تلویزیون بورس در راه است

تفاهم‌نامه فرابورس و ساترا برای توسعه پلتفرم‌های تامین مالی جمعی طرح‌های صوت و تصویر فراگیر امضا شد

تولیدکنندگان اینترنتی محتوای صوتی و تصویری چندماهی است که در کانون توجه فعالان از یک سو و سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیران از سمتی دیگر. چند ماه پیش که سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا) به طور رسمی به این حوزه ورود کرد و سکان امور را در دست گرفت و فعالیت در این حوزه را منوط به دریافت مجوز کرد، حالا در گامی دیگر، این سازمان و سازمان فرابورس کشور تفاهم‌نامه‌ای امضا کرده‌‌اند تا در این صنعت نوپا نیز تامین مالی صورت گیرد و پلتفرم‌های تامین مالی جمعی توسعه یابند. این تفاهم‌نامه در نشستی خبری به امضای محمدصادق امامیان، رئیس ساترا و امیر هامونی،  مدیرعامل فرابورس ایران رسیده و قرار است به زودی عملیاتی شود.

خون تازه در رگ‌های صنعت رسانه

در این نشست، امامیان با بیان اینکه تامین مالی در صنایع مختلف حکم خون در رگ‌ها را دارد، VODها را از مظاهر و اجزای کلیدی صنعت رسانه خواند که برای رشد و شکوفایی نیازمند تزریق هدفمند منابع مالی هستند. وی با تشریح ابعاد تبعات حمایت مالی نکردن از صنعت رسانه گفت: «اگر حمایت‌های لازم از رسانه‌های داخلی صورت نگیرد، محتوای داخلی با مطالب رسانه‌های خارجی ادغام و تلفیق می‌شود که نتیجه آن دسترس‌پذیرتر شدن محتوای خارجی برای کاربران داخلی خواهد بود.»

به امامیان به نفود بالای رسانه‌های آمریکا‌یی در کشورهای دیگر هم اشاره کرد و افزود: «براساس گزارش‌ها درحال حاضر حدود ۶۰ درصد انگلیسی‌ها مشترک سرویس‌هایی هستند که ۹۷ درصد محتوای آن را آمریکایی‌ها تولید می‌کنند.» وی اتفاق دوم را شکل‌گیری انحصار دانست که به سود اقتصاد و فرهنگ کشور نیست. امامیان در این باره چنین گفت: «در حوزه رسانه ایجاد انحصار به سادگی رخ می‌دهد که بسیار خطرناک است. اگر از تامین مالی غفلت کنیم، معنای آن چنین خواهد بود که اجازه وابستگی رسانه‌ها به شبکه‌ها و کارتل‌های بزرگ را داده‌ایم و این ایجاد انحصار خواهد کرد.» به گفته سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی از سال ۹۴ تصمیم‌گیران به این نتیجه رسیدند که رسانه‌های خصوصی بر بستر اینترنت شکل گیرند و همزمان هم نهادهای تنظیم‌گیری وارد میدان شوند تا توسعه و شکوفایی این صنعت ممکن شود.

امامیان اعداد و ارقام مالی را از مهم‌ترین شاخص‌ها در ارزیابی قدرت‌ رسانه‌ها دانست و خاطرنشان کرد: «در اتحادیه اروپا، ۶۴ درصد رسانه‌های بزرگ برای فعالیت و پیشبرد اهداف خود حدود ۳۲ میلیار یورو بودجه دارند و از آن سو نیز میزان قدرت مالی ۵ رسانه بزرگ دنیا معادل ۴۴۰ میلیارد یورو است. بدیهی است ما نیز برای پیشگیری از وقوع مشکلات حاد در حوزه رسانه باید خط تامین مالی مناسب برای رسانه‌هایمان ایجاد کنیم.» وی در ادامه به تشریح راهکارهای تامین مالی در رسانه‌ها پرداخت و در توضیح گفت: «ما اعتقاد داریم که مجموعه حاکمیت به فکر توسعه رسانه‌ها و بسترسازی برای این مهم باشند. هدفی که ساترا هم دنبال می‌کند، جز این نیست. کما اینکه ما در ساترا معاونت توسعه بازار ایجاد کرده‌ایم.»

امامیان ایجاد فرصت‌های برابر برای تامین مالی از جانب مردم را زمینه‌ساز کارتل‌زادیی از صنعت رسانه بیان کرد و تصریح کرد: «نباید اجازه داد غول‌های مالی که وابستگی‌های اقتصادی یا سیاسی و حتی خارجی دارند در صنعت رسانه به تامین مالی اقدام کنند.» به گفته رئیس ساترا، شفافیت، انضباط و تنوع سه اصل کلیدی در تامین مالی صنعت رسانه است که در این زمینه بورس و بازار سرمایه سرآمد است.

امامیان با تاکید بر نیاز جامعه به رسانه‌های بی‌طرف و برخورداری از حق انتخاب‌های متنوع در این زمینه یادآور شد: «همه ما می‌دانیم که حضور و نقش‌آفرینی ‌قدرتمندانه رسانه ملی از اهم واجبات است اما فراموش نکنید که یک رسانه به تنهایی نمی‌تواند نیازهای همه اعضای جامعه از طیف‌ها و سلایق مختلف را پوشش دهد. بنابراین لازم است به رسانه‌های مختلف اجازه نقش‌آفرینی داده شود.» به گفته رئیس ساترا، جامعه ایران به رسانه‌هایی با نقش‌آفرینی و مشارکت مردم نیاز دارد و تامین مالی آنها نیز باید از جانب مردم صورت گیرد. امامیان به دو مصوبه اخیر شورای عالی فضای مجازی نیز اشاره کرد و گفت: «طبق نظر شورا سرویس‌های داخلی باید حداقل ۴۰ درصد محتوایشان تولیدی باشد اما در اغلب موارد تولیدات آنها صفر و متکی به محتوای خارجی هستند.» وی مصوبه دوم شورای عالی فضای مجازی را دست‌یابی به سهم ۴۰ درصدی اقتصاد دیجیتال از کل اقتصاد بیان کرد و اظهار امیدواری کرد دست‌کم ۱۰ درصد از این سهم مربوط به صنعت محتوا باشد.

مطالب مرتبط:

آغاز ثبت‌نام متقاضیان عاملیت تامین مالی جمعی برای دریافت مجوز
فرابورس، پای صحبت فعالان فین‌تک
رویای بورسی شدن استارتاپ‌های ایرانی فعلا تعبیر نمی‌شود!

در مراسم امضای تفاهم‌نامه ساترا و فرابورس، امیر هامونی، مدیرعامل این سازمان، تفاهم‌نامه یاد شده را نوعی کمک به تامین مالی پروژه‌های فرهنگی توصیف کرد و خبر از راه‌اندازی تلویزیون اینترنتی بازار سرمایه داد. وی با بیان اینکه سازمان فرابورس ایران در زمینه رسانه‌ای نیازمند راهنمایی سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی است، گفت: «ما قصد داریم تلویزین اینترنتی بازار سرمایه را راه‌اندازی کرده و در زمینه‌های مالی و اقتصادی تولید محتوا کنیم که در این مسیر دانش و تجربه ساترا کمک‌حال ما خواهد بود.» به گفته هامونی در حال‌حاضر مردم نیازی حیاتی برای تحلیل بازار سرمایه دارند اما به دلیل کمبود محتوا، نه‌تنها عطش آن‌ها فرونمی‌نشیند بلکه روز به روز هم بر ابهاماتشان افزوده می‌شود.»

وی به آخرین آمار و ارقام بازار سرمایه هم اشاره کرد و در توضیح چنین گفت: «در حال حاضر حدود ۶۰۰هزار میلیارد تومان از ثروت مردم در فرابورس و در قالب ۱۰بازار عرضه شده است؛ ۵۰۰ نماد معاملاتی معامله می شود و بیش از ۴۰ صنعت از طریق ۱۰۶ کارگزاری که عضو فرابورس هستند، به مخاطبین ۱۱ میلیون نفری خود خدمات لازم را عرضه می‌کنند.» مدیرعامل فرابورس با تاکید بر اینکه شکل‌گیری این سازمان منجر به متنوع شدن اقلیم‌ها و ابزارهای سرمایه‌گذاری و تامین مالی شده خبر داد حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان از دولت تامین مالی صورت گرفته تا از بنگاه‌های اقتصادی و شرکت‌های کوچک و بزرگ حمایت صورت گیرد.

اهداف تفاهم‌نامه و تعهدات طرفین

از جمله اهدافی ساترا و سازمان فرابورس در تفاهم‌نامه خود دنبال می‌کنند، همکاری در توسعه پلتفرم‌های تامین مالی جمعی در حوزه صنعت صوت و تصویر فراگیر و آموزش و مشاوره‌ای، زمینه‌سازی، ترویج و حمایت از تامین‌کنندگان و متقاضیان طرح‌های صنعت صوت و تصویر با تامین مالی آن‌هاست. طبق بندهای این تفاهم‌نامه سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی متعهد شده بسته کامل معرفی بازار صوت و تصویر فراگیر به پلتفرم‌های تأمین مالی جمعی، تامین‌کنندگان و علاقه‌مندان را تهیه کند. علاوه بر این ساترا طی این تفاهم‌نامه موافقت می‌کند پلتفرم‌های تأمین مالی جمعی که علاوه بر فرابورس از ساترا نیز تایید دریافت کرده‌اند را در اولویت بهره‌مندی از خدمات تسهیل‌گری خود به‌ویژه حمایت‌های ترویجی صداوسیما قرار دهد. از جهتی دیگر هم بر اساس توافق‌نامه، ساترا تمامی تلاش خود را در راستای ظرفیت‌های «فرابورس» به منظور ارتقای فرهنگ سرمایه‌گذاری و رونق تولید از طریق ارتباط با صداوسیما و سایر امکانات در دسترس به کار خواهد برد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.