در جشنواره خشت طلایی چه گذشت؟

جشنواره خشت طلایی ۱۱آبان برگزار شد

جشنواره بین‌المللی خشت طلایی تهران با محوریت شهر هوشمند و تاب‌آور برای همه، ۱۱آبان‌ماه و با حضور محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در سالن سعدی برج میلاد برگزار شد.

گشتاسب مظفری، معاون امور بین‌الملل شهرداری تهران و دبیرجایزه جهانی خشت طلایی در ابتدای جشنواره گفت: « این نشست به مناسبت روز جهانی شهرها برگزار شده است. روز جهانی شهرها از سال ۲۰۱۳ در تقویم سازمان ملل متحد جا گرفته‌است و هدف این است در این روز با برگزاری رویدادها و ایونت‌ها حساسیت موضوع شهرها به برنامه‌ریزان، حکم‌رانان، دولت‌ها، سیاست‌گذاران و مردم یادآوری و تلاش شود  از طریق این گرامیداشت به سمت شهرهای شکوفاتر حرکت کنیم.  سازمان ملل شعارشهر بهتر و زندگی بهتر را برای این رویداد در نظر گرفته‌است، ما از سال۲۰۱۴ این مراسم را در شهر تهران برگزار می‌کنیم . ما همزمان با روز جهانی شهرها تلاش کردیم به کارشناسان شهری کمک کنیم تجاربشان را بایکدیگر به اشتراک بگذارند و از این طریق خدمات بهتری را ارائه دهیم.»

آذری جهرمی در جشنواره خشت بین‌المللی طلایی تهران، نیز در رابطه با نقش آزادسازی داده‌ها برای تحقق شهر هوشمند گفت: «آزادسازی دیتا باید به‌دور از فضای انحصار صورت بپذیرد در غیر این صورت چیزی جز فساد اقتصادی به همراه نخواهد داشت. آزادسازی داده باید ارزش افزوده و نتایج قابل لمسی برای مردم داشته باشد وگرنه منافعش نصیب سرمایه‌گذاران شرکت‌های بزرگ خواهدشد. شرکت‌هایی که امروز هیچ اسمی از آن‌ها در بازار وجود ندارد در حالی که ادعا می‌کنند ۳۰ هزار شغل ایجاد کرده‌اند. امروز هوشمندسازی شهرها، به‌منزله دکور و شعار برای شهرداری‌ها نیست، بدون هوشمند سازی نمی‌توان کلان‌شهرها را اداره کرد. شعار کلیدی هوشمندسازی را می توان نقش هوشمندسازی در خدمت‌دهی به مردم معرفی کرد.»

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات

دراین جشنواره، پنلی با عنوان کمیته شهرهای هوشمند با مدیریت محمد فرجود، مدیرعامل سازمان فناوری ارتباطات و اطلاعات و مدیر پروژه شهر هوشمند شهرداری تهران و با حضور، محمت دومان دبیرکل UCLG MEWA، سید ستار هاشمی، معاون وزیرارتباطات و فناوری اطلاعات، ایرج شهین باهر، شهردار تبریز و معاون کمیته شهرهای هوشمند و جابجایی شهری، مریم جهان شهرکی، نماینده UNIDO و بهاره آروین، رئیس کمیته شفاف سازی و شهرهوشمند شورای اسلامی شهر برگزار شد.

ایرج شهین باهر، شهردار تبریز و معاون کمیته شهرهای هوشمند و جابجایی شهری در ابتدای این نشست گفت: « معیارها و زیرساخت های موردنیاز شهر هوشمند را می‌توان در ۳ محور فناوری ، نهادی و انسانی نام برد.  شهرهای هوشمند در ایران امروز با چالش‌های نظیر نیاز به‌مدل‌های جدید کسب‌وکار،تمرکز بیش ازحد روی فناوری، کمبود اطلاعات، وابستگی به برنامه‌ها و مصوبات بالادستی روبرو هستند. شهری هوشمند است که سرمایه‌گذاری در سرمایه‌های انسانی و اجتماعی و زیرساخت‌های ارتباطی، مصرف انرژی و سوخت(حمل‌ونقل) به شیوه‌مدرن، رشد پایدار اقتصادی و کیفیت بالای زندگی با مدیریت عاقلانه منابع طبیعی، از طریق حکومت مشارکتی در آن انجام ‌پذیرد.»

سید ستار هاشمی، معاون وزیرارتباطات و فناوری اطلاعات در این پنل گفت: « ضرورت شکل گیری شهر هوشمند به دلیل مشکلاتی از قبیل ترافیک، آلودگی‌های زیست محیطی و .. است. امروز تحقق شهر هوشمند، نیاز با گفتمان و ادبیات مشترک دارد و به عنوان رسالت اجتماهی هم بخش خصوصی و هم حاکمیت باید نگاه ویژه‌ای داشته باشد. یکی از مباحث کلیدی در شهر هوشمند زیرساخت های داده ای و حقوقی وبه‌اشتراک‌گذاری آن‌ها است. اگر ما نتوانیم امکان اشتراک گذاری داده‌ها را ایجاد کنیم در تحقق شهر هوشمند همه پروژه‌ها در حد طرح باقی خواهد ماند. نگاه فناورانه به موضوع لازم است اما کافی نیست باید با نگاه افراد، فرآیندو سازمان به شهر هوشمند نگاه کرد. علاوه‌براین باید نگاه ویژه ای به بیزنس مدل در شهر هوشمند داشت باید برای تحقق شهر هوشمند از تکنولوژی‌هایVI، اینترنت اشیا و بلاک‌چین نیز بهره برد.»

محمت دومان دبیرکل UCLG MEWAدر این پنل گفت: « برای ایجاد شهرهای هوشمند نیاز به طراحی اصول بهتر، شفافیت ، نوآوری و حسابرسی داریم .برای هوشمندسازی شهرهای محل سکونت و برای دستیابی به اصول اکوسیستم باید همکاری را ارتقا دهیم و با درنظر گرفتن تفاوت ها استراتژی های برتر را انتخاب کنیم.»

آذری جهرمی در جشنواره خشت بین‌المللی طلایی تهران، نیز در رابطه با نقش آزادسازی داده‌ها برای تحقق شهر هوشمند گفت: «آزادسازی دیتا باید به‌دور از فضای انحصار صورت بپذیرد در غیر این صورت چیزی جز فساد اقتصادی به همراه نخواهد داشت. آزادسازی داده باید ارزش افزوده و نتایج قابل لمسی برای مردم داشته باشد وگرنه منافعش نصیب سرمایه‌گذاران شرکت‌های بزرگ خواهدشد.

بهاره آروین، رئیس کمیته شفاف سازی و شهرهوشمند شورای اسلامی شهر در این پنل گفت: « در ایران خیلی از اختیارات از حوزه شهرداری خارج است و یکپارچگی در مدیریت شهری وجود ندارد. وزارت ارتباطات با سازوکارهای خاص می تواند یکپارچگی را حداقل در زمینه شهر هوشمند محقق کند. رویکرد امروز جهان مبتنی بر داده باز است .بروکراسی انگیزه و چابکی لازم برای استفاده از داده را ندارد. استفاده از داده را نمی توان به بروکراسی سپرد.»

مریم جهان شهرکی، نماینده UNIDO در این پنل گفت: « هر شهری در استفاده از مفهوم شهر هوشمند باید آن را بومی سازی کند. اشتراک داده ها در هوشمندسازی شهرها بسیار حائز اهمیت است. یو نی‌دو در هوشمند سازی بر روی دومولفه تاکید دارد، تولید ثروت و ادغام شهروندان. در کشورهای اروپایی مانند اتریش ۵۰ درصد جرائم شهری و آلودگی‌ها از طریق شهروندان اطلاع‌رسانی می‌شود.»

شهین باهر در پاسخ به سوال فرجود در رابطه با  رویکرد مورد نیاز برای تحقق شهر هوشمند با وجود همه چالش ها و نبود سیستم یکپارچه شهری گفت: « باید در گامهای اول تحقق شهر هوشمند، به برخی از مولفه ها در شهرها، که نیازی به مدیریت واحد شهری ندارد پرداخت. مثل پارک کردن کنار خیابان که در تبریز پیاده شده است. ما در شهرها در زمینه گرفتن اطلاعات از سایر سازمان ها ناموفق هستیم و رویکرد ها سال‌به سال در کشور به سمت متمرکز شدن می‌رود، با این رویه، مدیریت واحد شهری را نخواهیم داشت . اما شاید تنهاراه حل این باشد که وزارت ارتباطات ورود کند و به صورت جبری اطلاعات را دریافت کند و بین سازمان ها به اشتراک بگذارد.»

تقدیر از برگزیدگان جشنواره خشت طلایی

در پایان این مراسم به برگزیدگان داخلی و خارجی خشت طلایی تهران که در هفت محور با عنوان تاب‌آوری، زیست‌پذیری و توسعه پایدار شهری، مشارکت شهروندان و توسعه فرهنگی و اجتماعی شهر، معماری، شهرسازی، میراث فرهنگی و بازآفرینی شهری، شهر هوشمند و خلاق انسان‌محور، تامین منابع، سرمایه‌گذاری، کارآفرینی، اشتغال و اقتصاد شهری، توسعه زیرساخت‌هاحمل‌ونقل عمومی و خدمات شهری و ارتقای حمکروایی محلی، برنامه‌ریزی و مدیریت شهری برگزار شد تندیسی به رسم یادبود اهدا شد.

مطالب مرتبط:
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.