در مدیریت منابع انسانی از دنیا عقب هستیم

مصاحبه با محمدباقر سیف‌اللهی، بنیان‌گذار استارتاپ پانچ‌کارت

پانچ کارت پلتفرمی است که به شرکت‌های کوچک، متوسط و نسبتا بزرگ‌ کمک می‌کند تا منابع انسانی خود از جمله کنترل و تردد، حقوق و دستمزد پرسنل، بیمه تامین اجتماعی و تعاملات پرسنل با مدیران را در یک قالب واحد با حداقل تلاش و انرژی مدیریت کنند. محمدباقر سیف‌اللهی بنیانگذار پانچ‌کارت ‌ارشد نرم‌افزار خوانده و در حوزه مدیریت پروژه نیز فعالیت داشته است. به گفته خودش به‌واسطه رشته نرم‌افزار، با خیلی از کسب‌وکارها آشنا شده و  مطالعاتی در حوزه منابع انسانی داشته است. با او به گفتگو نشستیم تا برایمان از تجربه فعالیت در اکوسیستم استارتاپی بگوید.

ایده پانچ‌کارت چه سالی و چطور شکل گرفت؟

ایده پانچ کارت اواخر سال۹۵ شکل گرفت. اولین مشتری پانچ‌کارت در اصل خودمان بودیم و خلا را در این زمینه احساس کردیم. اغلب شرکت‌های کوچک برای مدیریت نیروی انسانی مانند حقوق و دستمزد و کارهای مربوط به بیمه به سراغ نرم‌افزارهای دم‌دستی مانند اکسل می‌روند و فرآیندی بی‌نهایت پیچیده را با هزینه سربار زیاد متحمل می‌شوند. این شرکت‌ها مجبور هستند برای محاسبه حقوق، دستمزد و بیمه و مالیات پرسنل، نیرویی را به مدت دو سه روز با پیک کاری بالا استخدام کنند.

پانچ‌کارت در واقع  یک تکنولوژی در حوزه منابع انسانی محسوب می‌شود. به‌واسطه دانش، تجریبات و توانایی‌هایی که داشتیم توانستیم ۲-۳پروژه بزرگ دولتی را عهده‌دار شویم و حین اجرای پروژه‌ها دانش تخصصی  عمیقی در حوزه منابع انسانی کسب کردیم و زمانی که متوجه خلا نرم‌افزاری در این زمینه برای کسب‌وکارها شدیم تصمیم گرفتیم این محصول را توسعه دهیم و به عنوان یک نرم‌افزار تحت وب عرضه کنیم، در کنارش البته اپلیکیشن موبایل، هم داریم.

پانچ کارت حتی روحیات و خلق‌وخوی پرسنل را هم آنالیز می‌کند به این صورت که پرسنل حس و حال خود را در زمان ورود به محل کار و خروج از آن در قالب چند ایموجی بیان می‌کنند و این گزارش از احوال پرسنل به مدیر اطلاع داده می‌شود که پرسنل در طول روز چه مقدار روحیاتش تفاوت کرده است، با حال خوب آمده و با حال بد رفته است.

به‌طورکلی، ایران از سطح مدیریت منابع انسانی که در دنیا اتفاق می‌افتد خیلی عقب  است و سبک کاری حوزه منابع انسانی در شرکت‌های داخلی بیشتر شبیه به کشورهای آمریکای جنوبی و اروپای شرقی است که در این سطح همه شرکت‌ها تمایل دارند پرسنل خود را کنترل کنند. در مقابل در شرکت‌های توسعه یافته در اروپای غربی، آمریکا وکانادا بیشتر به دنبال کارآیی و بهره‌وری هستند.

پانچ کارت با این ایده شکل گرفت که حداقل سطح مدیریت منابع انسانی موجود در دنیا یعنی کنترل تردد، دستمزد و بیمه را پایه کار قرار دهد و ارزش‌های دیگری هم به آن اضافه و کاربر را با سیستم درگیر کند. در واقع در سیستم منابع انسانی پانچ کارت کاربر نباید فقط اواخر ماه با مدیران در ارتباط باشد و در تمام طول ماه می‌توان عملکرد پرسنل را سنجید و بالا برد. ما برای انتشار پانچ کارت عجله نکردیم و در نهایت اواخر سال ۹۶ سایت پانچ کارت آماده بهره‌برداری بود.

پانج کارت را معرفی کنید؟ چه خدماتی ارائه می‌دهد؟

پانچ کارت در واقع یک تکنولوژی در حوزه منابع انسانی است و تکنولوژی در این حوزه به دو بخش تقسیم می‌شود کاریابی و استخدام، حوزه فنی داخل شرکت که پانچ کارت در بخش دوم فعالیت دارد. در فرآیند ثبت شرکت یکسری خدمات به کارکنان و مدیران ارائه می‌شود. منفعت اولیه استفاده از پلتفرم پانچ کارت برای مدیر است. مدیر خدماتی مانند محاسبه حقوق و دستمزد، کنترل تردد پرسنل را بدون نیاز به سخت‌افزار و به کمک نرم‌افزار انجام می‌دهد و از این طریق جلو تقلب افراد گرفته می‌شود مدیران می‌توانند کنترل تردد پرسنل خود را از طریق موبایل داشته باشند. کنترل تردد پرسنلی که دورکار هستند و شغل تعمیراتی دارند یا شرکت‌هایی که هزاران پرسنل دارند از طریق یک فرآیند پیاده‌سازی شده است. علاوه بر این بر روی ترکینگ هم کار کردیم و در حال بررسی بر روی محدوده‌های ورود و خروج پرسنل هم هستیم.

پانچ کارت حتی روحیات و خلق‌وخوی پرسنل را هم آنالیز می‌کند به این صورت که پرسنل حس و حال خود را در زمان ورود به محل کار و خروج از آن در قالب چند ایموجی بیان می‌کنند و این گزارش از احوال پرسنل به مدیر اطلاع داده می‌شود که پرسنل در طول روز چه مقدار روحیاتش تفاوت کرده است، ممکن است پرسنل با حال خوب وارد و با حال بد خارج شده است.  این ایده از طرف مشتریان پانچ کارت بسیار استقبال شد که حالات افراد را می‌توانیم در قالب خوبی به مدیران گزارش دهیم. یکی از بخش‌های الزامی ما همین است که حتما روحیات پرسنل وارد شود و در وب و موبایل قابل دسترسی است. همچنین وارد موضوع ارزشیابی هم شدیم و افراد میتوانند فیدبکی راجع به همکار نیز بدهند و در ارزشیابی ۳۶۰ درجه نظری راجع به مدیر داده شود. بخش‌های جدید دیگری هم در شرکت خودمان در حال تست است. که بتوانیم طی این ماه و ماه آینده در اختیار مشتری قرار دهیم.

در حال حاضر با چند سازمان همکاری داشته‌اید؟

ما دو اسکیل متفاوت داریم اسکیل‌های سازمانی و اسکیل‌های مخصوص شرکت‌های کوچک و متوسط. در بخش سازمانی یکسری راه‌حل متفاوتی داریم که تجربه‌ای هم در این زمینه برای پیاده‌سازی یک سازمان  با ۱۵۰۰ پرسنل داشته‌ایم و آمادگی برای ارائه آن داریم.

بازار هدف ما برای پانچ‌کارت شرکت‌های کوچک و متوسط است. پانچ کارت در حال حاضر ۲۸۱کاربر دارد و تقریبا حدود ۱۶ شرکت  از سرویس ما استفاده می‌کنند. که بعد از گذشت این رکود جذب مشتری بیشتری خواهیم داشت.

جذب سرمایه داشته‌اید از ابتدای کار ؟ قصد جذب سرمایه ندارید؟

از ابتدای با سرمایه شخصی شروع کردیم و از درآمد پروژه‌هایی که انجام می‌دادیم هزینه‌های پانچ‌کارت تامین می‌شد. اگر شرایط طوری پیش رود که سرمایه‌گذار مناسب را پیدا کنیم به سمت جذب سرمایه  می‌رویم در غیر اینصورت می‌توانیم با سرمایه شخصی هم ادامه دهیم.

به نقطه سربه‌سر رسیده‌اید؟

خیر الان زود است برای رسیدن به مرحله سربه سری به این دلیل که هنوز در حال توسعه و تبلیغات و بازاریابی  وخرج هزینه هستیم. انتهای سال آینده اگر شرایط خوب پیش رود به نقطه سربه‌سر می‌رسیم. بازاریابی در پلن ما بسیار بودجه خور است.

با چه چالش‌هایی تا امروز روبرو بودید؟

چالش همواره وجود دارد. منابع انسانی خود یک چالش است یعنی در تیم ما منابع انسانی  چالش اصلی بود و بسیار درگیر بودیم و تجربه کمی داشتیم. در ابتدا واقعا سخت بود بتوانیم نیرویی را که واقعا ما را درک کند جذب کنیم. ولی در نهایت افراد هم‌حس با تیم و دغدغه‌مند در این حوزه را پیدا کردیم که زمان طولانی را برد.

سروکله زدن با تیم یک چالش بزرگ است و هرچقدر هم مباحث منابع انسانی  را به‌صورت آکادمیک بدانیم وقتی شروع به اجرای یک فرآیند می‌کنیم متوجه حالت‌های خاص می‌شویم. از سمت سازمان‌های دولتی خیلی مشکل مجوز نداشتیم و هرچه خارج از حوزه نرم‌افزار بود را برون‌سپاری می‌کردیم.

اما در نهایت برخی از چالش‌ها مثل بیمه دولتی است. بیمه ماهیانه پول دریافت می‌کند و اگر پرداخت نکنیم تهدید می‌کنند.  هنوز هم از سمت فعالان اکوسیستم ودوستانی که قول می‌دهند ندیدیم در این حوزه اتفاقی بیفتد که حداقل هزینه‌های سربار اضافی الزامی که تحمیل می‌شود را بتوانیم با تعویق و تخفیف پرداخت کنیم. درگیری های ما فعلا در حوزه بیمه است و مشکل مجوز نداشتیم.

ما در زمینه بیمه حتی برای نیروهای دورکار مشکلی نداریم ولی این پرداخت‌های بیمه‌ است که برایمان مشکل ایجاد می‌کند. اگر به مشکل مالی بربخویم تیم قبول می‌کنند که حقوقشان را دیرتر دریافت کنند اما بیمه در این زمینه انعطاف پذیر نیست. این مدل فشار که بر روی تیم و مجموعه اعمال می‌شود چالش بزرگی است. سازمان بیمه سنتی است و رویکردی سنتی دارد و فرآیندهای نرم‌افزاری بیمه به راحتی قابل تغییر نیست و لختی سازمان تاثیر می‌گذارد و جلو پیشرفت استارتاپ‌ها را می‌گیرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.