داستان رایچت به کجا رسید؟

الفت‌نسب: قبل از فیلتر سایت، فرصتی برای بررسی به کسب‌وکارها بدهید

رایچت که یک پلتفرم گفتگوی آنلاین و ارتباط با مشتریان است در ۶ آبان ۹۸ طی اقدامی غافلگیرانه فیلتر و در روز بعد با پیگیری‌های اتحادیه کسب‌و کارهای مجازی از طریق دادستانی کل کشور به طور موقت رفع فیلتر شد. طبق گفته قادر صادقی، بنیان‌گذار این استارتاپ هنوز مشخص نشده است که این پلتفرم از سمت چه نهادی و به چه دلیلی فیلتر شده است. همچنین معلوم نیست این رفع فیلتر تا چه زمانی ادامه دارد.

صادقی درباره این ماجرا در گفت‌وگو با آی‌‌چیزها گفت: «۶ آبان ایمیلی از سمت کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه دریافت کردیم مبنی بر اینکه محتوای وب‌سایت طبق ماده ۲۱ قانون جرایم رایانه‌ای، مجرمانه تشخیص داده شده است. بعد از گذشت یکساعت سایت فیلتر شد.

بلافاصله ما این ایمیل را پیگیری کردیم که اصلاحات لازم برای مشکلات محتوایی را اعمال کنیم اما جوابی دریافت نکردیم. از همین رو سراغ اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی رفتیم. با پیگیرهای صورت گرفته از سمت اتحادیه، معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور دستور به رفع موقت فیلتر این سرویس دادند.»

رضا الفت‌نسب، سخنگوی اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی در همین زمینه با اشاره به پیگیری‌های اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی گفت‌وگو با آی‌چیزها گفت: «این پیگیری به صورت غیر رسمی بود، درواقع مدیرعامل رایچت طی یک نامه‌ای خطاب به دادستانی آمادگی خود را در راستای رفع تخلفات احتمالی اعلام کرد.

همچنین به علت هم‌زمانی ایام تعطیلات با این موضوع و جلوگیری از ایجاد اختلال در برقراری ارتباط با مشتریان خواستار رفع موقت فیلترینگ این پلتفرم شد. در نهایت در ساعت‌های انتهایی همان شب دستور رفع فیلتر از سمت معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور صادر شد.»

او با تاکید به نقش واسطه‌گری اتحادیه گفت: «ما به عنوان اتحادیه وظیفه داریم تا حد ممکن مشکلات کسب‌وکارها را از طریق تعامل با نهادهای دولتی برطرف کنیم. البته به نظر من باید قبل از اعمال فیلتر زمانی برای اصلاح در اختیار کسب‌وکارها قرار داده شود. در زمان وقوع مشکلاتی از این دست اتحادیه درصدد است که از طریق مذاکره با نهادهای دولتی زمان بیشتری را برای دفاعیه و اصلاحات در اختیار کسب‌وکارهای اینترنتی بگذارد.

استارتاپ‌ها قصد تخلف ندارند و به این دلیل که در قالب پلتفرم فعالیت می‌کنند به وجود آمدن بخشی از این مشکلات غیر قابل اجتناب است. برای مثال رایچت یک پلتفرم برای ارتباط شرکت‌ها با مشتریان است. امکان دارد این تخلف از این بخش باشد، در این صورت مسدود کردن اکانت نسبت به فیلتر کردن پلتفرم راه بهتری است.»

به گفته او نهادهای حاکمیتی باید حمایت بیشتری نسبت به اکوسیستم داشته‌ باشند و در زمان بروز مشکلات فرصت کافی را در اختیار کسب‌وکارها قرار دهند.

همچنین الفت‌نسب درباره تاثیر این اقدامات ناگهانی بر فضای اعتماد حاکم بر اکوسیستم استارتاپی گفت: «این اقدامات نه تنها بر عملکرد استارتاپ بلکه بر کل اکوسیستم تاثیر منفی دارد. از طرفی سرمایه‌گذاران نیز برای سرمایه‌گذاری بر این استارتاپ‌ها دچار تردید می‌شوند. درنهایت بر جایگاه و ثبات این استارتاپ در اکوسیستم ضربه وارد می‌شود.»

او در ادامه اضافه می‌کند: «فیلتر استارتاپ‌ها کار درستی نیست و تاثیرات منفی خود را دارد. اما همکاری این نهادها در ساعات اولیه برای رفع فیلتر این استارتاپ اتفاق خوبی است و من این موضوع را به فال نیک می‌گیرم.»

ازسوی دیگر امیر ناظمی، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات اعلام کرده است که این فیلتر به درخواست دولت نبوده است.

طبق گفته ناظمی، وزارت ارتباطات هیچ حق رای‌ در کمیته آنلاین کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه ندارد و هر کدام از ۵ عضو این کمیته از جمله پلیس فتا، داستانی، صداو‌سیما، وزارتخانه‌های اطلاعات و ارشاد می‌توانند به صورت مستقل یک سرویس مجازی را فیلتر کنند.

معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات درباره فیلتر رایچت می‌گوید: «بر اساس قوانین مشخص شده احتمال می‌رود درخواست فیلترینگ در کمیته آنلاین کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه مطرح شده و فیلترینگ رایچت هم از سمت این کارگروه اتفاق افتاده است.»

صادقی درباره روند پیگیری این ماجرا به آی‌چیزها گفت: «امروز یعنی ۸ آبان دوباره برای پیگیری اقدام کردیم اما کسی برای پاسخگویی حضور نداشت و در نهایت قرار بر این شد پیگیری‌ها هفته بعد مجددا آغاز شود و ما هنوز نمی‌دانیم این رفع فیلتر تا چه زمانی ادامه خواهد داشت!»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.