موفقیت فقط یک راه ندارد

درس‌های استفن کی برای جوان‌های استارتاپی

وقتی استفن کی، در یکی از ستون‌های نشریه هافینگتون‌پست مطلبی در مورد تداوم کارآفرینی خواند، به این فکر افتاد که مواردی را به‌عنوان نکات برجسته و قابل‌توجه کارآفرینان و استمرار در این مسیر دسته‌بندی و ارائه کند. او که در طول ۳۰ سال گذشته همواره به‌عنوان یک کارآفرین شناخته‌شده و تالیفاتی در این زمینه دارد، توصیه‌های خود به کارآفرینان را چنین دسته‌بندی می‌کند.

موفقیت به شیوه‌های مختلفی تعریف می‌شود

دچار این اشتباه نشوید که به‌طور خاص روی پولدارشدن تمرکز کنید. به نظر من، پول تنها به ما امکان انجام برخی کارها را می‌دهد و نه چیزی بیشتر یا کمتر. می‌توان از پول برای کمک به دیگران استفاده کرد. پول به ما این امکان  را می‌دهد، سخاوت خود را نشان دهیم و به کارهای مفیدی بپردازیم. راهی برای رسیدن به موفقیت یک‌شبه وجود ندارد. به آن‌هایی که خلاف این را می‌گویند و ادعا می‌کنند به‌سرعت و سهولت دوران فشار و سختی را از سر گذرانده‌اند، اعتماد نکنید. اگر چنین فکر می‌کنید لازم است تجدیدنظر کنید. این مسیر نیاز به صرف وقت دارد.
اخیرا سخنرانی باب پارسونز، موسس شرکت GoDaddy، یکی از شرکت‌های بزرگ در زمینه ثبت دامنه‌های اینترنتی و امور مربوط به آن را شنیدم. او درباره فعالیت‌هایش به‌عنوان یک کارآفرین می‌گوید: «به کارتان بچسبید.» او معتقد است، لازم است به اندازه کافی به چیزی بچسبید تا نهایتا خشت‌های کامیابی را روی هم بچینید و به موفقیت برسید.

بیش از یک راه برای رسیدن به موفقیت وجود دارد

به اندازه‌ای که مقدور است از دیگران بیاموزید، به‌ویژه از آن‌هایی که آن‌گونه که شما می‌پسندید زندگی می‌کنند. بپرسید، حتی چیزهایی را که ساده به نظر می‌رسند. خط نهایی موردنظرتان را براساس آنچه فرا می‌گیرید ترسیم کنید. وقتی موفق به ترسیم مسیر خودتان شدید، آماده اصلاح آن هم باشید. انعطاف‌پذیری به کارتان می‌آید. کارآفرینان همیشه در جنب‌وجوش هستند، ما به‌نحو فعالی خلاق هستیم. زمان یکی از این موارد است؛ از آنچه انجام می‌دهید لذت ببرید و اجازه ندهید که ایثارگری‌ها سایر بخش‌های زندگی‌تان را تخریب کند.

نکاتی که برای رسیدن به موفقیت باید در نظر گرفت

  • ما همه به هم مرتبط هستیم. هنگاهی که شما در حال پایین آمدن از پله‌ها هستید، افراد دیگری در حال بالا رفتن از آن هستند. اگر کسی از ابتدا با شما به‌خوبی رفتار نکند، توقع بهبود در رابطه‌تان را نداشته باشید.
  • عجله، شما را در موقعیت بازنده قرار می‌دهد. زمان، مهم‌ترین دارایی ماست. وقتی به خودمان فرصت تامل در انجام کارها را بدهیم، قادر به درک امکانات بیشتر خواهیم بود.
  • به‌جای تلاش برای تغییر مسیر آن‌ها، روی کارتان تمرکز کنید. این تنها موردی است که تحت‌کنترل شماست.
  • مردم علاقه‌مند به کار با افرادی هستند که دوستشان دارند. تنها راه برای جابه‌جاکردن کوه‌ها این است که به توانایی انجام آن باور داشته باشید.
  • ممکن است دیگران آنچه را شما باید بگویید دوست نداشته باشند، اما توجه به واقعیت است که ارتباط‌های طولانی‌مدت را شکل می‌دهد.
  • وقتی افرادی مسئولیت شکست در فعالیت‌هایشان را نمی‌پذیرند، موجب بروز عصبانیت و خشم می‌شود.

ترجمه: فریبا عوض‌زاده 

خواندن این مطالب به شما پیشنهاد می‌شود:

ارتباط کارآفرینی با مهارت‌های فردی

توصیه‌هایی برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار جمع‌وجور

بالا بردن انگیزه‌ها خیلی دشوار نیست، اما…
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.