دادخواهی توییتری استارتاپی‌ها بالا گرفت

سانسور تبلیغات استارتاپ‌های ایرانی در بازی رئال-مایورکا

اخیرا استارتاپ‌هایی چون کافه‌بازار، اسنپ و دیجی‌کالا به دلیل ارزان بودن و جذابیت تبلیغات دروز زمین فوتبال به سمت اینگونه تبلیغات رفته‌اند. اما در یکی از بازی‌های مهم لالیگا یعنی بازی رئال-مایورکا که چند شب پیش از شبکه سه پخش شد، صدا و سیما تبلیغات دیجیتالی کافه‌بازار روی تابلوهای دور زمین را سانسور کرد.

این اقدام صدا و سیما واکنش تند و انتقادی کاربران از جمله استارتاپی‌ها را در فضای مجازی به دنبال داشت. امیر ناظمی، رئیس سازمان فناوری اطلاعت و معاون وزیر ارتباطات، با لحن تند و انتقادی در توییتر خود نوشت: « صداوسیما در فوتبال رئال- مایورکا تبلیغ شرکت ایرانی کافه بازار را در اطراف زمین سانسور کرده است. نابودی فرهنگ کم نبود ضربه به اقتصاد هم در دستور کار قرار گرفته. می‌ترسند سو بشوند. به فهرست سانسورهایشان حالا شرکت ایرانی هم اضافه شده است.» کنایه ناظمی درباره سو شدن صداوسیما هم این به ماجرا دارد که چندی پیش رئیس صدا و سیما در پاسخ به درخواست رئیس‌جمهور مبنی بر پخش و تبلیغ کسب و کارهای آنلاین، شکایت توسط شرکت توسکا را مطرح کرده بود و گفته بود که ممکن از سمت این شرکت تبلیغاتی مورد شکایت (سو) قرارگیرد.

حسام آرمندهی، بنیان‌گذار کافه‌بازار نیز در انتقاد به صدا و سیما در صفحه توییتر خود نوشت: «به نظرتون چه تفکری در صدا و سیما باعث می‌شود تبلیغات دور زمین کافه بازار، دیجی‌کالا و اسنپ در فوتبال دیشب رئال مادرید سانسور شود؟ چه خصومتی با برندهای ایرانی دارند؟»

بیشتر بخوانید:

واکنش استارتاپی‌ها به انحصارگرایی صداوسیما

آیا تبلیغات پلتفرم داخلی در صداوسیمای ملی جرم است؟

استارتاپ‌های تصویری حمایت شوند تا جای خالی سینماها را پر کنند

حمید محمدی مدیرعامل دیجی‌کالا هم با بیان اینکه با رویکردی که صدا و سیما در پیش گرفته است باید رویای خلق برند ملی را فراموش کرد، در حساب توییتر خود نوشت: «از نظر صداوسیما تبلیغ برندهای آبجوسازی و شرط‌بندی در کنار زمین فوتبال بی‌اشکال است اما تبلیغ دیجی‌کالا، کافه‌بازار و اسنپ اشکال دارد و نیاز به سانسور. با این رویکرد رویای خلق برند ملی را باید فراموش کنیم.»

اما در این میان افرادی هم از این موقعیت استفاده کرده و موضوع را به سمت خود این استارتاپ‌ها برگردانند از جمله سجاد بنابی عضو هیات‌مدیره شرکت زیرساخت با انتقاد از استارتاپ‌ها خطاب به امیر ناظمی در توییتر نوشت: «باید منصف باشیم. تبلیغ شرکت‌ها باید با رعایت اصول تجاری باشد. آیا کافه بازار بدون قرارداد تجاری، تبلیغ سایرین را انجام می‌دهد؟ سوال این است که چرا چنین کنترلی در مورد برندهای خارجی انجام نمی‌شود؟» امیر ناظمی هم در پاسخ به وی نوشت: «اینکه چرا چنین کنترلی برای برندهای خارجی نیست، به هر حال نمی‌شود با برندهای خارجی متفاوت از ایرانی برخورد کرد. وضعیت فعلی به نفع برند خارجی در برابر برند ایرانی است.»

نزدیک به ۶ سال است که تبلیغات دیجیتالی دور زمین مسابقات ورزشی انجام می‌شود و نخستین بار شرکت پارس آنلاین در سال ۱۳۹۳ در بازی رئال‌مادرید و اتلتیکومادرید تبلیغات خود را اینگونه پخش کرد. یکی از دلایلی که برندهای بزرگ و استارتاپ‌ها به فکر تبلیغات دور زمین افتاده‌اند می‌تواند رابطه نه چندان خوب صدا و سیما با این کسب‌وکارها باشد که با اقدام این سازمان در بازی چند شب پیش و سانسور تبلیغات استارتاپ‌ها، به نظر می‌رسد که نباید منتظر بهبود این رابطه در آینده نزدیک بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.