی‌گونه تبدیل کردیم. مدل فروش و حراج بیدزیلا، قابلیت انعطاف بالایی دارد و ما در شش ماه گذشته برای این‌که مدل جذاب‌تری داشته باشیم که بیشتر با ذائقه کاربران، هم‌خوانی داشته باشد و بتوانیم رضایت آن‌ها را جلب کنیم، تغییرات بسیار زیادی در بیدزیلا داده‌ایم؛ از این به بعد هم این تغییرات وجود خواهد داشت تا این‌که بتوانیم به حداکثر بازدهی از یک پلتفرم آن‌لاین برسیم.

از این گذشته، این مدل حراجی آن‌لاین در کشورهای خارجی هم وجود دارد، اما چیزی که آن‌جا اجرا می‌شود، با قوانین داخلی کشور ما مغایرت داشت، بنابراین بخش بزرگی از تغییراتی که ما در این مدل دادیم، مربوط به تغییراتی بود که مدل فروش و حراج بیدزیلا را با قوانین داخل کشور و قوانین شرع متناسب کند. بر همین اساس موفق شدیم با توضیح بیزینس مدل بیدزیلا و ارائه مدارک و استدلال‌های کافی از وزارت صنعت و معدن و تجارت، ای‌نماد دریافت کنیم و از وزارت ارشاد لوگوی رسانه‌های دیجیتال بگیریم.

 پیش از بیدزیلا حراج‌های آن‌لاین در ایران وجود داشتند. تفاوت مدل بیدزیلا با حراج‌های آن‌لاین دیگر چیست؟

از نظر پلتفرم نرم‌افزاری، بیدزیلا از سایر رقبا قوی‌تر است و این تنها پلتفرمی است که در ایران هم وب‌سایت دارد و هم اپلیکیشن متناسب با سیستم عامل‌های اندروید و IOS. از نظر سطح کالاهایی که به حراج گذاشته می‌شود، مدل بیدزیلا عموما لوازم دیجیتال و کالاهای خانگی‌ای را که متوسط قیمتشان بیشتر از یکی دو میلیون تومان است، به حراج می‌گذارد، اما در مدل‌های حراج آن‌لاین دیگر محصولات مختصرتر و معمولی‌تر و با بازه قیمتی کوچک‌تر، تعداد حراج‌های کمتر و کلا با گستردگی کمتری کار می‌کنند.

در حال حاضر بیدزیلا بیش از ۳۰ هزار کاربر دارد که تصور می‌کنم نسبت به سایت‌های دیگری که در بازار هستند، این رقم برای این سامانه رشد قابل توجهی است.

گفت و گو با مهدی رسولی
مهدی رسولی، ویدا ربیعی و ثمین نورعلی‌زاده هم‌بنیان‌گذاران بیدزیلا

 کسب‌وکار بیدزیلا چطور توانست خودش را در فضای بازار ایران جا بیندازد؟

وقتی ایده‌های جدید می‌آیند، همیشه در مقابلشان یک‌سری مقاومت‌هایی هم وجود دارد، اما یک‌سری از افراد خاص هستند که همیشه از ایده‌های جدید و تکنولوژی جدید استقبال می‌کنند و تمایل بیشتری به آن‌ها نشان می‌دهند. قاعدتا این افراد در ابتدا مشتری ما هستند، ولی عموم افراد به چشم تردید به این قضیه نگاه می‌کنند و حتی یک‌سری سایت‌های جدید هم هستند که از این فضا استفاده کرده و به شکل‌های مختلف فضا را مسموم می‌کنند. بنابراین بعضی از مردم اعتماد نمی‌کنند و این‌که بگویند در سایتی یک کالای چهار میلیونی را می‌توانند با دو میلیون یا یک میلیون و هشتصد هزار تومان یعنی با ۶۰، ۷۰ درصد تخفیف خریداری کنند، این در وهله اول برایشان عجیب است. در صورتی که وقتی همین افراد مدل ما را مطالعه می‌کنند و با سازوکار آن آشنا می‌شوند، جذبش می‌شوند.

از طرفی بیدزیلا یک مدل خرید است که مانند فروشگاه‌های اینترنتی است که فرد برای خرید نیازی ندارد که از منزل خارج شود، اما مزیتی که نسبت به آن‌ها دارد، این است که کاربران و مشتریان ضمن شرکت در حراج در هیجان جذاب رقابت هم قرار می‌گیرند و اگر برنده شوند، احتمال دارد جنسی را با قیمت خیلی خیلی پایین‌تر از قیمت بازار خریداری کنند. مدل بیدزیلا به این صورت است که اگر کاربران نتوانستند حراجی را ببرند چیزی را از دست نداده‌اند و به آن‌ها یک کوپن تخفیف داده می‌شود که مبلغ آن بیشتر از پولی است که در ابتدا برای ورود به حراج پرداخت کرده‌اند.

در واقع در مدل بیدزیلا، هم کسانی که حراجی را برنده می‌شوند و هم کسانی که شرکت می‌کنند و نمی‌برند سود می‌کنند، چراکه بیدزیلا در مقابل برای خرید کالاهای دیگر برای آن‌ها تخفیف قائل می‌شود.

 فضای آن‌لاین چه مزیت‌هایی برای کسب‌وکار شما داشته؟

حراج‌هایی که ما برگزار می‌کنیم، از خیلی قدیم‌ترها در بازار سنتی ایران رواج داشته و به‌اصطلاح چوب حراج می‌زدند به یک‌سری اجناس و هرکسی بالاترین پیشنهاد را می‌داد، همان شخص برنده حراج بود. حراج مفهومی است که از قدیم مردم ما با آن آشنا بودند، اما چیزی که ما ارائه داده‌ایم، به صورت آن‌لاین بوده و این را به تمامی کالاها بسط داده‌ایم، از جمله کالاهای دیجیتال.

در بیدزیلا یک کالا را با قیمت پایه خیلی کمی به حراج می‌گذاریم و افراد شرکت‌کننده مبلغی را به عنوان ورودی پرداخت می‌کنند. شرکت‌کنندگان حراجی تعدادشان محدود و مشخص است و در واقع فقط خریداران واقعی وارد حراج می‌شوند. حالا خریداران با هم شروع به رقابت می‌کنند و مطابق با پیشنهاد افراد، قیمت کالای مورد نظر خُرد خُرد بالا می‌رود و درنهایت کسی که آخرین پیشنهاد قیمت را در محدوده زمانی معین داده، برنده می‌شود.

مدل بیدزیلا در واقع همان مدل سنتی با یک‌سری مکانیسم‌های جدید و ابزارهای اینترنتی و آن‌لاین است که در قالب جدید ارائه شده. این مدل یا مکانسیم جدید می‌تواند هم برای کسی که در حراج شرکت کرده و هم برای ما که این پلتفرم را ایجاد کرده‌ایم، سودده باشد؛ هیجانی که در رقابت حراج وجود دارد، برای خیلی از افراد قابل قبول است و این تجربه لذت‌بخش باعث می‌شود تمایل بیشتری برای شرکت در حراج‌های بعدی بیدزیلا پیدا کنند.

 چه اجناسی در حراج‌های «بیدزیلا» فروخته می‌شود و خدمات فروش شما به چه شکل است؟

کالاها عموما دیجیتال‌اند؛ لوازم خانگی، لوازم برقی آشپزخانه و در واقع هر کالای دیگری که برای کاربران جذاب باشد. کالاهای بیدزیلا صددرصد نو و داری گارانتی‌های معتبر هستند. کالاها در حجم بزرگ، از واردکننده‌ها و تولیدکننده‌های معتبر خریداری و در انبارها نگه‌داری می‌شوند. هر کدام از کاربرانی که در حراج بیدزیلا شرکت می‌کنند و برنده می‌شوند، یا کاربرانی که با استفاده از کوپن تخفیفشان کالایی را به صورت مستقیم از بیدزیلا خریداری می‌کنند، کالاها از انبار بیدزیلا و به واسطه سرویس‌های حمل‌ونقل مثل پست برای آن‌ها ارسال می‌شود.

 مزیت بیدزیلا برای کاربران چیست؟

بزرگ‌ترین مزیت بیدزیلا این است که افراد می‌توانند کالاهایی را که قیمت بالایی در بازار دارند، با قیمت خیلی مناسب‌تری تهیه کنند. کاربران در بیدزیلا شانسشان را امتحان می‌کنند و شاید توانستند یک کالای ۱۰ میلیونی را با پنج میلیون تومان خریداری کنند. بنابراین شانس برنده شدن را برای همه ایرانیان فراهم می‌کنیم.

دومین مزیت ما این است که بیدزیلا یک فروشگاه اینترنتی هم هست و افراد بدون آن‌که بخواهند در ترافیک بمانند و هزینه رفت‌وآمد پرداخت کنند، در منزل خرید یا در حراج شرکت می‌کنند. مزیت سوم هم حالت گیمیفیکشن (بازی‌گونه) بیدزیلا است و این برای جامعه جوان که دنبال هیجان و رقابت است، جذاب بوده و در بازه‌های زمانی چند روزه کاربران، شانسشان را در بیدزیلا امتحان و در میدان حراج رقابت می‌کنند.

حراج در بیدزیلا به چه شکل انجام می‌شود؟

یکی از ویژگی‌های جذاب بیدزیلا زمان‌بندی حراج است. از یک هفته تا ۱۰ روز قبل از حراج، کالاها را برای حراج در سایت می‌گذاریم. کاربران می‌توانند حراج‌ها را انتخاب و در آن‌ها ثبت‌نام کنند، اما امکان ثبت پیشنهاد قیمت ندارند. تایمر بیدزیلا زمان حراج را به صورت معکوس به کاربران نشان می‌دهد و درست یک دقیقه مانده به حراج، آن‌ها می‌توانند پیشنهادشان را ثبت کنند. از طرفی، به شرکت‌کننده‌های جدید اجازه ورود داده نمی‌شود و حتی در بعضی موارد حراج‌ها با یک یا دو شرکت‌کننده پیش می‌رود، اما تعداد افراد شمارشان در اغلب مواقع از ۳۰ نفر بالاتر نمی‌رود.

وقتی حراج شروع می‌شود، افراد می‌توانند کلیک کنند و به ازای هر کلیک یک مبلغ مشخص که از قبل تعیین شده، از یک هزار تومان تا ۱۰ هزار یا ۲۰ هزار تومان به قیمت بیفزایند.

نکته جالب این‌که در ۱۰ ثانیه پایانی از زمان یک دقیقه‌ای حراج، هر کدام از شرکت‌کننده‌ها با هر پیشنهادی که ثبت می‌کند، عملا تایمر را از همان ثانیه به روی ۱۰ ثانیه برمی‌گرداند تا دوباره به زمان صفر برسد. این چند ثانیه، چند ثانیه تمدید شدن حراج گاهی اوقات باعث می‌شود حراج‌های ما تا بیش از یک ساعت طول بکشد، اما به طور متوسط حراج‌های ما حدود یک ربع تا ۱۰ دقیقه بسته می‌شوند. آخرین نفری که در ۱۰ ثانیه پایانی پیشنهاد قیمتی بدهد و کس دیگری قیمت را تغییر ندهد، زمان صفرمی‌شود و همان کاربر برنده حراج بیدزیلا خواهد بود.

گفت‌وگو: مهرناز شهباز

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.