تزریق ۹۵۰ میلیارد تومان سرمایه به استارتاپ‌ها تا پایان ۱۴۰۱

تاکید بر ادامه حرکت وی‌سی همراه اول در اکوسیستم استارتاپی در یک نشست خبری

محمد مهدی عباسخانی مدیرعامل حرکت اول در نشست خبری حرکت اول با موضوع ارائه گزارش سه سال فعالیت این شرکت بیان کرد: «شرکت حرکت اول در۱۳۹۷.۷.۷ با هدف سرمایه‌گذاری خطر پذیر در حوزه استارتاپی کشور تاسیس شد، حرکت اول بازوی سرمایه‌گذاری خطرپذیر همراه اول است، این شرکت در سال اول فعالیتش بخش عمده تمرکزش را بر ایجاد زیرساخت‌های لازم در شرکت، ایجاد دستورالعمل‌ها و برنامه‌ها، انتخاب و تشکیل کمیته‌های سرمایه ‌گذاری گذاشته بود. فعالیت‌های جدی حرکت اول در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰آغاز شد.»

به گفته او، حرکت اول در دی ماه سال ۱۳۹۸  به عنوان نماینده حقوقی همراه اول در فراصندوق ستارگان معرفی شد و بعد حیطه فعالیتش را گسترده‌تر کرد. حرکت اول در سال ۱۳۹۹ با شرکت‌های آلا، دیجی شی، آدرس، جاجیگا، پینکت،همراه مکانیک، هاب اصفهان، هاب شیراز و هاب بهشتی و در سال ۱۴۰۰ با استارتاپ نبض و نت باکس قرارداد همکاری امضا کرد. اولین سرمایه‌گذاری حرکت اول  در آذر ۹۷ با انعقاد قرارداد با شرکت سانا گستر سبز با دو پلتفرم آچاره و اوبار شکل گرفت. اولین هم‌افزایی گروه همراه اول و کسب‌وکارهای سرمایه پذیر نیز در نتیجه همین همکاری ایجاد و منجر به قرار گرفتن آچاره در همراه من شد.

عباسخانی در خصوص فاکتورهای انتخاب سبد سرمایه گذاری در حرکت اول گفت: «اندازه و عمق بازار، پتانسیل رشد آینده،دستاوردهای کسب شده، توانمندی تیم،حوزه فعالیت و مرحله عمر معیارهای مورد نظرما برای همکاری هستند.» او همچنین در خصوص پرتفوی سرمایه‌گذاری حرکت اول توضیح داد: «پرتفوی سرمایه‌گذاری حرکت اول شامل خدمات مالی، بیمه و اینشورتک، ارتباط و رسانه، سلامت، تکنولوژی‌های نوآورانه، حمل ونقل و گردشگری، آموزش، کلان داده، هوش مصنوعی و تجارت الکترونیک است.»

همه را می‌بینیم

او با بیان اینکه تاکنون ۶۰۰ طرح فناورانه وارد هاب‌های دانشگاه‌های حرکت اول شده‌‌اند، توضیح داد: « تاکنون در شرکت هوشمند اول برنای اصفهان(هاب اصفهان) سه دوره فراخوان انجام گرفته که طی آن۳۲۰ ایده دریافت و ۷۴ ایده غربالگری شدند و پنج ایده در کمیته سرمایه‌گذاری مورد پذیرش قرار گرفتند و پنج ایده مورد تایید هیئت مدیره واقع شدند. همچنین قراردادهای شتابدهی با استارتا‌پ‌های فیترفکس در زمینه آموزش،زیماتک در زمینه بازی، جیم‌شو در حوزه سلامت، آرک آو هیرا در بخش شهرهوشمند و هوش مصنوعی ،تراول گرام و وینوپر در زمینه گردشگری بسته شده است.»

در شرکت هوشمند اول برنای شیراز نیز  در دو دوره فراخوان ۱۸۴ ایده دریافت شدند و شش طرح به تایید هیئت مدیره رسیدند و با استارتا‌پ‌های همپاتیم و قهرمان کوچولو در زمینه سلامت همراه و استارتاپ رابین روم در حوزه آموزش الکترونیک قرارداد منعقد شد. از این ۱۸۴ ایده، ۵۷ ایده غربالگری و ۳۲ ایده موفق به دریافت گرمنت و شش طرح هم در کمیته سرمایه‌گذاری مورد پذیرش واقع شدند.»

در هاب بهشتی نیز استارتاپ استودیوی هوش مصنوعی با ۱۴ شرکت راهبر مذاکره کرده و ۳۸ تیم را برای ورود به دوره کمپ برگزیده است، همچنین ۸ تیم را برای ورود به دوره شتابدهی خارج از کمپ در نظر گرفته است. در حال حاضر این شرکت در حوزه بررسی و انتخاب استارتاپ‌های دارای پتانسیل رشد برای ورود به دوره شتابدهی فعالیت می‌کند.

عباسخانی با اشاره به هاب‌ها نیز توضیح داد:«دانشگاه شهید بهشتی طرح‌های مربوط به دانشگاه‌های شهر تهران، دانشگاه اصفهان طرح‌های مربوط به مناطق مرکزی کشور و دانشگاه شیراز طرح‌های منطقه جنوبی کشور را پوشش می‌دهد. تمرکز حرکت اول بر شرکت‌های شهر تهران نیست.»

سرمایه‌گذار خارجی خوب است یا بد؟

مدیرعامل حرکت اول در ادامه اظهار کرد: «۶۳ درصد طرح‌هایی که وارد مسیر غربال‌گری شده‌اند در مرحله میانی و رشد بوده‌اند، مرحله عمر و جذاب نبودن اندازه کسب و کار برای از دلایلی بود که با برخی شرکت‌ها همکاری صورت نگرفت. تیم قوی و توانمند و بیزینس مدل پنج ساله از شرایط لازم حرکت اول برای همکاری با شرکت‌ها است.»

به گفته او، از میان شرکت‌ها و استارتاپ‌ها ۵۸ درصد از آن‌ها در مرحله میانی و ۳۷ درصد از آن‌ها در مرحله اولیه قرار دارند. او با اشاره به پراکندگی نحوه دریافت ایده‌ها توضیح داد: «۴۷ درصد کسب‌وکارها  توسط حرکت اول شناسایی شده‌اند و ۵۳ درصد از آنها در وب‌سایت ثبت‌نام کرده‌اند.»

او در خصوص خط مشی حرکت اول نیز توضیح داد: «توانمندسازی اکوسیستم در نقش سرمایه‌گذار خطرپذیر ماموریت و تبدیل شدن به بازیگر برجسته سرمایه‌گذار خطر پذیر کشور چشم‌انداز حرکت اول است. تمرکز حرکت اول در وهله اول بر ایجاد بازه مالی از طریق سرمایه‌گذاری در شرکت‌های دیجیتالی فعال در مراحل رشد و میانی است و  در لایه‌های زیرین سرمایه گذاری در استارتاپ‌های دارای مسیر  ارز ش آفرینی معقول با زنجیره ارزش کسب‌وکار اصلی و مشارکت در توسعه اکوسیستم دیجیتالی ایران را در برنامه خود دارد.»

مدیرعامل حرکت اول از سرمایه‌گذاری در خارج از مرزهای ایران خبرداد و گفت: «در سوریه روی پلتفرم دیجی‌شی ۶۰۰ هزار دلار سرمایه‌گذاری کردیم و درحال مذاکره با پلتفرمی دیگر برای سرمایه‌گذاری هستیم برای همین شرکتی به نام حرکت اول جهانی ثبت کردیم.»

عباسخانی بابیان اینکه  حرکت اول مشکل مالی ندارد از منبع سرمایه‌گذاری خودش گفت: «همراه اول قصد دارد هزار میلیارد روی اکوسیستم دیجیتالی کشور سرمایه گذاری کند. در اردیبهشت ماه افزایش سرمایه ۱۵۰ میلیارد تومانی را از همراه اول ثبت کردیم و پایان ماه سرمایه شرکت به ۳۵۰ میلیارد تومان رسید. در مرحله بعدی نیز این سرمایه را به رقم ۴۹۲ میلیارد می‌رسانیم.»

به گفته او، حرکت اول برای امسال ۶۰۰ میلیارد تومان و برای سال آینده هم ۳۵۰ میلیارد تومان، در مجموع ۹۵۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری تا سال ۱۴۰۱ در برنامه دارد. همچنین تاکنون ۳۱۵ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری تعهدی ازسوی شرکت انجام شده که ۷۰ درصد آن به شرکت‌های سرمایه‌پذیر پرداخت شده است.

او در پایان با اشاره به سرمایه‌گذاری بیان کرد: «سرمایه‌گذاری خارجی عامل مهمی در توسعه کسب‌وکار است. لازم است منابع تازه‌ای صادر شود.» به گفته او، دلیل پیشرفت دیجی‌کالا و اسنپ وجود سرمایه‌گذار خارجی بوده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.