رایانش لبه‌ای در اینترنت اشیا صنعتی چه مزایایی دارد؟

ممکن است اصطلاح لبه هوشمند را شنیده باشید. آن گونه که مایکروسافت این مفهوم را توصیف می‌کند در واقع آینده پردازش در دستان رایانش لبه‌ای است؛ روشی برای بهینه‌سازی سامانه‌های رایانش ابری. در این روش کنترل برنامه‌های رایانه‌ای، داده‌ها و سرویس‌ها از برخی نودهای مرکزی گرفته می‌شود و به لبه/کناره‌های اینترنت، که با دنیای واقعی در ارتباط هستند، سپرده می‌شود. رایانش لبه‌ای در اینترنت اشیا با کم‌رنگ شدن مرز دنیای فیزیکی و مجازی به وسیله حجم عظیم داده، و همچنین هوش مصنوعی و یادگیری ماشین فرصت بی‌نظیری برای تولیدکنندگان و صنایع است. اما سازمان‌ها چگونه می‌توانند از این فرصت به بهترین حالت استفاده کنند؟

یک بیانیه جدید از کنسرسیوم صنعتی اینترنت قصد دارد در مورد این فرایند و چگونگی پیاده سازی رایانش لبه‌ای در اینترنت اشیا شفاف‌سازی کند. مهم است که بدانیم این مقاله در وهله اول مشخص می‌سازد که مفهوم حاشیه یا لبه از دیدگاه تجاری می‌تواند متفاوت باشد. در واقع از این منظر همه چیز به مسائل تجاری یا اهداف مورد نظر بستگی می‌یابد.

به عنوان مثال یک دماسنج «خنگ» که دمای یک پمپ را مدیریت می‌کند در نظر بگیرید. با قابلیت رایانش لبه‌ای، پمپ بعد از عبور از یک دمای آستانه در مدت زمان میلی‌ثانیه‌ای متوقف می‌شود. اگر نیازی به اتصال برای اجرای عملیات وجود نداشته باشد، می توان آن را برای ارسال اعلان در این مثال استفاده کرد. سپس لبه باید در سطح دستگاه به عنوان هدف کلیدی تعریف شود، حتی اگر اتصال قطع شود.

از مزایای رایانش لبه‌ای‌ در اینترنت اشیا، همانطور که گزارش می‌گوید، بهبود عملکرد، انطباق بیشتر، حفظ حریم خصوصی و امنیت داده ها و نیز کاهش هزینه‌های عملیاتی است. عملکرد به سادگی بهبود می‌یابد، زیرا حجم داده‌های بالاتری در مکان‌های بیشتری می‌تواند به سرعت جمع‌آوری شود. لبه تنها راهی برای جمع‌‌آوری داده‌ها برای انتقال به سیستم کلاود در نظر گرفته نمی‌شود، بلکه کار پردازش، تجزیه و تحلیل و عمل بر روی داده‌های جمع‌آوری شده در لبه در میلی ثانیه‌ها را نیز انجام خواهد داد و بنابراین برای بهینه‌سازی داده‌های صنعتی در هر جنبه‌ای از عملیات ضروری به نظر می‌آید.

لازم به ذکر است که بخشی از دلیل وجود لبه این است که حرکت دادن همه چیز به کلاود، همان استراتژی که چند سال پیش وجود داشت، درست عمل نمی‌کرد. با توجه به زمان تأخیر شبکه و هزینه انتقال مقدار زیادی از داده‌ها، وظایف منطقی بیشتری در لبه باقی می‌ماند. با بهبود توان و ظرفیت پردازش، مقدار وظایف انجام شده در لبه گسترش خواهد یافت.

رایانش لبه ای در اینترنت اشیا

 

این گزارش همچنین موارد مختلف استفاده، از ردیابی ناوگان گرفته تا نگهداری پیش‌بینی‌گر را مورد بررسی قرار می‌دهد. مورد اخیر، به ویژه در ارتباط با آسانسورهای متصل، جالب‌ترین مورد کاربرد فناوری رایانش لبه‌ای در اینترنت اشیا است. دستگاه‌های رایانش لبه‌ای برای تشخیص وضعیت عملیاتی آسانسور، از نویز و ارتعاش گرفته تا درجه حرارت و غیره به یکدیگر متصل می‌شوند. این پروژه به دو مورد نیاز دارد؛ دستگاه‌های لبه‌ای باید به کانتینرها و ‌ای‌پی‌ای باز مجهز باشند تا بتوانند به طرف‌های سوم برای توسعه برنامه‌ها اجازه دسترسی بدهند و دوم پشتیبانی از نظارت دایم ۲۴ ساعته.

لالین کاناران از معاونان SAP و از مؤلفان گزارش می‌گوید: سازمان‌هایی که از استراتژی اینترنت اشیا صنعتی استفاده می‌کنند باید درک کنند که چه اطلاعاتی در دسترس هستند، چگونه از آنها برای سوق دادن پروسه‌های صنعتی بهره گیرند و چگونه داده‌ها را پردازش، مدیریت و ایمن‌سازی کنند. این مقاله و گزارش فنی بعدی، شرکت‌ها را قادر می‌سازد پتانسیل کامل سیستم رایانش لبه‌ای-کلاود را در اختیار داشته باشند و نتایج کسب و کار را با استفاده از دستگاه‌های نسل بعد اینترنت اشیا، یادگیری ماشین و هوش مصنوعی به جلو برانند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.