توسعه رگ تک در آسیا و چالش‌های پیش روی استارتاپ‌ها

در حال حاضر استارتاپ‌های رگ تک متعددی در سراسر جهان، راهکارهایی کارآمد را برای حل چالش‌های قوانین و مقررات مالی پیشنهاد می‌کنند. رگ تک‌ از آخرین تکنولوژی‌های روز، نظیر آنالیز کلان داده و هوش مصنوعی استفاده می‌کند تا روش‌های مؤثری برای نظارت بر اجرای قوانین (compliance) و تشخیص و متوقف کردن تخلفات و تقلب‌های مالی بیابد. در اینجا بیش از هرچیز در مورد توسعه رگ تک در جهان و به ویژه آسیا و چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی استارتاپ‌های این فناوری خواهید خواند:

هم‌زمان با بحران مالی جهانی، بانک‌های سراسر آسیا (و البته کل جهان) با انبوهی از قوانین و مقررات پیچیده روبرو شدند و به همین علت عده‌ی زیادی را با عنوان افسرهای کامپلاینس استخدام کردند تا با پرداخت هزینه‌ای سنگین، از سد مشکلات پیش رو بگذرند. این مسئله، به‌ویژه در آسیا بیشتر مشکل‌آفرین است، چراکه اغلب مؤسسات مالی آسیایی در برابر سازمان‌های متعدد نظارتی قرار دارند که هرکدام، مجموعه‌ای از قوانین و الزامات متفاوت خود را به آن‌ها تحمیل می‌کنند.

به‌عنوان‌مثال، آخرین گزارش‌ها نشان می‌دهند که ۸۰ درصد بودجه‌ی ضد پول‌شویی بانک‌هایی آسیایی، صرف استخدام پرسنل کامپلاینس شده است، چراکه بسیاری از پروسه‌های رفع معضلات و فسادهای مالی، توسط این افراد پیگیری می‌شود. واقعیت این است که شاید برخی مشکلات به نظارت‌های مستقیم انسانی نیازمند باشند، ولی بسیاری از موانع، که ریسک پایینی دارند، به‌راحتی توسط رگ تک حل می‌شوند. این فرایند به بانک‌ها کمک می‌کند هزینه‌های خود را کاهش دهند و از استخدام‌های غیرضروری پرهیز کنند.

همکاری استارتاپ‌های رگ تک آسیا

درحالی‌که در اکثر بازارهای فین تک رقابت شدیدی بین مؤسسات وجود دارد، ولی رگ تک حوزه‌ای است که همه‌ی شرکت‌کنندگان در آن با همکاری یکدیگر می‌توانند به موفقیت دست پیدا کنند. خدمات استارتاپ‌های رگ تک در قالب B2B ارائه می‌شود و سیستم بانکی را مختل نمی‌کند، بلکه آن را توانمندتر می‌سازد. به‌علاوه بسیاری از مؤسسات مالی از همکاری با یکدیگر رضایت دارند، بخصوص اگر این همکاری و شراکت به کاهش هزینه‌های آن‌ها هم منجر شود.

یکی از پروسه‌های رایج مبارزه با پول‌شویی، KYC یا شناسایی اولیه‌ی مشتری است. در حال حاضر در سراسر آسیا از سنگاپور تا هند، نوآوری‌ها و ابتکارات مختلفی را در این پروسه صورت گرفته است. طبق برنامه‌ی KYC، مشتری فقط یک‌بار و طی یک فرایند، کلیه‌ی اطلاعات لازم را در اختیار یک سیستم قرار می‌دهد و به سایر بانک‌ها اجازه می‌دهد از این اطلاعات استفاده کنند. KYC یک نمونه‌ی عالی از مشارکت و همکاری بانک‌ها و مؤسسات مالی، برای جستجوی مدل‌هایی است که نه‌تنها هزینه‌های آن‌ها را کاهش می‌دهد، بلکه باعث می‌شود تجربه کاربری بهتری را برای مشتریانشان فراهم کنند.

چالش‌های پیش رو در مسیر توسعه رگ تک

علاوه بر تمام چالش‌هایی که فین تک‌های B2B با آن مواجه‌اند، نظیر سیکل طولانی فروش و پروسه‌های تولیدی پردردسر، استارتاپ‌های رگ تک باید با موانع بیشتری از قبیل رشد I.T و تأییدیه‌های امنیتی نیز روبرو شوند. چراکه محدوده‌ی کاری آن‌ها به حوزه‌هایی بسیار حساس بانکداری (مثل ریسک یا کامپلاینس) مربوط است.

یکی دیگر از چالش‌های بسیار سخت رگ تک‌های آسیایی در ارائه‌ی راهکارهای مؤثر این است که سطح عملکرد آن‌ها به کیفیت داده‌هایی بستگی دارد که به دست می‌آورند. مثلاً یک بانک می‌تواند آخرین راه‌حل‌های مبتنی بر هوش مصنوعی را اجرا کند، اما اگر داده‌های ارائه‌شده ناخالص، غیر شفاف و یا نادرست باشد، خروجی فوق‌العاده‌ای نخواهد داشت.

رگ تک‌های غربی و فرصت‌های آسیایی

صنعت رگ تک در جهان، هنوز به میزان کافی بسط نیافته و تعداد زیادی بازیگران کوچک در این صحنه حضور دارند که هیچ‌کدام را نمی‌توان به‌عنوان سوپر استار میدان معرفی کرد. در آسیا اما، این صنعت تازه متولدشده و استارتاپ‌های رگ تک بسیار معدودی وجود دارند که خدمات بالغشان راهگشای مؤسسات مطرح بزرگ است.

بااین‌حال فرصت‌های خوبی در آسیا برای رگ تک‌ها وجود دارد، چراکه بانک‌های آسیایی با توجه به محیط‌های نظارتی متعدد و پیچیده، حاضرند در قبال کاهش ریسک و هزینه‌های خود، مزایایی عالی پیشنهاد کنند. این امر یک فرصت منحصربه‌فرد را برای توسعه رگ تک‌های غربی به وجود آورده که با حضور در آسیا و تأسیس مؤسسات منطقه‌ای، سود خوبی به دست آورند. طبیعتاً آن‌ها این فرصت را از دست نداده‌اند و چنانکه شاهدیم، هنگ کنگ و سنگاپور اولین مراکز فرود آن‌ها بود.

رگولاتورها و رگ تک

جای تعجب نیست که در سراسر جهان، رگولاتورها از توسعه‌ی رگ تک استقبال کرده‌اند و گاهی خودشان اولین مشتریان رگ تک‌ها بوده‌اند. برای مثال کمیسیون SFC هنگ‌کنگ مراسمی یک‌روزه را برای معرفی نوآوری‌های در حال ظهور فین تک و رگ تک برگزار کرده و دستاوردهای خلاقانه‌ی این فناوری‌های را به نمایش گذاشته است.

بسیاری از راهکارهای نوین رگ تک، نه‌تنها سیستم گزارش دهی بانک‌ها را تسهیل می‌کند، بلکه به آن‌ها کمک می‌کند نظارت بهتری بر داده‌های خود داشته باشند. این امر کار رگولاتورها را، مخصوصاً وقتی به اطلاعاتی فوری از بانک‌ها نیاز دارند، راحت‌تر می‌کند. به‌علاوه برخلاف پلتفرم‌های P2P یا راهکارهای مشاوره‌های رباتی (Robo-Advisory)، کمک گرفتن از رگ تک به مجوزهای رسمی نیاز ندارد و این هم فاکتور دیگری است که کار رگولاتورها را راحت‌تر می‌کند.

سرانجام متصدیان کامپلاینس در بانک

گفتیم که توسعه رگ تک به بانک‌ها کمک می‌کند هزینه‌هایشان را کاهش دهند و استخدام کمتری داشته باشند. ولی این بدان معنی نیست که شغل همه‌ی کارمندان بانک به خطر بیفتد. هنوز بسیاری از مسئولیت‌های مستلزم نیروی کار انسانی است. بااین‌حال رگ تک می‌تواند نقش‌هایی با ریسک پایین، حجم کاری بالا و وقت‌گیر را به عهده بگیرد.

به‌عنوان‌مثال تیم‌های کامپلاینس وظیفه‌ی خسته‌کننده‌ی گوش دادن و نظارت بر مکالمات بین معامله گران و مشتریان و یا بررسی شخصی مکاتبات ایمیلی را به عهده داشتند. حالا رگ تک می‌تواند این کارها را سریع‌تر، ارزان‌تر و حتی با دقت بیشتری انجام دهد. امکانات هوش مصنوعی که به کمک توسعه رگ تک می‌آیند، مسلماً نه خسته می‌شوند، نه به تعطیلات بیشتری نیاز دارند و نه تقاضای افزایش حقوق خواهند داشت.

نکته‌ی پایانی

برخلاف فین تک که عمدتاً روی صنعت مالی متمرکز است، رگ تک به بازار صنایع گسترده دیگری نیز، از برنامه‌های محیط زیستی و شهری گرفته تا داروسازی و مالیه، قدم می‌گذارد.

احتمالاً تا چند سال آینده، با رواج بیشتر بلاکچین و ابداعات اینترنت اشیاء، کلاس گزارشات رگولاتوری در تمام عرصه‌ها تغییر می‌کند و به گزارش‌هایی زنده و دقیق در طیفی وسیع، از حمل‌ونقل گرفته تا کشاورزی، تبدیل می‌شود. این موضوع برای چین که نقش مهمی در تجارت جهانی دارد، بخصوص با تمرکز اخیر این کشور بر ایمنی مواد غذایی، اهمیت بسیار زیادی دارد.

اگرچه توسعه رگ تک در آسیا هنوز مراحل بسیار ابتدایی خود را می‌گذراند، اما با افزایش سرمایه‌گذاری‌ها روی استارتاپ‌های این حوزه و آگاهی صنایع مالی از مزایای آن، به‌زودی شاهد ظهور بازیگران قدرتمندی خواهیم بود که رهبری این بازار را به عهده می‌گیرند و به بلوغ و شکوفایی این صنعت کمک می‌کنند.

منبع: Forbes

مترجم: پویش پورمحمد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.