جزئیات سرمایه‌گذاری آی‌کن روی ایسمینار و آسان‌اسپورت

گفت‌وگو با مجید حصارکی، مدیر شرکت سرمایه‌گذاری آی‌کن

مجموعه آی‌کن از سال ۱۳۷۹ فعالیت خود را در حوزه نرم‌افزار شروع کرده است و هم‌اکنون با زیرمجموعه‌های آینده‌کاوان، آینده‌سازان و آینده‌نگاران به فعالیت خود ادامه می‌دهد. مجید حصارکی با تجربه مشاوره در حوزه مارکتینگ و کسب‌وکار، مدیریت این شرکت را برعهده دارد.

حصارکی در رابطه با هدف شکل‌گیری آی‌کن، گفت: «در ابتدا مبنای تاسیس شرکت آی‌کن، تولید نرم‌افزار سازمانی، B2B، اتوماسیون اداری، حسابداری، انبار و اموال بود که  مجموعه‌ نرم‌افزارهایی مانند BPMS و یکپارچه‌سازی هم به تولیدات این شرکت اضافه شده است.»

وی در رابطه با تصمیم مجموعه آی‌کن برای ورود به حوزه سرمایه‌گذاری، گفت: «از اوسط سال گذشته بحث ورود به حوزه‌های مرتبط با نرم‌افزار مطرح و بررسی‌های لازم انجام شد. در نهایت به این نتیجه رسیدیم که تجربه‌ آی‌کن در حوزه تولید نرم‌افزار، بازاریابی، توسعه بازار، فروش ، نگهداری مشتری و به‌طور کلی بازار بالقوه مشتریان آی‌کن که حدود ۲۰۰۰مشتری اعم از نهاد ریاست‌جمهوری،  چند وزارتخانه‌، استانداری‌ها ،سازمان‌های بزرگ، شرکت‌های خصوصی، بنیادهای بزرگ و دفاتر آی‌کن است، بستری بالقوه و مستعد سرمایه‌گذاری روی استارتاپ‌ها است.»

مدیر آی‌کن  اضافه کرد: «پاییز سال گذشته به‌صورت جدی کار را شروع کردیم و وارد شتاب‌دهی  و سرمایه‌گذاری در اکوسیستم استارتاپی شدیم. آی‌کن تقریبا از زمستان سال ۹۷، به حوزه سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها ورود کرد و اولویت سرمایه‌گذاری خود را  روی انتخاب استارتاپ‌هایی گذاشت که در مرحله سیدمانی یا سری A به‌سر می‌برند. به جز موارد استثنایی که ایده‌ها واقعا جذاب  و ناب باشند و بیزینس مدل آن‌ها توجیه تئوری و عملی قوی داشته باشد.»

او در رابطه با شاخص‌های آی‌کن برای انتخاب سرمایه‌گذاری روی استارتاپ‌ها، گفت: «ما چند شاخص مهم برای سرمایه‌گذاری داریم. در ابتدا باید به‌معنای واقعی در تعریف استارتاپ بگنجد نه اینکه صرفا نوآور  یا خلاق باشد. علاوه بر این، استارتاپ موردنظر نباید در حوزه تخصصی علوم خاص مثل بیولوژیک و امثال آن، فعالیت کند و پلتفرم موردنظر باید عمومی‌تر باشد. از سوی دیگر، ترجیحا نباید مشکلات حقوقی و امنیتی داشته باشد  یا به‌طریقی درگیر چالش‌های مربوط به امنیت ملی باشد. استارتاپ‌های موردنظر  باید قابلیت ارزآوری و ورود به بازارهای جهانی نیز داشته باشند.»

او در رابطه با حجم سرمایه‌ای که به استارتاپ‌ها اختصاص می‌دهند، بیان کرد: «آی‌کن استارتاپ‌ها را در مرحله سیدمانی، بین ۷۰۰ میلیون تومان تا ۲/۲ میلیارد تومان ارزش‌گذاری می‌کند، یعنی حداکثر قیمت یک استارتاپ از نظر ما در مرحله سیدمانی، ۲/۲ میلیارد تومان است. ما در مرحله اول حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد از ارزش استارتاپ را به‌عنوان سهام در اختیار می‌گیریم تا بتوانیم در مراحل بعدی سرمایه‌گذاری هم سهمی حداقل بالای ۱۰ درصد داشته باشیم.»

ما نه‌تنها از  اتفاقات اخیر در جهت تغییر ارز‌ش‌گذاری و نحوه پرداخت، سوءاستفاده نکردیم، بلکه طبق تعهد اخلاقی که داشتیم  پرداخت را زودتر از موعود انجام دادیم  تا قوت قلبی برای استارتاپ‌ها باشد و بدانند ما همراهشان خواهیم بود. واقعیت این است که یا باید ماند، تلاش کرد و امید داشت  یا باید رفت، نمی‌توان در نیمه راه معطل ایستاد

مدیر آی‌کن در رابطه با سرمایه‌گذاری  روی آسان‌اسپرت در روزهای قطعی اینترنت، گفت: «قرارداد با آسان‌اسپرت را دقیقا وسط ناآرامی‌های اخیر امضا کردیم، دوشنبه هفته گذشته قرارداد آسان‌اسپرت امضا شد و این قضیه حتی برای این استارتاپ هم جای سوال داشت که چرا ما در این شرایط، محتاطانه‌تر عمل نمی‌کنیم؟ سرمایه‌گذاری در این ۳،۲ روز از نظر ما خطری نداشت و این حمایت‌ها در شرایط حساس باید وجود داشته و ادامه‌دار باشد. اگر ما با تجربه حدود ۲۰ سال که از این اتفاقات زیاد دیده‌ایم، کنار بکشیم، از جوان ۲۰ ساله که تازه وارد این حوزه شده است نمی‌توان انتظاری داشت. البته ما چالش‌های زیای دیدیم، استارتاپ ایسمینار و خیلی از برنامه‌ها، وبینارها و درآمدشان تحت‌تاثیر قرار گرفته بود. گزارش آبان‌ماه استارتاپ ایسمینار نشان می‌دهد، حدود ۵۰درصد از درآمدشان کاسته شده است و این زیان‌ها همچنان ادامه دارد. ما اگر بخواهیم در زمینه سرمایه‌گذاری مطممئن وارد شویم، می‌توانیم در بانک سپرده‌گذاری کنیم یا اگر لزوما به‌دنبال سود باشیم وارد بازار سکه و دلار خواهیم شد و اگر دنبال چندبرابر کردن سود باشیم، وارد بازار بورس می‌شویم، اما اگر تصمیم می‌گیریم وارد اکوسیستم استارتاپی شویم، باید ریسک های آن را بپذیریم. وقتی می‌بینیم تیم با این شرایط سخت، با امید ادامه می‌دهد و برای هدفش می‌جنگد، واقعا دور از انصاف است که پشتشان را خالی کنیم.»

او تاکید کرد: «ما نه‌تنها از  اتفاقات اخیر در جهت تغییر ارز‌ش‌گذاری و نحوه پرداخت، سوءاستفاده نکردیم، بلکه طبق تعهد اخلاقی که داشتیم  پرداخت را زودتر از موعود انجام دادیم  تا قوت قلبی برای استارتاپ‌ها باشد و بدانند ما همراهشان خواهیم بود. واقعیت این است که یا باید ماند، تلاش کرد و امید داشت  یا باید رفت، نمی‌توان در نیمه راه معطل ایستاد.»

او در رابطه با ادامه حرکت در این شرایط، گفت: «روند حرکت آسان‌اسپرت و ایسمینار، کُند شده، ولی متوقف نشده‌اند. البته علت کندی هم دست خودشان نیست، از نظر ما، شرایط سرمایه‌گذاری هنوز وارد مراحل بحرانی نشده‌ است هرچند  شرایط خاصی را طی می‌کند. ما مانند بقیه سرمایه‌گذارها ملاحظاتی برای موارد استثنا در قرارداد در نظر می‌گیریم. آی‌کن شاخص بررسی استارتاپ‌ها را به‌صورت روزانه و هفتگی در نظر نمی‌گیرد، بلکه در دو فصل متوالی شاخص را بررسی می‌کند. یکی از پرداختی‌های ایسمینار دقیقا در این ماه بود و ما با وجود اینکه دیدیم درآمدشان ۵۰ درصد افت کرده، ولی با تمام توان مبلغ موردنیاز را پرداخت کردیم. به این دلیل که دیدیم تیم تلاش‌اش را کرده‌ است و اتفاقات اخیر از کنترل آن‌ها خارج بوده است و اینکه صرفا به‌دلیل نرسیدن به نتیجه موردنظر تحت‌فشار قرار بگیرند خیلی منصفانه و حرفه‌ای نیست. شرایط برای همه یکسان بوده، حتی استارتاپ‌های بزرگ بیشتر آسیب دیده‌اند. باید صبورانه منتظر آینده بود، ضمن اینکه ما قبلا هم تجربه این را داشته‌ایم هر زمان حمایت شده و انگیزه داده شده، ماه‌های بعد نتیجه چندبرابری حاصل شده است.»

او در پایان اضافه کرد: «ما از طریق سایت، شبکه‌های مجازی، دوستان و آشنایان اطلاعات استارتاپ‌ها ر دریافت می‌کنیم. تا امروز بیش از ۳۰۰ ایده و استارتاپ را بررسی کردیم و حدود ۱۰۰ بار جلسه برگزار شده  و در سطح بعدی، ۱۰ استارتاپ برای سرمایه‌گذاری انتخاب شدند.»

خواندن این مطالب را پیشنهاد می‌دهیم:
با این اینترنت، استارتاپ‌ها خواهند مرد!

ناامیدی حاکم بر اکوسیستم ترمیم‌ناپذیر است

بازگشت جو بی‌اعتمادی به اکوسیستم استارتاپی

خسارت واقعی را از دولت بپرسید نه کسب‌وکارها

سود از دست رفته، مهم‌تر از زیان وارده است

اینترنت ملی، استارتاپ‌ها را آچمز کرد

رجوع به دفترچه‌های تلفن در قرن بیست‌ویک

وعده جبران خسارت‌، یک تیتر جذاب اما توخالی!
1 نظر
  1. لولی می گوید

    آسان اسپرت و ایسمینار چقدر ارزش گذاری شدن و اینکه مجموعه آی کن در مرحله لیت استیج هم سرمایه گذ اری می کنه یا نه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.