رگ تک چیست و چه کار می‌کند؟

پسوند تک (Tech) در سال‌های اخیر به دنبال بسیاری از کلمات آمده است. واژه قانونگذاری (Regulation) هم از این ماجرا مستثنا نیست. حالا وقتی این دو کنار هم ظاهر شوند نتیجه، رگ تک (RegTech) خواهد بود. با اینکه تعریف رگ تک معانی متفاوتی برای افراد متفاوت دارد اما به طور مشخص و با افزایش پیچیدگی در قانون گذاری‌ها و بالا رفتن هزینه‌های رگولاتوری، بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در ادامه به پنج مورد از گسترده‌ترین تعاریف رگ تک می‌پردازیم تا به پاسخ این سؤال که رگ تک چیست نزدیک‌تر شویم:

تعریف رگ تک از منابع مختلف

در اینجا به پنج مورد از برجسته‌ترین تعاریف رگ تک اشاره می‌کنیم که شاید شما هم در جستجوهای خود پیدا کرده باشید. همانطور که خواهید دید آنها در برخی ویژگی‌های خود مشترک هستند اما هرکدام تفاوت‌های ظریف اما اساسی نیز با یکدیگر دارند:

  • Investopedia: رگ تک کلمه‌ای ترکیبی از فناوری قانون‌گذاری است که برای پرداختن به چالش‌های رگولاتوری در خدمات مالی به واسطه فناوری نوآورانه خلق شد. رگ تک متشکل از گروهی از شرکت‌ها است که از فناوری رایانش ابری از طریق نرم‌افزار به‌مثابه خدمت (Saas) استفاده می‌کنند تا به کسب‌وکارها در زمینه انجام قانون‌گذاری مؤثر، کارا و ارزان‌تر کمک کنند.
  • Financial Conduct Authority: رگ تک به فناوری‌های جدیدی گفته می‌شود که برای کمک به غلبه بر چالش‌های رگولاتوری در خدمات مالی توسعه یافته‌اند.
  • ویکی پدیا: فناوری قانون‌گذاری که با نام رگ تک نیز شناخته می‌شود عرصه‌ای جدید در صنعت خدمات مالی است که از فناوری اطلاعات برای تقویت فرایندهای رگولاتوری استفاده می‌کند. رگ تک تأکید خاصی بر رصد، گزارش دهی و انجام رگولاتوری دارد و بنابراین به صنعت مالی سود می‌رساند. مقصود از رگ تک تقویت شفافیت، انسجام و استانداردسازی فرایندهای رگولاتوری است تا تفاسیر صحیحی را از مقررات مبهم بیرون بکشد و به این ترتیب سطح بالاتری از کیفیت را با هزینه‌ای کمتر ارائه دهد. اغلب اوقات، شرکت‌های رگ تک از فناوری ابری از طریق نرم‌افزار به مثابه خدمت استفاده می‌کنند.
  • Institute of International Finance: رگ تک یعنی استفاده از فناوری‌ها جدیدی برای حل موانع رگولاتوری و اجرای قانون، به شیوه‌ای مؤثرتر و کارآمدتر.
  • CB Insights: تعریف رگ تک در اینجا شامل هر فناوری و یا نرم‌افزار می‌شود که برای رسیدگی به چالش‌های رگولاتوری ایجاد شده است. رگ تک به شرکت‌ها کمک می‌کند تا درک بهتری از مقتضیات رگولاتوری داشته باشند و آماده انجام باقی بمانند. شرکت‌هایی که در این فضا کار می‌کنند به مصرفکنندگان کمک می‌کنند تا استانداردهای اجرا را تأمین کنند، پروتکل‌های مدیریت خطر را تضمین کنند و کنترل‌های لازم را که فعالانه به کاهش ریسک می‌انجامد به موقع اعمال کنند. این فناوری گستره متنوعی از تکمیل موارد موجود، حسابرسی و جریان‌های خطر تا جایگزینی و خودکارسازی کلی آنها را از طریق به کار بردن فناوری‌های پیشرفته نظیر هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و بلاکچین در بر می‌گیرد.

شرکت Apiax رگ تک را چطور تعریف می‌کند؟

اگر این تعاریف را گسترده ترین توصیف‌های موجود بدانیم باید بپذیریم که برخی از این تعاریف برای مقاصد ما بیش از اندازه خاص هستند. لزوماً نباید رگ تک را در مورد رایانش ابری یا ؟ در نظر گرفت هرچند که این موضوعات نقش مهمی برای شرکت‌های رگ تک مانند آپیاکس ایفا کنند.

نکته مهم در پاسخ تمامی این تعاریف به سؤال همیشگی رگ تک چیست توجه به مضمون مشترکی است که می گوید رگ تک صرفاً در مورد انجام رگولاتوری نیست بلکه همچنین مسائلی نظیر کارآمدی و بهره وری را در برمی‌گیرد. البته که رگ تک در مورد پرداختن به مقررات پیچیده مالی و به دست گرفتن کنترل در مورد اجرای رگولاتوری است. اما یکی از آثار ماندگار رگ تک این خواهد بود که منابع را از انجماد خارج می کند به تأمین کنندگان خدمات مالی امکان تمرکز بر توسعه مجدد کسب و کار را می دهد.

چیزی که تمام تعاریف بالا را با هم یکپارچه می سازد این ایده است که رگ تک در مورد استفاده از فناوری های جدید برای پرداختن به چالش های رگولاتوری است. منظور از رگ تک در شرکت آپیاکس، ابزراهای دیجیتالی است که برای رفع پیچیدگی های رگولاتوری ضروری هستند. به همین دلیل است که تعریف Financial Conduct Authority عمیقاً تعریف درستی به نظر می رسد.

منبع:Apiax

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.