ترافیک تک‌شاخ‌ها در صنعت حمل‌و‌نقل!

اوبر سرمایه‌گذاران را به سمت بازارهای نوظهور می‌کشاند

عرضه اولیه سهام شرکت اوبر ذهن بسیاری از سرمایه‌گذاران را به سمت حمل و نقل اشتراکی سوق داد. آغار به کار این شرکت و شرکت لیفت، که رقیب سرسخت آن محسوب می‌شود، سبب شد که بازارهای عمومی بتوانند درک بهتری از فضای حمل و نقل اشتراکی پیدا کنند. در اواخر ماه مارس، شرکت اوبر اعلام کرد که شرکت Careem دبی را به قیمت ۳.۱ میلیارد دلار خریداری کرده است. این خرید جزء یکی از بزرگ‌ترین معاملات خاورمیانه در این حوزه است.

این خرید به رشد و موفقیت سریع شرکت‌های فعال در زمینه حمل و نقل اشتراکی و در بازارهای نوظهور کمک کرد. پس از آن خرید، کسب‌وکارهای مذکور توانستند سرمایه‌گذاران را به میدان بکشانند و سرمایه‌های جالب توجهی از آن‌ها بگیرند.

شرکت‌های حمل و نقل اشتراکی نقش بسیارمهم و کلیدی را در اقتصادهای پیشرفته ایفا می‌کنند. این شرکت‌ها در بازارهای نوظهور هدف خوبی برای جذب بنیان‌گذاران و سرمایه‌گذاران هستند. همین خاصیت جذب سرمایه باعث شده است که این شرکت‌ها به کانالی کلیدی برای گسترش سرمایه فناوری تبدیل شوند و از مراکز قدرتمند سنتی مانند سیلیکون ولی هم فراتر روند.

امروزه کسب‌وکارهای تک‌شاخ  یا همان یونیکورن زیادی در جهان وجود دارد. تعداد این کسب‌وکارها به قدری زیاد شده است که قدرت کلمه یونیکورن دیگر مثل روزهای اول نیست. کمبود نسبی تک‌شاخ‌ها در بازارهای نوظهور به خاطر چالش‌هایی که شرکت‌ها در جذب سرمایه با آن روبرو هستند. اکثریت قریب به اتفاق استارتاپ‌های ارزشمند از بازارهای پیشرفته و توسعه‌یافته سردرمی‌آورند و همچنین اکثریت قریب به اتفاق سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر در تعداد معدودی از اکوسیستم‌های جهان انجام می‌شود.

سه‌چهارم تک‌شاخ‌های جهان فقط متعلق به ایالات متحده آمریکا و چین است. در سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷، ۷۵ درصد سرمایه‌های خطرپذیر فقط در ۲۴ شهر جهان سرمایه‌گذاری شد. این ۲۴ شهر فقط ۴ درصد از جمعیت جهان را به خود اختصاص می‌دهد.

سه چهارم یونیکورن‌های جهان متعلق به آمریکا و چین است

سه‌چهارم تک‌شاخ‌های جهان فقط متعلق به ایالات متحده آمریکا و چین است. در سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷، ۷۵ درصد سرمایه‌های خطرپذیر فقط در ۲۴ شهر جهان سرمایه‌گذاری شد. این ۲۴ شهر فقط ۴ درصد از جمعیت جهان را به خود اختصاص می‌دهد.

بسیاری از تک‌شاخ‌هایی که در بازارهای نوظهور جهان عرض اندام می‌کنند، در زمینه حمل‌ونقل اشتراکی فعالیت دارند. فلسفه استارتاپ‌ها این است که به دنبال مشکلی گسترده باشند و وقتی مشکل را پیدا کردند راهکارهای مناسب، شفاف و عملی برای آن ارائه دهند. این راهکار باید باب میل مخاطب باشد و سرمایه‌گذاران را مایل به سرمایه‌گذاری در آن کسب‌وکار کند.

افرادی که در تابستان‌های داغ و پرمشقت نیویورک منتظر مترو بوده‌اند یا از سیستم حمل و نقل عمومی منطقه استفاده کرده‌اند، می‌دانند که استارتاپ‌های لیفت یا بِرد چقدر ارزش دارد. مشکلات زیرساختی در کشورهایی مانند ایالات متحده، در برابر ترافیک سنگین شهرهایی مانند سائوپائولو، بوگوتا و جاکارتا، اهمیت چندانی ندارد. این سه شهر جزء پرجمعیت‌ترین شهرهای جهان هستند.

لس‌آنجلس و نیویوک هم در بین ۱۵ شهر پرجمعیت جهان قرار دارند، علاوه بر این سرانه وسایل نقلیه در برزیل، کلمبیا و اندونزی، به ترتیب سه برابر، ده برابر و پانزده برابر کمتر از آمریکاست. رشد جمعیت بالا و صرف هزینه‌های کم برای توسعه زیرساخت‌ها موجب وجود مشکل در کشورهای مذکور شده است.

راهکارهای ابتکاری در حمل‌ونقل اشتراکی

اگر نگاهی گذرا به حمل و نقل اشتراکی بیندازید، می‌بینید که در آن میلیون‌ها راهکار ابتکاری وجود دارد که می‌توان از این راهکارها در کشورهای پیشرفته استفاده کرد و بدون نظارت دولتی بسیاری از مشکلات را برطرف کرد. اکثر راهکارهای حمل و نقل از اهمیت و ارزش مالکیت می‌کاهند و این موضوع در کشورهایی که مردم پول چندانی برای خرید خودرو ندارند، بسیار مفید و کاربردی است.

در حمل و نقل اشتراکی تمرکز بر وسایل نقلیه موجود است و سعی می‌کنند که روی تولید انبوه خودرو کار نکنند. استفاده از اکثر راه‌حل‌های حمل و نقل راحت و آسان است. کارهای پیچیده زیادی صورت گرفته است تا خودرو الف بتواند مسافر ب را در مکان ج سوار کند و او را به مکان د ببرد. اوبر و لیفت طراحی کلی حمل و نقل را بهتر کردند و در حال حاضر شاهد استفاده از همین روش در اکثر اپلیکیشن‌ها و پلتفرم‌ها هستیم.

مسافران و رانندگان حاضر در بازارهای نوظهور می‌توانند از این محصولات بهره زیادی ببرند. در بازارهای نوظهور، اقتصاد غیررسمی حدود ۳۰ تا ۸۰ درصد تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص می‌دهد و در صورتی که یک پیمانکار بتواند وارد این حوزه شود می‌تواند درآمد خوبی کسب کند. پذیرش فناوری هم خیلی مهم است. در حال حاضر در بازارهای نوظهوری مانند برزیل، کلمبیا، آرژانتین، آفریقای جنوبی و ترکیه، بیش از ۵۰ درصد مردم گوشی هوشمند دارند.

تاکنون حمل‌ونقل اشتراکی در بازارهای مهم دنیا بازده خوبی داشته است. عرضه اولیه سهام لیفت باعث شد که سایر بازارهای نوظهور جهان هم برای استفاده از این فناوری مشتاق شوند.

سرمایه‌گذاری امن در حمل‌ونقل اشتراکی

در بازارهای نوظهور سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند که وارد بازی‌های پرریسک نشوند. تاکنون حوزه حمل و نقل اشتراکی نشان داده است که می‌تواند به عنوان یک سرمایه‌گذاری امن عمل کند و موجب رشد و پیشرفت سرمایه شود.

تاکنون حمل و نقل اشتراکی در بازارهای مهم دنیا بازده خوبی داشته است. عرضه اولیه سهام لیفت باعث شد که سایر بازارهای نوظهور جهان هم برای استفاده از این فناوری مشتاق شوند. در حال حاضر شرکت‌های مختلف تلاش می‌کنند که مدل‌های کسب‌وکار خود را در بازارهای نوظهور جهان پیاده کنند. Rocket Internet شرکتی است فرضیه‌های خود را به عمل تبدیل کرده است و در نیجریه تک‌شاخی به نام Jumia به وجود آورده است.

Lime و Bird در طول ۱۵ ماه از زمان راه‌اندازی، ۱۰ میلیون بار مورد استفاده قرار گرفته‌اند و لیفت هم در عرض یک سال، یک میلیون بار و در عرض پنج سال، یک میلیارد بار مورد استفاده قرار گرفت و سرمایه‌گذاران خطرپذیر هم عاشق چنین اعداد و ارقامی هستند.

رشد خارق‌العاده شرکت‌های حمل‌ونقل اشتراکی

شرکت‌های حمل و نقل اشتراکی به شکل خارق‌العاده‌ای در حال رشد و پیشرفت هستند و سرمایه‌گذاران این استارتاپ‌ها هم مثل خود کسب‌وکار رشد می‌کنند. Lime و Bird در طول ۱۵ ماه از زمان راه‌اندازی، ۱۰ میلیون بار مورد استفاده قرار گرفته‌اند و لیفت هم در عرض یک سال، یک میلیون بار و در عرض پنج سال، یک میلیارد بار مورد استفاده قرار گرفت و سرمایه‌گذاران خطرپذیر هم عاشق چنین اعداد و ارقامی هستند.

دلیل علاقه سرمایه‌گذاران به حمل‌ونقل اشتراکی قابلیت پیاده‌سازی آن در سراسر جهان است. آن‌ها می‌دانند که این نوع کسب‌وکارها خیلی سریع رشد می‌کنند و مورد استقبال مردم قرار می‌گیرند. سرمایه‌گذاران اطلاع دارند که سرمایه‌ای که در این راه می‌گذارند، خیلی سریع برمی‌گردد و سود زیادی برای آن‌ها به همراه دارد. راهکاری که حمل‌ونقل اشتراکی ارائه می‌دهد، واقعاً عالی است و مردم را به اهدافشان می‌رساند. این موضوع نشان می‌دهد که همواره جریان سرمایه‌های خطرپذیر به سمتی می‌رود که نیاز جامعه در آن باشد.

ترجمه: جلال شایان

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.