دومین دوره مسابقات بوچیا با حضور استارتاپ‌ها برگزار شد

دومین دوره مسابقات بوچیا ، یادواره علی اصانلو، به همت مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد و با حضور استارتاپ‌های ویژه توانیابان، با شعار «من سفیر ۱۱ ایران هستم»، روز جمعه ۱۷ اسفند در سالن نیکخواه بهرامی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

به گزارش آی‌چیزها، در این مسابقه بوچیا بیش از ۸۰ نفر شرکت‌کننده در قالب ۱۶ تیم به رقابت پرداختند که در میان آن ورزشکان المپیکی و پارالمپیکی، فعالان جامعه فناوری اطلاعات و هنرمندان حضور داشتند و تیم «شاهین کهریزک» توانست عنوان قهرمانی این دوره از بوچیا را از آن خود کند.

بوچیا ورزشی فکری و بین‌المللی ویژه توانیابان است که در سطوح المپیکی و پاراالمپیکی برگزار می‌شود. شرکت فناوری اطلاعات چارگون، استارتاپ توانیتو و ماهنامه پیوست شماری از فعالان حوزه آی‌تی حاضر در این مسابقه و از دست‌اندرکاران برگزاری آن بودند.

مناسب‌سازی ذهن اجتماعی نسبت به توانیابان

منصوره پناهی، مدیرعامل مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد در گفت‌وگو با آی‌چیزها، ورود استارتاپ‌ها به حوزه نیازهای توانیابان بیان کرد: «فعالیت‌های استارتاپی یک حرکت نوین است که خوشبختانه تعدادی از آنان بر نیازهای ویژه توانیابان تمرکز کردند و همکاری مشترک خیریه، استارتاپ و توانیاب منجر به شکل‌گیری و برگزاری رویدادهایی مانند این مسابقه شده است.»

پناهی، درباره نقش استارتاپ‌ها در حضور اجتماعی توانیابان توضیح داد: «مهم‌ترین نیاز توانیابان توانمندسازی، فعال‌سازی و فعالیت این افراد در جامعه است. این افراد باید در تمام بخش‌های جامعه از اشتغال گرفته تا ورزش و درمان مستقل باشند. مهم‌ترین کاری که استارتاپ‌ها می‌توانند انجام دهند، متناسب‌سازی ذهن اجتماعی است. همانگونه که ذهن جامعه برای سفارش تاکسی اینترنتی و خرید اینترنتی آمده شد، می‌تواند به نفع توانیابان نیز مناسب‌سازی شود.»

مدیرعامل مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد درباره اثرات مناسب‌سازی ذهنی نیز گفت: «هرچقدر جامعه از نظر فکری و محیطی نسبت به افراد دارای معلولیت مناسب‌سازی شود معلولیت در جامعه کاهش پیدا خواهد کرد. اگر در جامعه ما معلولیت زیاد است، این مشکل افراد معلول نیست. بلکه مشکل جامعه‌ای است که نمی‌تواند توانایی‌های این افراد را به معرض نمایش بگذارد.»

توانیابان، کارآفرینان تجاری موفقی می‌شوند

آرش برهمند، مجری دومین دوره از مسابقات بوچیا و سردبیر ماهنامه پیوست درباره استارتاپ‌هایی که خدمات یا محصولاتشان ویژه توانیابان است، گفت: «استارتاپ‌ها و توانیابان باید بتوانند همدیگر را پیدا کنند؛ تنها در این صورت است که استارتاپ‌ها می‌توانند نیازها و توانایی‌های توانیابان را به درستی شناسایی کنند و شکل‌گیری چنین پیوندهایی است که می‌تواند منجر به برگزاری رویدادهایی برای نمایش توانمندی توانیابان باشد.»
آرش برهمند، در حاشیه دومین دوره مسابقات بوچیا در گفت‌وگو با خبرنگار آی‌چیزها بیان کرد: «توانیابانی مانند وحید حاجیلو هستند که بهره هوشی بالایی دارند و خودشان استارتاپ راه‌اندازی کرده‌اند و باید از آنان حمایت شود. وی‌سی‌ها هم باید بدانند که یک توانیاب نه تنها در کارآفرینی اجتماعی، بلکه در کارآفرینی تجاری نیز می‌تواند موفق باشد. ولی امروز وی‌سی‌ها در سرمایه‌گذاری روی همه استارتاپ‌ها سختگیرانه عمل می‌کنند.»
مجری دومین دوره مسابقات بوچیا درباره فعالیت استارتاپی توانیابان ادامه داد: «توانیابان باید در سه حوزه کارآفرین، کاربر و حتی سرمایه‌گذار فعالیت کنند. زیرا آنچه به عنوان محدودیت برای آنان شناخته می‌شود، در ذهن جامعه است.»

تهیه و تنظیم: پریسا امام‌وردیلو

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.