توسکا کیست و چیست و چرا راه تبلیغات استارتاپ‌ها در تلویزیون را بسته؟

نگاهی به صحبت‌های جنجالی رئیس صداوسیما از خرید از مغازه تا قرارداد دیجی‌کالا با توسکا

انتشار فیلم مخالفت رئیس صدا و سیما درباره تبلیغ رایگان شرکت‌های اینترنتی در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا، در شبکه‌های اجتماعی، واکنش شدید انتقادی کاربران را به‌دنبال داشت.

در جلسه‌‌ای که به‌منظور بررسی جزییات طرح فاصله‌گذاری اجتماعی روز جمعه ۸ فروردین ۹۹ برگزار شد، اعلام کردند که برای شناخت و آشنایی مردم با خدمات کسب‌وکارهای آنلاین، لیستی از شرکت‌های اینترنتی توسط وزارت صمت و ارتباطات ارائه شود تا به‌طور رایگان در صدا و سیما تبلیغ شود؛ این طرح با مخالفت علی عسگری، رئیس صدا و سیما روبرو شد. به‌گفته او این تبلیغات باعث سو شدن آن‌ها توسط شرکت توسکا می‌شود.

او در ادامه تحویل کالا در خانه را بحث پیچیده‌ایی دانست و اعلام کرد: «در حال حاضر در محلات اینکار توسط مغازه‌ها انجام می‌شود و احتیاج به کار اینترنتی ندارد. اما اگر قرار باشد به‌صورت اینترنتی انجام شود، مثل دیجی‌کالا که دارای شبکه قدرتمندی است جهت تبلیغ ما قراردادی با شرکت توسکا داریم.» علی‌عسگری دلایل ناممکن بودن تبلیغ برای استارتاپ‌ها را قرارداد توسکا عنوان کرده و گفت: «مشکلی با این موضوع نداریم اما (در صورت تبلیغ برای شرکت‌های اینترنتی) توسکا ما را جریمه می‌کند.»

از سوی دیگر حسن‌ روحانی، رئیس جمهور اعلام کرده است مردم تا جایی که امکان دارد از منزل خارج نشوند و نیازهای خود را از شرکت‌های اینترنتی تهیه کنند. او با اشاره به جلسه ستاد ملی مقابله کرونا گفت: «ما اینجا داریم مصوب می‌کنیم تا زمانی که کرونا هست این طرح اجرا شود؛ مصوب می‌کنیم و کسی نمی‌تواند شکایت کند. این اقدامات برای این است که مردم در این ایام که برای ما فاصله‌گذاری اجتماعی اهمیت دارد مجبور به خروج از منزل نباشند.»

صحبت‌های مدیرعامل صدا و سیما در شبکه‌های اجتماعی انتقادات شدید کاربران را به‌دنبال داشت. یکی از این انتقادات میزان تاثیر و تصمیم‌گیری شرکت‌ توسکا بر سازمان صدا و سیما است و به‌نظر می‌رسد ستاد ملی مبارزه با کرونا برای بعضی از نهادها مانند صدا وسیما جدی گرفته نشده است.

اخبار اکوسیستم استارتاپی ایران را در سایت آی‌چیزها بخوانید

به‌گزارش آی‌چیزها، با توجه به فعالیت و گزارش منتشر شده توسط شرکت‌ توسکا، بیش‌تر تبلیغات صدا و سیما باید توسط این شرکت تایید شود. طبق این گزارش، توسکا هزینه تامین ۷۹ برنامه تلویزیونی را بر‌عهده دارد، این برنامه‌ها که طرفداران زیادی هم دارند شامل خندوانه، برنده باش، کودک شو، فرمول یک، نود، حالا خورشید، به خانه برمی گردیم، عصر جدید،جام جهانی، ماه عسل، فوتبال‌های داخلی و خارجی و.. است. با این اوصاف ممکن است یکی از دلایل مخالفت رئیس سازمان صدا و سیما، با طرح پیشنهادی تبلیغات رایگان کسب و کارهای آنلاین، حس خطر پیرامون تامین هزینه این برنامه‌ها توسط این شرکت باشد.

گفتنی است شرکت توسکا، از سال ۹۶ فعالیت خود را شروع کرده است و هدف از این تاسیس این شرکت توسعه کسب‌وکارهای دیجیتال و انجام نقش حمایتی توسکا از استارتاپ‌های دیجیتال کشور؛ مرکز نوآوری و شتابدهی کسب وکارهای دیجیتال توسکا عنوان شده است. همچنین براساس آگهی ثبت شرکت توسکا، سهامداران آن سه مجموعه شرکت ارتباطات سیار ایران، شرکت سرمایه‌گذاری نور دنا و شرکت نقش اول کیفیت هستند که هر سه متعلق به همراه اول است.

همچنین شایان ذکر است که در دو سال گذشته بارها دانشجویان و کارآفرینان به عملکرد این شرکت انتقاد کرده‌اند، اما تاکنون جواب مشخصی به این اعتراضات داده نشده است و تا امروز جزئیات قرارداد صدا و سیما با شرکت توسکا به‌صورت عمومی اعلام نشده است.

در ادامه می‌توانید بخشی از انتقادات و واکنش‌های توییتری کاربران به صحبت‌های رییس صداوسیما درباره تبلیغات استارتاپ‌ها در این رسانه را بخوانید:

نیما @nima_ab؛ دانشجوی دکترا حقوق و فعال در اکوسیستم استارتاپی

باورم نمیشه رییس صدا و سیما تو جلسه رسمی و در پخش زنده گفته ما تبلیغ یکی دیگه رو بکنیم توسکا میاد مارو “سو” می‌کنه !

محمدحسین امیری، هم‌بنیان‌گذار وینداد؛ @mh_amiri13

حقیقتا که عجیب‌ترین چیزی بود که می‌شد دید و شنید!

مهدی یعقوبی، رئیس هیئت مدیره ناوش/ مدیر عامل شرکت پی رو؛ @mehdigheybi

این حواسش نبوده داره پخش میشه؟جالبه اول میگه می‌ترسیم شکایت کنه بعد میگه نه اینا باید تایید بشن تا ما تبلیغ کنیم.

علی سلطانی، فعال در حوزه اکوسیستم استارتاپی، @Alisolt80199274

یعنی کار یک شرکت تبلیغاتی و پولی که به صدا و سیما می‌دهد مهمتر از جان مردم است. باید تبلیغات آن‌ها سر جای خود باشد تا ناراحت نشوند و شکایت نکنند !!!!  چقدر جان مردم در این سرزمین کم ارزش نه بلکه بی ارزش است !!!!!

حرمان، یکی از فعالان اکوسیستم استارتاپی ،@hermanhast

‏‏‏‏داشتم جلسه ستاد مبارزه با کرونا می‌دیدم وزیر ارتباطات درخواست تبلیغات مجانی استارتاپ‌های فود دلیوری و دلیوری داد رئیس سازمان صدا سیما گفت ما با توسکا قرار داد داریم نمیشه!  بعد برای پیچوندن بحث گفت همه محله‌ها مارکت دارن که با تلفن بهشون جنس میده! به نظر شما یکمی عجیب نبود؟

سجاد جهانگرد، مشاور نوآوری سازمانی @Paknevis

نمی‌دونم چطور قانون توی این مملکت اجازه می‌ده طرف با صداوسیمای انحصاری(ملی نه، انحصاری!) قرارداد انحصاری ببنده! رئیس صداوسیمای انحصاری هم توی جلسه «شرایط اضطراری» روش می‌شه بگه فلانی از ما شکایت می‌کنه اگر دستورات شما رو اجرا کنیم!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.