با داستان من قهرمان زندگی خود باشید

گفت‌وگو با پانته‌آ دیداری هم‌بنیان‌گذار استارتاپ داستان من

داستان من، کتاب داستانی است که در آن کودک شما قهرمان داستان است، او خود را در ماجراجویی‌های کتاب می‌بیند و به مهربانی و خوبی خود پی می‌برد و در خلال داستان خودش، کلمات جدیدی آموخته و با حروف الفبا و نام زیبای خودش بیشتر آشنا می‌شود. پانته‌آ دیداری و پویا محمودیان بینان‌گذاران این استارتاپ هستند. به گفته دیداری، داستان من با کمک فناوری و هنر قصد دارد تا کتاب را به سرگرمی‌های کودکان بیاورد؛  زیرا که امروزه درصد زیادی از این سرگرمی‌ها  را تبلت و گوشی‌های هوشمند تشکیل می‌دهد.

دیداری ۳۴ ساله و دانش‌آموخته کارشناسی ارشد رشته MBA از دانشگاه امیرکبیر است. وی می‌گوید بزرگترین آرزوی کودکیش این بوده که هر چه سریعتر بزرگ شود تا بتواند مشغول به کار شود، اولین شغلش در سن ۱۵ سالگی ویراستاری کتاب‌هایی بود که مادرش ترجمه می‌کرد. با دیداری به گفت‌وگو نشسته‌ایم تا برایمان از راه‌اندازی داستان من بگوید.

درباره شکل‌گیری و ایده استارتاپ داستان من برای ما بگویید؟

تعداد زیادی از جمعیت ایران را کودکان تشکیل می‌دهند و این آمار رو به افزایش است. ما می‌دیدیم که والدین دغدغه سرگرم کردن همزمان با آموزش کودکانشان را دارند. پدر و مادرها برای اینکه توجه بچه‌هایشان را به خودشان جلب کنند و باید وارد رقابت با تبلت‌ها و بازی‌های کامپیوتری شوند.

قصه‌گویی از قدیمی‌ترین روش‌های سرگرم کردن کودکان است. همه ما خاطرات خوبی از شنیدن داستان از زبان مادربزرگ‌ها، پدرو مادرها داریم. حتی گاهی آن‌ها برای اینکه داستان را جذاب‌ترکنند اسم مارو به جای قهرمان داستان‌ها می‌گذاشتند. ما فکر کردیم برای آشنا کردن کودکان با سنت قصه‌گویی و کتاب‌ها باید فناوری توام با هنر برایشان ایجاد کنیم تا آن‌ها را جذب و برای ساعتی از تبلت‌ها و گوشی‌های موبایل دور کند.

اگر بخواهم علمی تر بگویم، امروزه درحوزه آموزش جهانی روشی به نام آموزش شخصی‌سازی، وجود دارد. این روش می‌گوید که هر انسانی نیاز دارد تا با توجه به ویژگی‌های شخصی خودش آموزش دیده شود.

ترند جهانی آموزش شخصی سازی شده در سن‌های پایین‌تر به صورت قصه‌گویی تعریف شده است. ما کوشیدیم ترکیبی از ترند جهانی آموزش شخصی‌سازی و قصه‌گویی که یک سنت چندین ساله در ایران است، بسازیم و این سبک از آموزش را در داستان من برای کودکان اجرا کنیم.

وقتی استارتاپی آغاز به فعالیت می‌کند، باید در مرحله اول محصول موردنظر را به صورت حداقلی به بازار ارائه دهد، تا میزان بازخورد و اندازه بازار را متوجه شود و بعد تصمیم نهایی را برای ادامه فعالیت خود بگیرد. داستان من در آغاز با یک بودجه شخصی و تنها با یک کتاب کار خود را آغاز کرد و بازخورد خیلی خوبی داشت. در نهایت ما تصمیم گرفتیم داستان من را رسما راه اندازی کنیم و آن را توسعه دهیم.

یکی از هدف‌های ما این است که پدر و مادرها بتوانند به صورت خلاقانه‌‌تری کودکانشان را سرگرم و آموزش بدهند. در همین راستا ما قصد داریم که داستان من تنها محدود به کتاب قصه‌گویی نباشد بلکه به یک مجموعه‌ایی از سرگرمی‌ها و آموزشی تبدیل شود تا بتوانیم در این حوزه تاثیرگذار باشیم.

  وقتی کاربر وارد سایت داستان من می‌شود چگونه می‌تواند از خدمات این سایت استفاده کند؟

در داستان من ۸ داستان قرار دادیم. وقتی کاربر وارد سایت می‌شود، باید یکی از این قصه‌ها را انتخاب کند و ویژگی‌های مانند اسم، جنسیت، سن، علایق و عکس کودک موردنظر را وارد کند. به دنبال این عملیات بدون تاخیر کتاب داستانی که قهرمان آن خود کودک با نام و عکس خودش است، به صورت آنلاین و رایگان در اختیار کاربر قرار می‌گیرد.

همچنین آن‌ها می‌توانند نسخه چاپی این کتاب را سفارش بدهند. این سرویس کتاب داستان کودک شما را در بسته‌بندی ویژه و جذاب و حداکثر به مدت  ۴ روز، در سراسر ایران برای شما ارسال می‌کند. والدینی که قصد دارند تا زبان انگلیسی به کودکان خود آموزش دهند نیز می‌توانند کتاب داستان را با زبان انگلیسی با همان ویژگی‌ نسخه فارسی سفارش بدهند.

داستان من
ترند جهانی آموزش شخصی سازی شده در سن‌های پایین‌تر به صورت قصه‌گویی تعریف شده است. ما کوشیدیم ترکیبی از ترند جهانی آموزش شخصی‌سازی و قصه‌گویی که یک سنت چندین ساله در ایران است، بسازیم و این سبک از آموزش را در داستان من برای کودکان اجرا کنیم.

تیم داستان شامل چه کسانی می‌شود؟

در حال حاضر در تیم ما ۱۰ نفر فعالیت می‌کنند که شامل کارشناس تصویرسازی کودک، روانشناس کودک، نویسنده، برنامه‌نویس و کارشناس آی‌تی و… می‌شوند. تمامی این افراد با کمک علم روانشناسی کودکان، هنر قصه‌گویی و تکنولوژی داستان‌هایی را طراحی می‌کنند که مطابق با فرهنگ ایرانی و مناسب کودکان ایرانی هستند.

از سال راه‌اندازی تاکنون داستان من تا چه اندازه رشد کرده است؟

از زمانی که داستان من شروع به فعالیت کرده‌است تاکنون در سایت حدود ۸۰۰ هزار کتاب توسط کاربران ساخته شده است. ما برای بیش از ۳۵۰ شهر و روستا در ایران و بالای ۱۵ کشور خارجی برای ساکنان خارج از ایران نیز کتاب ارسال کرده‌ایم.

سرمایه‌گذاری شما به چه شکل انجام شده است. چه زمانی به نقطه سربه‌سر رسیدید؟

از سال ۹۵ تا تیر ۹۸ سرمایه به صورت شخصی بوده ولی از مرداد امسال گروه مالی فیروزه ۳ میلیارد روی داستان من سرمایه‌گذاری کرده است.

قبل از سرمایه‌گذاری فیروزه ما به نقطه سربه سری و هدفی که از ابتدا تعریف کرده بودیم رسیدیم. تصمیم گرفتیم برای توسعه سریعتر و رشد محصول از سرمایه‌گذاران کمک بگیریم. به دنبال همین تصمیم سراغ گروه تامین مالی فیروزه رفتیم. از بهار ۹۸ مذاکرات خودمان را با فیروزه شروع کردیم که در نهایت مرداد ۹۸ این گروه مالی مبلغ ۳ میلیارد تومان بر داستان من سرمایه‌گذاری کرد.

با توجه به رشد سریع داستان من چرا سراغ سرمایه‌گذار رفتید و چرا فیروزه را انتخاب کردید؟

همان‌طور که می‌دانید رشد طبیعی زمانبر است اما به کمک سرمایه‌گذار شما می‌توانید به اصطلاح زمان را بخرید. به نظر من فیروزه یک رویکرد مناسبی نسبت به استارتاپ‌ها دارد همچنین این تیم در مذاکرات اخلاقی و حرفه‌ای عمل می‌کنند به همین علت ما سراغ فیروزه رفتیم.

اندازه بازار تولیدمحتوا برای کودکان چقدر است؟

تعداد کودکان ۰ تا ۹ سال در ایران حدود ۱۰ میلیون نفر و تعداد پدر و مادرها به ۲۰ میلیون نفر می‌رسد و این عدد قابل‌توجهی است. هرکدام از این کودکان نیاز‌هایی دارند. در نتیجه این بازار فقط شامل کودکان نیست بلکه شامل پدرو مادرها هم می‌شود.

در واقع مخاطبین ما در این بازار به دو دسته کودکان و پدرو مادرها تقسیم می‌شود زیرا ابتدا محصول توسط پدرو مادرها تایید و سپس مورد استفاده کودکان قرار می‌گیرد. با همه این تفاسیر بازار کودکان، بازار بزرگی است که این فقط محدود به قصه‌گویی نمی‌شود و شامل نیازهای زیاد و متفاوتی است.

مطالب مرتبط:

آیا به استارتاپ‌هایی که قصد دارند کسب‌وکارهای خود را شروع کنند پیشنهاد می‌کنید وارد حوزه کودکان شوند؟

حوزه‌های جذاب زیادی وجود دارد که استارتاپ‌ها می‌توانند در آن فعالیت کنند برای مثال شاید بازار بزرگ کودکان وسوسه‌ کننده باشد اما به باور من اندازه بازار و یا جذاب بودن یک حوزه برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار کافی نیست. موارد دیگری مانند نیاز جامعه، نوع محصول، نحوه عرضه، مزیت‌های رقابتی نیز در این روند نقش پررنگی دارند.

رقیب‌های داستان من چه کسانی هستند. مزیت‌ رقابتی شما نسبت به آن‌ها چه چیزهایی است؟

به نظر من بزرگترین رقیب داستان من بازی‌های فکری هستند اما در حال حاضر رقیبی به عنوان استارتاپ که در این حوزه مانند داستان من فعالیت داشته باشد در ایران وجود ندارد اما در انگلیس یک استارتاپ موفق مشابه داستان من درحال فعالیت است.

برای توسعه داستان من چه برنامه‌هایی دارید؟

یکی از هدف‌های ما این است که پدر و مادرها بتوانند به صورت خلاقانه‌‌تری کودکانشان را سرگرم و آموزش بدهند. در همین راستا ما قصد داریم که داستان من تنها محدود به کتاب قصه‌گویی نباشد بلکه به یک مجموعه‌ایی از سرگرمی‌ها و آموزشی تبدیل شود تا بتوانیم در این حوزه تاثیرگذار باشیم.

برای داستان من تبلیغاتی هم انجام دادید؟

بله، تبلیغات ما بیشتر به شکل دیجیتالی بوده و در داخل مترو هم تبلیغات داشتیم.

گفت‌وگو: زهرا قنبری

1 نظر
  1. hossein shekari می گوید

    سلام
    ممنون بابت مصاحبه خوبتون

    اما مشابه این استارت آپ توی ایران چندتایی هست
    از جمله دوزلی بوک، اسمم کو و …

    تو متن ذکر شده اصلا نیست!!!!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.