درس‌هایی از جی کی رولینگ؛ خالق هری‌پاتر

دارایی‌های جی کی رولینگ، خالق مجموعه داستان‌های «هری پاتر»، تا سال ۲۰۱۱ بالغ بر یک میلیارد دلار تخمین زده می‌شد. یعنی بر اساس اعلام مجله فوربس، او اولین کسی است که از راه نویسندگی، اگر به دلار آمریکا هم حساب کنیم، میلیاردر شده. اما اگر برگردیم به سال ۱۹۹۰ اوضاع اصلا این‌طور نبود. کتابی از او چاپ نشده بود و به‌عنوان محقق و منشی دوزبانه سازمان عفو بین‌الملل مشغول کار بود. مادرش تازه مرده بود. بعدتر مجبور شد با کمک دولت معاش و سرپناه خود و دختر نوزادش را تامین کند. قطعا مسیری که او طی کرده، پر است از رازهای ارزشمند موفقیت برای کارآفرینان امروز.

 برای پهن کردن بساطتان عجله نکنید

رولینگ در تمام عمرش به نویسندگی مشغول بود. «قبل از اینکه ایده «هری» به ذهنم برسد، دو رمان نوشته بودم اما هیچ‌وقت سعی نکردم چاپشان کنم که کار خوبی هم کردم، چون فکر می‌کنم چندان خوب نبودند.» اغلب اوقات، صاحبان کسب‌وکارهای کوچک برای بیرون دادن محصول عجله می‌کنند در حالی که هنوز وقتش نشده، هنوز جوانب را درست نسنجیده‌اند یا محصول را نیازموده‌اند. رولینگ نمونه فوق‌العاده‌ای است برای ارائه محصولی جامع و کامل.

 وقتی ایده‌ای ناب پی شما می‌آید، شما هم پی‌اش را بگیرید

فکرهای بکر با قدرت حضور خودشان را اعلام می‌کنند و وقتی سروکله‌شان پیدا می‌شود که انتظارش را ندارید. رولینگ می‌گوید: «نمی‌دانم ایده هری پاتر دقیقا از کجا پیدا شد. سوار قطار در سفری از منچستر به لندن بودم که به ذهنم رسید. چهار ساعت به این فکر کردم که هاگوارث باید چه‌شکلی باشد. وقتی در کینگز کراس پیاده شدم، خیلی از شخصیت‌های کتاب خلق شده بودند.» صاحبان کسب‌وکارهای کوچک می‌دانند که ایده‌ای ناب دارند. مشکل اینجاست که اغلب آن را زیر سوال می‌بریم، درباره‌اش پیش‌بینی می‌کنیم و با منطق کنارش می‌زنیم. رولینگ اما این کار را نکرد. نشان یک ایده قدرتمند را دید، پی‌اش را گرفت و به آن دل سپرد.

نمی‌دانم ایده هری پاتر دقیقا از کجا پیدا شد. سوار قطار در سفری از منچستر به لندن بودم که به ذهنم رسید. چهار ساعت به این فکر کردم که هاگوارث باید چه‌شکلی باشد. وقتی در کینگز کراس پیاده شدم، خیلی از شخصیت‌های کتاب خلق شده بودند.
جی کی رولینگ، خالق هری پاتر

 پشتکار، پشتکار، پشتکار

در ۱۹۹۱ رولینگ به پرتقال سفر کرد تا زبان انگلیسی تدریس کند و غم نبود مادر را فراموش کند. سال بعد با همسر اولش ازدواج کرد. سال بعد با دختری نوزاد از او جدا شد. سال بعد، به اسکاتلند رفت. مادر مجرد بیکاری بود که با کمک دولت روزگار می‌گذراند.
در ۱۹۹۵، دست‌نویس «هری پاتر و سنگ جادو» را تمام کرد و با یک ماشین تایپ قدیمی تایپش کرد. کتاب را به دوازده ناشر داد و همه ردش کردند. اما تسلیم نشد. سختی‌های زندگی جلویش را نگرفتند. با وجود همه تغییرات و اتفاقات ناامیدکننده، ادامه داد. پشتکار به خرج داد.

اخبار اکوسیستم استارتاپی ایران در تلگرام آی‌چیزها دنبال کنید

نگذارید کسی شما را از مسیرتان منحرف کند

بالاخره «بلومزبری»، یک ناشر کوچک، چاپ کتاب را قبول کرد. ویراستارش اما می‌گوید که به رولینگ گفته: «یه کار روزانه پیدا کن، چون توی کتاب کودک شانس چندانی برای پول درآوردن نداری.» چه خوب که رولینگ نگذاشت نصیحت او ناامیدش کند. همه هفت جلد مجموعه هری پاتر رکوردهای فروش را شکستند. نگذاشت هیچ‌کس سر راه هدفش بایستد، حتی خودش.

 همه ما در این جهان نقشی داریم

رولینگ هیچ‌وقت دنبال موفقیتی که به دست آورده نبود. «من فقط چیزی را نوشتم که در کودکی دوست داشتم بخوانم و هنوز هم از خواندنش لذت می‌برم. راستش انتظار نداشتم آدم‌های زیادی دوستش داشته باشند. هیچ‌وقت چندان به بعد از انتشارشان فکر نکرده بودم.» رولینگ دنبال شهرت و موفقیت نبود. فقط می‌خواست به شکل عام برای جهان و به شکل خاص برای بچه‌ها کاری کند. همین درس بزرگی است برای کارآفرینان امروزی. تمرکز خود را بگذارید روی کار منحصربه‌فردی که می‌توانید برای دنیا کنید. بقیه چیزها خودبه‌خود درست می‌شود، از راه‌هایی که فکرش را هم نمی‌کنید.

مطالب مرتبط:
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.