ربط هوش مصنوعی با بلاکچین چیست؟

یادداشتی از عباس عینعلی؛ کارشناس ارزرمزها و بلاکچین

هوش مصنوعی و داده در کنار هم معنی پیدا می‌کنند و تقریبا می‌توان گفت که هوش مصنوعی بدون داده بی‌معناست. هوش مصنوعی با بررسی داده های ورودی، آن را تجزیه‌و‌تحلیل و الگوهای منطقیِ آن را کشف می‌کند و با بهره‌گیری از کتابخانه‌های قدرتمند خود راه‌حل و هدف نهایی پردازش را به دست می‌آورد.حال باید دید ربط هوش مصنوعی با بلاکچین چیست؟

اما همواره پردازش‌گرها و قدرت پردازش و البته نحوه نگهداری و تبادل داده در هوش مصنوعی یک چالش به حساب می‌آید. با ظهور شبکه‌های بلاکچین که تقریبا هم سن و سال هوش مصنوعی است راه کارهای جالبی به وجود آمده است.

بلاکچین شبکه‌ای از گره ها یا Node)) است که اطلاعات را به صورت توزیع‌شده در قالب یک دفترکل توزیع شده در خود نگه می‌دارد. یک دفتر کل معمولی کاغذی را در نظر بگیرید. هر سطر آن که شامل اطلاعات یک تراکنش است( مثلا واریز، برداشت و…)این سطر در بلاکچین یک هش نامیده می‌شود. هر صفحه از این دفتر کل شامل چند سطر محدود است مثلا بیست یا سی سطر. این صفحات در بلاکچین، بلوک یا (Block) نام دارد که به صفحه قبل و بعد خود متصل است. و در نهایت مجموعه این صفحات یک دفتر کل را تشکیل می‌دهد که آن‌را بلاکچین یا زنجیره بلوک می‌نامیم. اما این دفتر کل فقط در انحصار یک فرد یا سازمان و دولت نیست. هر کسی با ایجاد یک گره می‌تواند هم آن را داشته باشد و هم به تمام صفحات و تراکنش‌ها دسترسی نامحدود پیدا کند.

دسترسی نا‌محدود به این معنی نیست که شخص می‌تواند بلوک یا هش خاصی را حذف، دستکاری یا تغییر دهد.خیر! وقتی شبکه یک هش را تایید کرد دیگر امکان تغییر یا حذف آن وجود نخواهد داشت. همچنین حریم خصوصی افراد هم در این شبکه یه شدت امن و غیرقابل رهگیری خواهد بود.این قابلیت مهم باعث ایجاد شفافیت در تراکنش ها و قابل استناد بودن آن می‌شود. این ساختار توزیع داده‌ها خطر از بین رفتن و یا سو‌استفاده از آنها را تقریبا به صفر می‌رساند.

بلاکچین هم البته با چالش‌های زیادی روبرو است.  مهمترین آن قدرت پردازش بالا، مصرف انرژی و زمان زیاد تایید یک تراکنش در کل شبکه است.

هوش مصنوعی در کنار شبکه بلاکچین هم‌افزایی موثری ایجاد خواهد کرد. اطلاعات با ارزش هستند و نه تنها نیاز به ذخیره شدن مطمئن و امنی دارند، بلکه نیاز به مبادله شدن به شکلی امن دارند. در این شرایط، حال این بلاکچین است که می‌تواند به لطف ذخیره سازی به شدت قدرتمند و قابل اطمینان خود، اطلاعات را به شکلی امن به هوش مصنوعی برساند.

تربیت و آموزش هوش مصنوعی نیازمند قدرت محاسباتی بسیار بالا است. همانطور که می‌توان اطلاعات را در شبکه بلاکچین به اشتراک گذاشت، قدرت محاسباتی را هم می‌توان به اشتراک گذاشت.

اگر این دو تکنولوژی بتوانند با پتانسیل‌های خود، یکدیگر را تکمیل کنند، بدون شک قادر خواهند بود تا تاثیر ماندگار و قدرتمندی در تمامی صنایع مختلف بگذارند. در حالی که خیلی از شرکت‌ها و کسب و کارها، از ویژگی‌های این دو تکنولوژی به صورت جداگانه بهره می‌برند، اما می‌توان با ترکیب این دو، به ویژگی‌های بسیار بهتری دست یافت که علاوه بر افزایش دقت، صحت و امنیت، هزینه‌ها را هم کاهش خواهند داد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.